رکود در کشور به آفتی بزرگ تبدیل شده

به گزارش افکارخبر به نقل از  فارس،

فراکسیون موسوم به «فراکسیون ضد رکود» دوم آذرماه امسال در نشست برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که اسامی افراد آن به شرح زیر است:

الیاس نادران

جعفر قادری

احمد توکلی

محمد دهقان

احمد امیرآبادی

حمیدرضا فولادگر

علیرضا زاکانی

محمدرضا خان‌محمدی

محمدحسن فرهنگی

سیدمسعود میرکاظمی

سیدمهدی هاشمی

ضرغام صادقی

علیرضا خسروی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

مهرداد بذرپاش

سیدحسین ذوالانوار

حسین نجابت

محمد سلیمانی

این اعضا معتقدند وضعیت اقتصادی کشور در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد و یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصاد کشور رکود بی‌سابقه می‌دانند.

در همین رابطه اعضا به تشریح علل تشکیل فراکسیون مذکور پرداختند.

در بخش زیر مشروح گفت‌وگوی آنها را با فارس می‌خوانید:

*میرکاظمی: دولت برای حل مشکلات مردم باید عینک سیاسی را کنار بگذارد/ بعد از 2 سال اعتراف می‌کنند مشکلات بخاطر تحریم نیست

مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مدتی است که کشور دچار رکود شده است و معمولا از طرف مسئولان اجرایی کشور تحلیل‌های سیاسی و غیر اقتصادی در رابطه با ریشه‌های رکود مطرح می‌شود که این باعث می‌شود تصمیمات درستی گرفته نشود.

وی افزود: وقتی ریشه‌یابی درستی انجام نشود راه حل‌هایی هم که ارائه می‌شود اساسی و اصولی نخواهند بود.

عضو فراکسیون ضد رکود مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تشریح ریشه آنها، تصریح کرد: در ابتدای شروع شروع دولت یازدهم مطرح شد که این رکود به مدیریت دولت سابق برمی‌گردد. دو سال و نیم از دولت گذشته ولی وقتی که ما عوامل مؤثر بر رکود را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که نه تنها در دولت یازدهم بهبود پیدا نکرده بلکه عمق بیشتری هم پیدا کرده است.

میرکاظمی به بسته‌های خروج از رکود دولت یازدهم نیز اشاره کرد ادامه داد: بسته‌هایی که دولت تحت عنوان بسته‌های خروج از رکود مطرح کرده دو عامل را برای بروز و تشدید رکود مطرح کرده است، علاوه بر اینکه باز هم به دولت سابق اشاره کرده ولی «کاهش قیمت نفت» و «تشدید تحریم‌ها» را از عوامل ایجاد رکود می‌داند.

وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد که علی‌رغم مذاکراتی که انجام می‌دهند گفته شده تحریم‌ها عامل ایجاد رکود است و هیچ اشاره‌ای به سوءعملکرد و مشکلات ساختاری ندارند که این نگاه یک نگاه سیاسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  کسی اگر بخواهد به واقع مشکلات مردم را حل کند باید عینک‌های سیاسی را کنار بگذارد و نگاهی واقع‌بینانه به عوامل مؤثر بر رکود داشته باشد، عنوان کرد: یک مسئول باید راه‌های درست و اصولی را پیشنهاد دهد تا بتواند کمکی به مردم کرده باشد. اما چون این موضوع را نمایندگان ندیدند امروز متأسفانه از سوی هیأت رئیسه مجلس برخوردی که با این دولت می‌شود بسیار متفاوت با دولت قبل است و خیلی ملاحظه کرده و بیش از حد همراهی می‌کند.

میرکاظمی همچنین اضافه کرد: این باعث شده که دولت اگر مسیری را اشتباه می‌رود تذکرات لازم از طرف مجلس(کمیسیون‌های تخصصی و سایر کمیسیون‌ها) داده نشود.

عضو فراکسیون ضدرکود مجلس شورای اسلامی به بیان علت تشکیل این فراکسیون پرداخت و عنوان کرد: برخی نمایندگان تصمیم گرفتند با همفکری علل اساسی و تسریع رکود را در کشور بررسی کرده و راه حل‌های مناسب جهت خروج از آن را با نظارت‌ها و قوانین وضع شده لحاظ کرده و یک هم‌افزایی فکری در این رابطه با هم داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اکنون دولت پذیرفته است که عوامل بیرونی تنها حل کننده مشکلات رکود نیست چرا که قبلاً می‌گفتند برجام نتیجه بگیرد تمامی مشکلات حل می‌شود، چند ماهی است که بیان دولت عوض شده و عنوان می‌کنند که حال اگر در برجام هم به نتیجه رسیدیم و تحریم‌ها بازگردد همه مشکلات ما حل نمی‌شود.

عضو فراکسیون ضدرکود مجلس در همین رابطه افزود: همین نقد را هم منتقدین داشتند و می‌گفتند همه مشکلات ما به علت تحریم نیست ولی این آقایان گوش نمی‌کردند و اکنون پس از برجام اعتراف می‌کنند. ولی آیا درست است که پس از دو سال و نیم این اعتراف شود؟ در این مدت فرصت زیادی را از دست دادیم و مشکلات مردم را هم بیشتر هم کردیم. آیا دولتمردان نباید این مسئله را پاسخ دهند که چرا به جای توجه به نقد منطقی و دلسوزانه منتقدین آنها را با القاب نادرستی می‌خوانند.

میرکاظمی در خاتمه متذکر شد: این فراکسیون می‌تواند کمک کرده و مشکلات اقتصادی کشور را ریشه‌یابی کند و خارج از چارچوب‌های سیاسی سعی دارد علل رکود را هم برای سایر نمایندگان و هم مردم مطرح کنند و دولت استفاده کند. حال اگر دولت استفاده کند چه بهتر ولی اگر نه مجلس این راهکارها و روشنگری‌ها را برای مردم لحاظ می‌کند.

*فولادگر: رکود شرایط کم سابقه‌ای را بر اقتصاد کشور حاکم کرده/اکثر واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین در حال ادامه فعالیت هستند

حمیدرضا فولادگر نیز عضو دیگر این فراکسیون هدف از تشکیل این فراکسیون ارائه راهکار برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود تا اعضای فراکسیون با پرهیز از پرداختن به مسائل سیاسی تلاش برای بهبود مشکلات اقتصادی را در دستور کار داشته باشند.

وی افزود: رکودی که امروز بر اقتصاد کشور حاکم است شرایط کم سابقه و شاید بی‌سابقه‌ای را در کشور حکم‌فرما کرده و اینکه آقای رئیس‌جمهور گفت ما از رکود خارج شده‌ایم با استناد از آمارهایی بود که در سه فصل سال 93 در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 92 ارائه شد که این نمی‌تواند تنها شاخص رشد کشور و خروج آن از رکود باشد.

عضو فراکسیون ضد رکود مجلس اظهار داشت: سال‌های 91 و 92 سال‌های استثنایی بود که آثار تحریم شدت گرفته و مقایسه آن شرایط با سال‌های دیگر درست نیست. در واقع باید همه شرایط را با هم سنجید که مشخص شود کشور از رکود خارج شده است یا نه.

فولادگر خاطرنشان کرد: ما مشاهده کردیم که حتی چند نفر از وزرای کابینه این هشدار را دادند که رکورد بر کشور حاکم است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود این مسئله به بحران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: اکثر واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی پائین‌تر از ظرفیت خود کار می‌کنند و حتی واحدهای بزرگی هم که پیش از این با 90 یا 100درصد ظرفیت کار می‌کردند امروز در شرایط فعلی وضعیت آنها کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: اینکه علل و عوامل رکود در کشور چیست، بحث دیگری است اما آنچه واقعیت دارد این است که رکود بر کشور حاکم است.

فولادگر در پایان گفت: راه‌حلی که دولت برای تحریک تقاضا به منظور ایجاد برای رونق در بازار آن را ارائه می‌کند یک راهکار موقتی است و دائمی نیست و راهکار دائمی همان قوانین مصوبه مجلس در زمینه بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و... است که باید اجرایی شود.

*قادری:سیاست‌های مقطعی دولت نمی‌تواند راه‌گشای رکود و مشکلات اقتصادی باشد

همچنین جعفر قادری عضو فراکسیون ضد رکود مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در فراکسیون ضد رکود اگر بنابر یک کار جدی و برنامه‌ریزی صحیح و اگر همراه و با حضور کارشناسان اقتصادی تشکیل شود مشکلات اقتصادی حل شده و کار پا می‌گیرد. ولی در غیر این صورت زمینه‌ برای شکل‌گیری امور اقتصادی فراهم نمی‌شود.

وی افزود: تشکیل این فراکسیون به این جهت است که در این شرایط کنونی رکود بتوانیم کمک کرده و آن را حل کنیم.

عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مسئله خروج از رکود بحثی است که نیاز به اصلاح ساختاری دارد و با سیاست‌های مقطعی نمی‌توان از رکود خارج شد. این سیاست‌ها هم نیاز به پیگیری و جدیت دارد و هم در کنار دولت باید گروه‌های کارآمد حضور داشته و بخشی از مسئولیت و حساسیت‌ها را بپذیرند همچنین دولت را تشویق کرده تا تن به اصلاحات ساختار دهد.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد که اگر در دولت اصلاح ساختاری اقتصادی رخ ندهد هیچ سیاست مقطعی پولی،‌ مالی، ارزی و تجاری نمی‌تواند گره‌گشا باشد.

وی در ادامه تأکید کرد که اگر بشود در قالب فراکسیون و نشست‌های مختلف دولت را تشویق کرده تا تن به این اصلاحات ساختاری دهد نشان می‌دهد که مشکلات حل می‌شود در غیر اینصورت سیاست‌های مقطعی نمی‌تواند کمک کند.

*فرهنگی: رکود ثروت ملی را تحت تاثیر قرار داده است/ فعالیت 5 درصد از تولیدکنندگان با ظرفیت کامل در شرایط رکودی

دیگر عضو این فراکسیون با بیان اینکه از شروع فعالیت دولت فعلی ما شاهد حاکم شدن رکود بر اقتصاد کشور هستیم گفت: دولت بین مهار تورم و رفع سایه رکود از اقتصاد کشور مهار تورم را در دستور کار خود قرار داد اما طرف دیگر یعنی رکود که باید همزمان برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌شد تلاش قابل توجهی صورت نگرفت.

محمد حسین فرهنگی همچنین افزود: رکود باعث شد تا کارخانجات به شدت غیرفعال شوند و طبق آمار ارائه شده تنها 5 درصد از تولید کنندگان کشور با تمام ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و بخش قابل توجهی از نیروی کار یا ناقص کار می‌کنند یا به تدریج بیکار می‌شوند و تعداد کارگاه‌هایی که تعطیل شده و یا با ظرفیت 20 تا 30 درصدی کار می‌کنند رو به افزایش گذاشته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه رکود ثروت ملی را به طور جد تحت تاثیر قرار می‌دهد تشکیل فراکسیون ضد رکود در مجلس با هدف درمان این مشکل است اینکه برخی از فعالان سیاسی سعی می‌کنند تا مسئله رکود را که یک موضوع ملی است به یک مسئله سیاسی و جناحی تبدیل کنند یک بداخلاقی از سوی آنان است که دود ان به چشم ملت می رود و نه کسانی که کوچکترین مشکلی در معاش خود ندارند.

فرهنگی خاطر نشان کرد: در نشست فراکسیون ضد رکود بر این نکته تاکید شده است که موضوع مورد پیگیری توسط اعضای فراکسیون یک موضوع کاملا اقتصادی است گرچه ممکن است در جریان کار انتقادی به عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع داشته باشد.

وی در پایان گفت: اولین انتظار در جهت رفع رکود از اقتصاد کشور اجرای کامل قانون رفع موانع تولید است در ارتباط با اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار نیز در دولت قبل موضوع مورد توجه قرار نگرفت و دولت فعلی نیز تنها در حد ابلاغ اقدام کرده است.

*هاشمی: بخشی از مشکل رکود در کشور به خاطر مشخص‌نبودن یک افق روشن است/چه تولیدکنندگان و چه مصرف‌کنندگان در حالت انتظار به سر می‌برند

سیدمهدی هاشمی هم که نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است گفت: علی‌رغم انتظاراتی که از دولت وجود داشت مبنی بر رفع مشکلات اقتصادی و قول‌ها و وعده ‌وعیدهایی که در این باره داده شده بود که با توافق با 1+5 خواهیم توانست از رکود موجود و مشکلات اقتصادی عبور کنیم این امر محقق نشد و این نشان داد که ما باید با اتکا به نیروی خودی و پایداری استقامت بر توانمندی‌های داخلی کار خود را پیش بریم.

وی ادامه داد: این تجربه هر چند تلخ منجر به این شد که این باور بهتر و بیشتر در کشور ایجاد شود که اغیار به دنبال رشد و تعالی،‌ رفاه و حل مشکلات ما نبوده و نیستند و ما همواره باید بر داشته‌های خودمان تکیه کنیم.

عضو فراکسیون ضد رکود مجلس با اشاره به تشکیل این فراکسیون اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان با هدف پیگیری مشکلات اقتصادی مردم در مجلس فراکسیونی را با نام ضد رکود تشکیل دادند تا راه حل‌ها را برای رفع مشکلات اقتصادی پیگیری کنند.

هاشمی خاطر نشان کرد: بسیاری از قوانین از جمله بخش اقتصادی وجود دارد اما مشکل اجرای این قوانین است و با توجه به زمان باقی‌مانده از مجلس نهم پیگیری برای اجرای این قوانین در حوزه اقتصادی از اولویت‌های کاری فراکسیون ضد رکود در مجلس است.

وی افزود: با توجه به اینکه ما در آستانه تصویب برنامه پنج ساله ششم توسعه و بودجه سال 95 قرار داریم اگر بناست تصمیمی اتخاذ و اقدام عاجلی در ارتباط با رفع مشکلات اقتصادی بناست صورت پذیرد باید در این دو قانون برنامه‌ها پیش‌بینی شود و فراکسیون ضد رکود می‌تواند با تمرکز بر بحران موجود در حوزه اقتصادی تا حد زیادی این مشکل را نیز مرتفع کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بهتر است تا با توجه به مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور به جای شعار دادن به وعده‌های قضا شده در این باره عمل شود. علی‌رغم گذشت دو سال از عمر دولت ما شاهد رکود و مشکلات جدی در حوزه اقتصادی هستیم.

هاشمی اضافه کرد: علی‌رغم انتظار مردم برای رفع مشکلات اقتصادی موجود مسئولان نتوانستند حتی برنامه‌ای را در این خصوص داشته باشند که مردم بدانند اگر مشکلی در حوزه‌های اشتغال، ازدواج، مسکن و ... دارند در چه دوره‌ای باید امیدوار به حل آن باشند.

وی در پایان گفت: بخشی از مشکل رکود در کشور به خاطر مشخص‌نبودن یک افق روشن است و چه تولید کنندگان و چه مصرف‌کنندگان در حالت انتظار به سر می‌برند و تصمیم‌گیری برای حل مشکلات ابتدایی هم خود دچار رکود شده است.

*سلیمانی: فراکسیون ضدرکود زمینه‌ای برای خروج رکود و بازگشت رونق اقتصادی است

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است که در همین رابطه اظهار داشت: فراکسیون‌هایی که در مجلس تشکیل می‌شوند پس از شناخت به دنبال حل مسئله هستند.

وی افزود: به علت وجود رکود در کشور و فراگیر شدن آن در این فراکسیون سعی می‌شود دلایل ایجاد رکود همچنین میزان ابعاد آن شناسایی و ارزیابی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دیگر بیان،‌ تصریح کرد: در این رابطه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آن با فراکسیون معضل‌ها و موارد موجود در رکود را شناسایی کرده و اگر موانعی در این بین وجود دارد در صدد برطرف کردن آن باشند.

سلیمانی اضافه کرد: در این فراکسیون سعی می‌شود جلساتی با حضور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تشکیل شود تا موانع و راهکارهایی جهت خروج از رکود ارائه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تشکیل فراکسیون ضد رکود زمینه‌ای برای همکاری مشترک مجلس و دستگاه‌های اجرایی است تا رونق اقتصادی به کشور برگردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به دیگر اهداف تشکیل این فراکسیون اشاره کرد و یادآور شد: جهت خروج از رکود اگر نیاز به قوانینی وجود دارد مجلس از طریق این فراکسیون کمک کرده و اگر موانعی نیز وجود دارد با همکاری‌ دستگاه‌ها برداشته شود. همچنین اگر نیاز به برنامه‌ریزی جهت خروج وجود دارد انجام شود.

سلیمانی در خاتمه عنوان کرد: تشکیل فراکسیون ضد رکود یک همکاری بین مجلس و دولت است تا معضل رکود برداشته و رونق اقتصادی برای کشور ایجاد شود.

*بذرپاش: اقدامات دولت شرایط رکود را بدتر هم می‌کند/ اصناف و تولیدکنندگان به شدت نگرانند

یکی دیگر از اعضا این فراکسیون مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران است و در همین راستا اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور در شرایط رکود به سر می‌برد و این را همه دست اندرکاران اذعان دارند.

وی افزود: شرایط فعلی رکود باعث نگرانی فعالان اقتصادی، اصناف و تولید کنندگان همچنین سایر دست اندرکاران درگیر در فرآیند اقتصادی کشور شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اقداماتی از جنس بسته های خاص برای تحریک طرف تقاضا به دلیل روش‌های غیر کارشناسی هم جواب نداد و کشور کماکان در رکود به سر می‌برد.

بذرپاش به تشریح مشکلات اقتصادی داخل کشور پرداخت و تاکید کرد که حجم محدود بازار داخل از طریق واردات و قاچاق درحال تامین شدن است و سهم تولید داخل در این بازار داخلی در حال تبدیل شدن به سهم حداقلی است که این می‌تواند به رکود در آینده هم دامن بیشتری زند؛ شاخص‌های  اقتصادی این وضعیت را نشان می‌دهد.

عضو فراکسیون ضد رکود مجلس در ادامه عنوان کرد: عزم جدی برای جلوگیری از قاچاق کالا و در بسیاری از مجموعه‌های اجرایی کشور متاسفانه مشاهده نمی‌شود از طرفی نیز ورود کالاهای مصرفی قاچاق بدون هیچ توجیه اقتصادی نمودار رشد آن روز به روز در حال افزایش پیدا کردن است.

«مجلس در رکن نظارتی خود باید جدی‌تر و فعال‌تر حاضر شود؛ نمی‌شود به حساب اینکه در ماه‌های پایانی این دوره از مجلس به سر می‌بریم وظایف مجلس را در نظر نگرفت و سیاسی کاری کرد. بلکه تا آخرین روز مجلس (خرداد ماه سال آینده) هم مجلس به تک تک نمایندگان مسئول هستند و باید از اهرم‌های قانون گذاری و نظارتی خود استفاده حداکثری کنند.»

وی در خاتمه مطرح کرد :عده‌ای در مجلس برای اینکه مجلس را از ماموریت‌های اصلی خود فاصله دهند با بهانه‌هایی چون اینکه در ماه‌های پایانی نیازی به این کارها نیست و یا با متهم کردن هر اقدام مجلس به سیاسی کاری، سعی می‌کنند مجلس وظایف خود را انجام ندهد که هم نمایندگان باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند و هم در پیشگاه مردم.ژ

* خسروی: هیچکس نمی‌تواند مدعی عبور کشور از رکود شود/ فراکسیون ضدرکود می‌تواند دولت را در رفع رکود یاری کند

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران مجلس به ارائه دیدگاه خود درباره علت تشکیل این فراکسیون پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور شاهد رکود بی‌سابقه هستیم لزوم تشکیل فراکسیون ضدرکود ضروری بود، البته تلاش دولت قابل تقدیر است ولی اینکه همزمان یک نگاه هم‌محور و متناسب با رکود و تورم با نسبتی که بتواند تورم را مهار کند از سوی دولت وجود نداشت.

وی افزود: تلاش دولت برای رفع تورم بوده که با این اوصاف به نحوی از رکود غافل شده است، این فراکسیون در راستای مباحث فنی جلساتی را برگزار و پیشنهاداتی مطرح و نشست‌هایی را با وزرای مختلف برگزار می‌کند تا به راهکارهایی در این زمینه که چگونه می‌توانیم با نگاهی متناسب تورم و رکود را کنترل کرده و از وضعیت فعلی رکود خارج شویم، دست پیدا کنیم.

خسروی با اشاره به هدف از تشکیل این فراکسیون خاطرنشان کرد: در این فراکسیون سعی می‌شود حداقل بتوانیم به رونق در بخش اقتصادی دست یابیم، همچنین با توجه به اینکه «مسکن» یکی از مهم‌‌ترین ارکان اقتصادی کشور است، در جلسات فراکسیون ضدرکود به این مهم نیز پرداخته می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر به بخش مسکن تکیه کنیم از دروازه‌ مسکن می‌توانیم اقتصاد را از رکود خارج کنیم، این موتور قدرتمند اقتصادی می‌تواند مابقی اقتصاد را به دنبال خود بکشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در فراکسیون ضدرکود تلاش می‌شود ضمن ارائه راهکارها و پیشنهادات، بتوانیم بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل و فصل کنیم.

*نجابت: رکود در کشور به آفتی بزرگ تبدیل شده/ دولت فراکسیون ضد رکود را رقیب خود نداند

حسین نجابت هم نماینده مردم تهران و عضوی دیگر فراکسیون ضدرکود است که در این رابطه  گفت: رکود در حال حاضر آفتی است که در کشور دامنگیر شده است.

وی در همین رابطه با تاکید بر اینکه گرچه دولت سعی کرده تورم را کنترل کند که تاکنون به نسبت موفق بوده اما این کنترل فقط مخصوص تورم بوده و در زمینه خروج رکود اقدامی صورت نگرفته است، افزود: برای این مسئله لازم است کل کشور اعم از دولت و مجلس یک صدا و متحد شوند.

عضو فراکسیون ضدرکود مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مجلس هم این فراکسیون تشکیل شده تا این معضل اجتماعی (رکود) را حل کرده و برای حل آن چاره‌ای بیندیشد.

نجابت در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: ممکن است مجلس برای خروج از رکود و حل معضل اقتصادی کشور به راهکارهای دیگری برسد. به ویژه این کمیسیون در تصویب یک بودجه‌ای که تحرک به اقتصاد بدهد نیز می‌تواند کمک کند. مجلس طبیعتا باید راهکارهایی از جمله اقدامات اقتصادی جهت خروج از رکود داشته باشد.

وی در خاتمه متذکر شد: بناست در این فراکسیون خط و خط‌بازی کنار گذاشته شده و حل این مسئله (رکود) را مسئله‌ای ملی بدانیم و دولت نیز این فراکسیون را رقیب خود نداند.

*  برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در همین راستا به گفت‌وگو  نشستند که مشروح آن را در بخش زیر می‌خوانید:

*فراکسیون «ضدرکود» می‌تواند خلأهای مجلس در مبارزه با رکود را پر کند

سیدحسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، گفت: به هر حال جمع شدن نمایندگان به دور هم به‌واسطه یک دغدغه مشترک امری مثبت محسوب می‌شود.

وی افزود: با اینکه فرصت تا بررسی بودجه 95 و برنامه ششم توسعه اندک است اما به هر مقدار که جلسه با دغدغه رفع رکود تشکیل شود غنیمت است چراکه اکثر کمیسیون‌های مجلس جایگاه خود را ندارند و به علت کثرت لوایح و طرح‌های ارجاعی به نوعی از وظایف اصلی خود غافل می‌شوند.

دهدشتی با توصیه به فراکسیون ضد رکود برای پرهیز از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و جناحی، گفت: سو‌ گیری‌های سیاسی و جناحی موجب به حاشیه رفتن دغدغه اصلی می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس حضور کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی را در جلسات تخصصی کمیسیونی و فراکسیونی مغفول مانده برشمرد و اظهار داشت: فراکسیون ضدرکود می‌بایست با دعوت از متخصصان و نمایندگان بخش‌های غیردولتی از نظرات مشورتی آنان و کارشناسانه آنان به‌منظور دست‌یابی به اهداف فراکسیون بهره ببرد.

*رکود اقتصادی در کشور بیداد می‌کند/ تأکید بر لزوم نقش فعال‌تر دولت در رفع رکود از اقتصاد

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: رکود در کشور بیداد می‌کند و مردم را رنج می‌دهد و این وضعیت برای تولید و اقتصاد کشور مفید نیست.

وی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با بهره‌گیری از مدیریت جهادی باید در راستای رفع رکود از اقتصاد کشور اقدام کنیم و تصمیمات در این راستا باید سریع، منطقی و عاقلانه باشد و از ظرفیت‌های کشور چه در بعد نیروی انسانی و چه در بحث معادن و... باید استفاده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار داشت: مجموعه دولت و به‌ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی آن باید بیش از این در ارتباط با رفع رکود فعال باشند و از وزارتخانه‌های صنعت، کار و نفت توقع می‌رود تا در این راستا جدی‌تر قدم بردارند.

نعمتی در پایان با اشاره به‌وجود رکود در بخش مسکن، خاطرنشان کرد: وزیر راه طرح مسکن اجتماعی را چه زمان می‌خواهد اجرایی کند و نیاز است که هر چه زودتر این طرح اجرایی شود.