دولت به‌جای خودرو قسطی،پول کشاورزان را بدهد

به گزارش افکارخبر به نقل از  باشگاه خبرنگاران، در پی تزریق 2 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی به صنایع خودروسازی طی هفته های گذشته بسیاری از فعالان و صاحب نظران اقتصادی کشور واکنش هایی نسبت به ارائه این تسهیلات  نشان دادند و عنوان کردند "دولت به بهانه کمبود منابع مالی تسهیلات کافی را در اختیار بسیاری از بخش ها و صنایع قرار نمی دهد و در مقابل میلیارد میلیارد به خودرو سازها می دهد"؛ در این میان کارشناسان کشاورزی هم معتقدند که تزریق این منابع به بخش کشاورزی می توانست از واردات خانمان سوز برخی محصولات که در کشور مصرف بالایی دارد، جلوگیری نماییم. 

 

براساس این گزارش، چای شمال کشور به عنوان یک محصول مهم و استراتژیک در دنیا کم نظیر است اما با توجه به اینکه سالانه 110 هزارتن چای در کشور مصرف می شود ، تنها 20 هزارتن  از این میزان چای، در کشور تولید و به ناچار  مابقی نیاز خود از طریق واردات تامین کنیم در حالیکه این امرموجب خروج  500 الی 600 میلیون دلار ارز  از کشورمی شود.

 

در این میان نباید فراموش کرد که ماجرا به اینجا ختم نمیشود زیرا سالها پیش که هنوز باغات چای به ویلاهای پر زرق و برق و ساختمان های سربه فلک کشیده تبدیل نشده بود، با بیش از 32 هزار هکتار باغ چای، تولید 70 هزارتنی برگ سبز چای در کشور داشتیم اما افسوس که بخشی از این باغات به سبب مشکلات نقدینگی چایکاران به حال خود رها شده است.

 

اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که دولت به بهانه کمبود منابع مالی مساعده چایکاران را قطع کرده و مطالبات آنها را نیز به موقع پرداخت نکرده است و حال با توجه به 28 هزار هکتار باغ چای در کشور با یک حساب سرانگشتی باید گفت که در صورت پرداخت 2 میلیون تومان برای هر هکتار تنها 56 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است، که متاسفانه دولت از سالهای متمادی گذشته این تسهیلات را در اختیار چایکاران قرار نداده و همین امر موجب شده که سختی کار کشاورزان با جولان واردات بی رویه در تاریکی تونل واردات گم شود.

 

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران، گفت: با وجود اینکه مهر ماه فصل برداشت چای تمام شده اما هنوز یک سوم بهای چای فروخته شده چایکاران به دولت پرداخت نشده است.

 

وی افزود: چای شمال کشور به لحاظ خاک و آب و هوا مناسب در دنیا بی نظیر است و با وجود افزایش قیمت برگ سبز چای در دو سال گذشته، چایکاران امیدوار شدند که دولت به صنعت چای اهمیت می دهد.

 

هوسمی در ادامه گفت: اگر دولت بهای برگ سبز چای را به موقع پرداخت کند و برای هر هکتار 2 میلیون تومان مساعده پرداخت کند وضعیت باغات چای اصلاح خواهد شد.

 

وی با اشاره به رونق صنعت جای بیان کرد: در سالهای متمادی گذشته دولت سالانه برای اصلاح باغات مساعده ای برای مدت 3 ماه بدون دریافت بهره به چایکاران پرداخت می کرد که همواره سازمان چای در فصل برداشت مبلغ مساعده را به طور خودکار از بهای چای پرداختی چایکاران کسر می کرد و بدیهی است که با رفع مشکلات نقدینگی چایکاران و اصلاح باغات این صنعت رونق گیرد.

 

هوسمی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ برگ سبز چای درجه یک 2 هزارو 180 تومان و درجه دو هزارو 210 تومان از چایکاران خریداری می شود که اگر معدل درجه یک و دو تنها 4 هزار تومان از چایکاران خریداری شود می توان گفت که بخشی از مشکلات  نقدینگی چایکاران برطرف خواهد شد.

 

*** تنها 40 درصد از مطالبات چغندرکاران پرداخت شده است

 

به گفته دبیر انجمن قند و شکر دولت به دلیل مشکلات مالی هنوزموفق به پرداخت مابه التفاوت  270 میلیارد تومانی قیمت شکربه صنایع نشده و از طرفی با توجه به خرید سه میلیون تنی که تا کنون از چغندرکاران صورت گرفته تنها 40 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده است. 

 

گرچه قصه پر غصه کشاورزان در کنار سختی های تولید تمامی ندارد، اما باید گفت که پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان و حمایت از سوی دولت می تواند مرهمی بر زخم تولید کنندگان باشد، اما تاخیردر آن هم موجب دلسردی بیش از پیش این قشر خواهد شد.

 

گفتنی است خرید تضمینی محصولات که به معنی حمایت از کشاورزان است اما این روزها با عدم پرداخت به موقع و بهانه جویی های دولت در کمبود منابع مالی تنها به بلای جان کشاورزان تبدیل شده، اما نباید فراموش کرد که در چنین شرایطی که وضعیت کشاورزان زحمتکش کشور اسفناک است اما دولت مبالغ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی کشورتزریق کرده است.