به گزارش افکارخبر، اهمیت این موضوع تا به آنجا است که در برنامه ششم توسعه، افزایش مهارت در بین فارغ‌التحصیلان پیش‌بینی شده و گسترش مهارت‌ افزایی در کنار مراکز دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

بیش از 60 درصد افرادی که جذب بازار کار شده و کسب و کاری برای خود راه انداخته‌اند از مهارتهای تخصصی برخوردار بودند

 

 

کارشناسان، راز موفقیت در بازار کار را مستلزم پیش نیازهایی می‌دانند که جوانان با داشتن این پیش‌نیازها مسیر راه اندازی یک کسب و کار را با موفقیت طی می‌کنند.

 

کوروش پرند - معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - از این راز پرده برمی‌دارد و می‌گوید: بیش از 60 درصد کارآموزانی که دوره‌های مهارتی تخصصی را گذارنده‌اند، جذب بازار کار شده‌اند.

 

او با اشاره به آمار بالای دانش آموختگان بیکار در کشور می‌گوید: از هر 100 دانش آموخته در کشور 19 نفر بیکارند و بیش از 30 درصد جمعیت بیکاران نیز تحصیلات عالیه دارند.

 

البته معاون وزیر کار از تدوین پیش نویس آیین نامه‌ای با عنوان " طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی" در شورای عالی اشتغال خبر داده که در مرحله تصویب نهایی است.

 

 

 

 

 

آنطور که پرند گفته این پیش نویس به منظور حمایت از توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی و افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت با هدف رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص به عنوان یک برنامه راهبردی، تدوین و پیشنهاد شده که در شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده است.

 

به گزارش ایسنا، بیشتر کارشناسان بازار کار موثرترین دلیل عدم جذب فارغ التحصیلان به بازار کار را ضعف و نبود ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاهها و بازار کار عنوان می‌کنند.

 

آنها می‌گویند: ضعف جدی که از دیرباز تا به امروز میان مراکز دانشگاهی و بازار کار وجود داشته موجب شده تا فارغ التحصیلان و دانش آموختگان پس از خروج از دانشگاهها، توانایی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست نیاورند به همین دلیل کارفرمایان از جذب آنها امتناع می‌کنند.

 

مسعود شفیعی - رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای کشور - مدعی است، رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود مبتنی بر نیاز بازار است به همین دلیل 70 درصد فارغ التحصیلان آن جذب بازار کار می‌شوند.

 

وی می‌افزاید: در دنیا تمام دانشگاه‌ها به دو دسته عرضه محور و تقاضا محور تقسیم بندی می‌شوند اما بیشتر دانشگاه‌های ایران عرضه محور و تئوری محور هستند در حالی که دانشگاه‌های تقاضا محور بیشتر به فکر جامعه، صنعت و بازار هستند و بر اساس نیاز صنعت برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

 

بیشتر دانشگاههای ایران تئوری محور هستند در حالی که دانشگاههای تقاضامحور با صنعت و بازار هماهنگی بیشتری دارند

 

 

به گفته رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، ارتباط صنعت و دانشگاه باید حفظ و تقویت شود و علم به ثروت و فناوری تبدیل شود تا اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد.

 

در حال حاضر رشته‌هایی همچون جواهرسازی، تراش سنگ‌های قیمتی، قالیبافی، سفالگری، پرورش ماهیان زینتی، پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل، صنایع چرم، منبت و معرق، شیرینی پزی و آشپزی و فناوری اطلاعات از جمله رشته‌های بازار محوری هستند که جوانان در صورت اشتغال به این حرفه‌ها به سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، برابر آمارها بیش از 60 درصد کسانی که جذب بازار کار شده‌ و کسب و کاری برای خود راه انداخته‌اند از مهارتهای تخصصی کافی برخوردار بودند.

 

امروز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس نیاز بازار در جهت دستیابی به اشتغال مولّد و پایدار در 700 مرکز دولتی به صورت رایگان و بیش از 17 هزار موسسه کارآموزی آزاد با کمترین هزینه ممکن ارائه می‌شود.این امر بیانگر آن است که تنها به صرف داشتن دانش تئوریک نمی‌توان به شکل موثر و کارآمد در بازار کار عرض اندام کرد بلکه عبور از ناملایمات و دشواری‌های فضای کسب و کار مستلزم دیدن دوره‌های فنی و حرفه‌ای تخصصی و کسب توانایی‌ها و مهارتهای لازم است.