ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان

به گزارش افکارخبر، محمدرضا نعمت زاده در دیدار با پیتر سیاتو،وزیرامور خارجه و تجارت مجارستان و هیئت همراه،‌ با اشاره به ضعیف بودن سطح روابط دو کشور در گذشته ،‌خواستار گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و مجارستان شد و گفت:‌ باید یک چارچوب مناسب و برنامه ریزی شده برای توسعه تعاملات و همکاریها در نظر گرفته شود.

 

وی گفت: با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای دو کشور باید تلاش کرد تا روابط اقتصادی صمیمی تری بین ما و مجارستان  برقرار شود از این رو خواستار ارتقای سطح همکاریها هستیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه سیاست ما بر پایه سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری جدید در بازار داخل است خاطرنشان کرد:‌ استفاده از تکنولوژی ایران در  بخش تولید لوله های فولادی و ‌آلومنیومی  ،‌تجهیزات مربوط به آب و ‌تجهیزات پزشکی،‌صنایع ماشین سازی،‌صنایع کشاورزی، صنایع مخابراتی و صنایع پتروشیمی  از جمله زمینه هایی است که می توان برای گسترش  روابط اقتصادی  دو کشور به آنها اندیشید. 

 

نعمت زاده یادآور شد: برگزاری نمایشگاه توانمندیهای دو کشور نیز از دیگر اقداماتی است که  می تواند در ارائه مزیتها،‌فرصتها و زمینه های همکاری مشترک موثر واقع شود.

 

وی در ادامه به تعمیق روابط آموزشی دو کشور در بخش صنعت،‌معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزار مرکز تحقیق و توسعه در کشور ما وجود دارد که می توانید از ظرفیتهای آن استفاده کنید که این اقدام ،‌تبادل اطلاعات و دانش فنی دو کشور را در پی خواهد داشت.

 

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت همچنین با اشاره به  توانمندی کشور مجارستان در زمینه ساخت خودرو ابراز امیدواری کرد ؛‌از این پتانسیل بتوانیم برای توسعه همکاریهای بیشتر بهره ببریم.

 

به گزارش شاتا در این دیدار پیتر سیاتو ،وزیرامور خارجه و تجارت مجارستان،‌ با ابراز تمایل از برگزاری هرچه سریع تر کمسیون اقتصادی مشترک دو کشور گفت: بهبود روابط، توسعه همکاریها و سرمایه گذاریها از خواسته های ما نیز محسوب می شود و از همین جا برای حضور شما در کمیسیون مشترک در بوداپست دعوت به عمل می آوریم.

 

وی ضمن اعلام آمادگی از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تصریح کرد:‌ با این ‌اقدام،‌ رواببط اقتصادی و تجاری دو جانبه به صورت جدی تری به پیش خواهد رفت.

 

به گفته وی، توسعه همکاریها در زمینه های انرژی، مدیریت بهبود استفاده از آب و تجهیزات مربوط به آبیاری ،‌مخابرات،‌تجهیزات پزشکی ،‌دارویی ،‌آموزش و تحصیلات تکمیلی،‌پتروشیمی ،‌ و‌کشاورزی از جمله اولویتهای ما به شمار می آیند.

 

پیتر سیاتو همچنین با تاکید بر ضرورت گسترش تعاملات سیستم بانکی دو کشور ابراز امیدواری کرد؛‌پس از لغو تحریمها سطح ارتباط مناسبات مالی دو کشور نیز بهبود پیدا کند.