به گزارش افکارخبر، دانا گاز گفته است دادگاهی در لندن کردستان عراق را به پرداخت برای شرکت کرسنت و دو شرکت دیگر زیر مجموعه آن به مبلغ 1.98 میلیارد دلار برای توسعه و اکشتاف مورد توافق برای دو میدان نفت و گاز در کردستان عراق ملزم کرده است.

تولیدکننده انرژی مستقر در امارات به بورس ابوظبی گفت: دادگاه بین‌المللی لندن حکم داده تا کردستان عراق به شرکت دانا، شرکت نفتی کرسنت و شرکت کرل برای کارکرد 28 روزه برای تولید میعانات گازی و نفت مایع تولید شده تا سی‌ام ژوئن این مبلغ را پرداخت کند.

کردستان عراق این حکم را نادرست و ناقص اعلام کرده است.

براساس اعلامیه شرکت گاز دانا این پرداختی نهایی و الزام‌آور بین‌المللی است و نیازی به تجدیدنظر ندارد. همچنین مبلغ آن برحسب سازوکار قیمتی مطرح شده در دادگاه انجام شده است.

براساس این گزارش سهم شرکت دانا با انتشار این خبر 14.6 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در طی سال جاری است و هر سهم آن به 0.47 درهم رسید. حدود 55 میلیون سهام معامله شد که دو برابر میانگین در 3 ماه گذشته است.

شرکت دانا گفته است که دادگاه در ماه جولای تأیید کرد که گروه اجرایی کرسنت در میدان نفتی خرمور و چمچمال در شمال عراق فعالیت کند و در کمتر از 25 سال به سرانجام برساند. این مذاکره بر سر این میدان از می 2009 ادامه داشت.

همچنین این شرکت اعلام کرده است که ادعای کرسنت مبنی بر خسارت تجهیزات به دلیل تأخیر همراه با تقصیر در سال 2016 در دادگاه مطرح خواهد شد.

پیش از این کرسنت چنین پرونده‌ای را با مصر در دادگاه داشت و مبلغ قابل توجهی را اخذ کرد.