به گزارش افکارخبر، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل تقاضاهای فصلی، قیمت ارز به ۳۶۰۰ تومان افزایش اما در پایان سال کاهش یافت، گفت: شرایط فعلی بازار ارز طبیعی است.

 

ولی‌ا... سیف ادامه داد: بانک مرکزی همه نوسان‌های بازار ارز را زیرنظر دارد و امیدواریم به زودی به وضع متعادل برسیم. او در ادامه به تصمیم ایجاد بورس نقدی ارز اشاره کرد و گفت: این بورس برای ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی است.

 

سیف افزود: ایجاد بورس نقدی ارز در شورای عالی بازار سرمایه تایید شده است و ما هم نظر خود را اعلام کردیم و زمان معرفی و آغاز به‌کار این بازار بستگی به پیش‌ نیاز‌هایی دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از این نیازهاست.

 

چه عواملی باعث افزایش قیمت ارز شد؟ آیا شرایط کنونی بازار ارز طبیعی است؟

 

دکتر حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: «چند عامل باعث افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر شد. عامل اول اجرای بسته خروج از رکود بود که طی آن ظرف 4 روز 120 هزار خودرو فروخته شد که بهترین مدل آن کمتر از 40 درصد تولید داخل است و باقی آن وارداتی است که تقاضای کاذب ارز را از سوی خودروسازان دامن می زند.»

 

وی ادامه داد: «عامل دوم سفر بیش از دو میلیون نفر از مردم به کربلا است که تقاضای ارز داشتند و دولت نیز برای تامین خدمات آنها تقاضای ارز داشته است.»

 

وی افزود: «از سوی دیگر افزایش قیمت ارز می تواند دولت را در تامین بدهی های خود کمک کند. افزایش قیمت ارز به نفع دولت است و لذا وعده کاهش آن خیلی قابل توجه نخواهد بود و قیمت دلار در حول و حوش 3650 تومان باقی خواهد ماند.»

 

راغفر در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد بورس نقدی ارز می تواند منجر به ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی شود؟، گفت: «ما با این عبارات خیلی آشنا هستیم به طوری که هر وقت دولت می خواهد ارز را گران کند دنبال بهانه ای می گردد که یکی از آنها تقاضای بازار است.»

 

وی ادامه داد: «در کشوری که هیچ پایه و اساسی برای قیمت گذاری ارزی وجود ندارد و عمده تامین ارز آن از سوی دولت صورت می گیرد، ایجاد بورس نقدی ارز تنها می تواند دست دولت را برای افزایش یا کاهش قیمت ارز (هر وقت که لازم دارد) باز بگذارد.»

 

وی افزود: «آیا بورس ارز جز این است که اکنون صراف ها در حال عرضه ارز هستند و منابع ارز آنها را هم بانک مرکزی تامین می کند؟ لذا ایجاد بورس نقدی ارز اقدامی برای آزادسازی اقتصاد کشور است و اگرچه با افزایش قیمت ارز ممکن است دولت هزینه های خود را تامین کند اما زیان های آن متوجه مردم و تولیدکننده ها خواهد شد که باید مواد اولیه را وارد کنند و لذا مجبور می شوند از بازار خارج شوند.»

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «این فرایندی است که 25 سال است تکرار می شود و شکست می خورد اما هر بار سعی می شود تقصیر را به گردن کسی دیگر بیندازند.»

 

راغفر درباره صحبت رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر طبیعی بودن بازار ارز گفت: «اگر ظرف دو هفته دو میلیون نفر تقاضای ارز کنند بر بازار ارز اثر می گذارد و دولت هم ارزی ندارد که این تقاضا را تامین کند و تعادل را حفظ کند.»

 

وی ادامه داد: «همین موضوع نشان می دهد تک نرخی کردن ارز در این شرایط حرف مهملی است. جامعه ای که نمی تواند با توجه به تقاضا، ارز عرضه کند نمی تواند به سمت تک نرخی شدن حرکت کند. لذا این شرایط نشان می دهد مدل شناوری مدیریت شده با شرایط کشور بیشتر تطبیق دارد.»