مسئولین پاسخگوی اتفاقات اجلاس اخیر اوپک باشند

به گزارش افکارخبر،سیدمحمدعلی خطیبی ، با اشاره به جلسه یکصد و شصت و هشتم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: موضوع مهمی که پس از برگزاری چند ساعته این نشست بسیار حائز اهمیت است، کلاه گشادی است که بر سر اعضاء گذاشته شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: با توجه به بیانیه منتشر شده که در سایت اوپک به زبان انگلیسی  موجود است و ترجمه آن نیز که در سایت رسمی وابسته به وزارت نفت (شانا) منتشر شده می توان گفت در هیچ کجای این بیانیه صحبتی از سقف 30 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت نیامده است و مشخص نیست وزیر محترم نفت ایران از کجا اعلام کرده‌اند که سقف 30 میلیون بشکه‌ای نفت اوپک تثبیت شد.

خطیبی با اشاره به اینکه باید سقف تعیین شده در بیانیه دیده می‌شد،‌خاطر نشان کرد: متأسفانه اوپک که متعهد به بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بود و ماهیتش بررسی بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است با این بیانیه تغییر پیدا کرد و تنها متعهد شده است که ثبات در بازار در بلند‌مدت پیگیری و دنبال شود و به هیچ عنوان بحث کوتاه‌مدت و میان‌مدت در این بیانیه مطرح نشده است.

وی با اشاره به متن این بیانیه گفت: به طور شفاف در این بیانیه آمده است «با تأکید بر پایبندی اوپک به تضمین وجود یک بازار نفت دارای ثبات و توازن بلند مدت برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کنفرانس توافق کرد که کشورهای عضو باید در ماه های آینده، همچنان تحولات را با دقت زیر نظر داشته باشند.»

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در جلسات قبلی اوپک و در بیانیه‌های منتشر شده گذشته همواره به کوتاه‌مدت و میان‌مدت اشاره می‌شد، گفت: در بیانیه‌های گذشته نیز سقف تولید روزانه اوپک می‌آمد اما در این بیانیه چنین سقفی دیده نشده است.

وی گفت:با این بیانیه به نظر می‌رسد ماهیت اوپک تغییر پیدا کرده است و اگر نمایندگان ایران متوجه این موضوع نبوده‌اند باید بلافاصله نسبت به این بیانیه واکنش نشان دهند و نگذارند رقبای ایران اجازه دهند تا هر کاری که می‌خواهند با اوپک انجام دهند.

خطیبی اظهار کرد: اوپک در گذشته و تا همین جلسه اخیر به بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حساس بود و ماهیت تشکیل اوپک نیز همین تعهد به بررسی بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و اصل تشکیل جلسات اوپک هر 6 ماه یکبار و تعیین سقف همین موضوع بررسی بازار در کوتاه‌مدت است که با برداشته شدن لفظ کوتاه‌مدت در بیانیه اخیر و عدم وجود سقف مشخص می‌شود اوپک دیگر ماهیت قبلی خود را از دست داده است.

خطیبی با اشاره به صحبت برخی از کارشناسان انرژی که معتقدند با این شرایط ایران باید اوپک را ترک کند و از عضویت آن انصراف دهد، گفت: باید این موضوع را در سطح نظام مورد بررسی قرار داد و من نمی‌توانم در این باره صحبتی کنم اما تنها موضوعی که حائز اهمیت است این است که اوپک ماهیت خود را که 55 سال از تأسیس آن بر اساس این ماهیت می‌گذرد با انتشار بیانیه اخیر از دست داده است و موضوع ترک ایران از اوپک باید در سطح نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی بازار در بلند‌مدت از گذشته مورد تأکید عربستان سعودی قرار داشت، گفت: با این بیانیه مشخص می‌شود که عربستان به هدف خود رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از‌ آغاز جلسات، مسؤولان وزارت نفت اعلام کرده بودند در این جلسه قرار است هم سهمیه‌های اعضا مشخص شود و هم سقف جدید برای اوپک تعیین شود اما با بیانیه منتشر شده مشخص شد نتوانستیم به این اهدافی که به آن اشاره کرده‌اند، برسیم که در این باره باید مسئولین حاضر در جلسه پاسخگو باشند.

وی گفت: در دوره‌ای که سقف تولید اوپک به 30 میلیون بشکه رسید مسئولین فعلی واکنش نشان دادند و گفتند مقصر کاهش قیمت نفت کسانی هستند که این سقف را پذیرفتند اما اکنون همین افراد باید جوابگوی کارهای خود در جلسه اخیر اوپک باشند و بگویند چرا سهمیه‌ها تعیین نشد و هیچ سقفی در بیانیه دیده نشده است و تنها آقای زنگنه در یک مصاحبه اعلام می‌کند سقف تولید اوپک تثبیت شده و تغییر پیدا نکرده است.

وی گفت: آیا مابقی اعضا نیز این صحبت آقای زنگنه را تأئید می‌کنند؟ که اگر چنین است باید این سقف در بیانیه پایانی دیده می‌شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم به نظر می‌رسد اوپک ماهیت خود را از دست داده است زیرا این بیانیه با اساسنامه اوپک نیز مغایرت دارد زیرا بر اساس اساسنامه اوپک باید به بازار کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز واکنش نشان دهد اما در این بیانیه تنها بلند‌مدت مورد تأکید قرار گرفته است.