پشت درهای بسته چه اتفاقی افتاد؟!

به گزارش افکارخبر،روز گذشته نشست رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک، بدون هیچ نتیجه قابل توجهی به پایان رسید.

در همین راستا خبرگزاری انگلیسی رویترز طی گزارشی تلاش کرد تا عدم توانایی اوپک در رسیدن به یک تصمیم قاطع به گردن ایران بیندازد و نوشت: پس از اینکه ایران اعلام کرد که نمی تواند هیچگونه کاهش تولیدی را تا زمانی که تولید خود را به میزان پیش از تحریم ها برساند، در نظر بگیرد، اعضای اوپک نتوانستند روز جمعه بر سر تعیین سقف اوپک به توافق برسند.

 

 این درحالی است که ایران در مرحله نخست پس از رفع تحریم ها تنها تا 500 هزار بشکه و در نهایت یک میلیون بشکه نفت بیشتر تولید خواهد کرد اما عربستان تا مرز 12 میلیون بشکه در روز تولید دارد و این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به این اذعان می کند که نمی داند در نهایت در این نشست چه اتفاقی افتاده است.

 

به نوشته این گزارش، قیمت نفت در 18 ماه گذشته به نصف کاهش یافت و به رقم بسیار ناچیزی از آنچه اکثر اعضای این سازمان برای توازن بودجه خود نیاز دارند، رسید. قیمت نفت برنت در روز جمعه یک درصد کاهش یافت و به 43 دلار رسید که تنها چند دلار با کمترین رقم در 6 سال گذشته فاصله دارد.

 

بانک هایی نظیر گلدمن ساکز پیش بینی می کنند از آنجایی که جهان بیش از مصرف خود نفت تولید می کند و ظرفیت ذخیره سازی مازاد نفت نیز به پایان رسیده است، قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه نیز کاهش خواهد یافت.

بیانیه نهایی اوپک بدون اشاره به یک سقف جدید تولید منتشر شده است. آخرین باری که اوپک نتوانست به توافقی دست یابد به سال 2011 باز می گردد که عربستان این گروه را مجبور کرد تا تولید شان را برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به علت بیداری اسلامی در لیبی افزایش دهند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران پس از نشست به خبرنگاران گفت:«ما تصمیمی نگرفتیم، هیچ رقمی تعیین نشد.»

عبدالله البدری دبیرکل اوپک مدعی شد: اوپک نمی توانست بر سر هیچ رقم توافق کند زیرا این سازمان نمی تواند پیش بینی کند که ایران سال آینده پس از رفع تحریم ها چه میزان نفت به بازار اضافه خواهد کرد.

اکثر وزرای کشورهای عضو نشست را بدون اظهارنظری ترک کردند.

البدری تلاش می کرد تا با گفتن اینکه اوپک به قدرتمندی همیشه است، از شرم این وضعیت بکاهد اما تنها با انفجار خنده خبرنگاران و تحلیلگران در اتاق کنفرانس مواجه شد.

عربستان سال گذشته اوپک را مجبور کرد تا به جای کاهش تولید از سهم خود در بازار دفاع کند و در نهایت تولیدکنندگان پرهزینه نظیر شرکت های آمریکایی تولید نفت شیل را از بازار خارج کند.

با توجه به صحبت های زنگنه که گفت تهران تولید نفت خود را پس از رفع تحریم ها، حداقل یک میلیون بشکه در روز یا یک درصد تولید جهانی افزایش خواهد داد، ایران موضع خود را در آستانه نشست مشخص کرد. در حال حاضر، روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت در جهان بیش از مصرف تولید می شود.

النعیمی پیش از نشست ابراز امیدواری کرد که افزایش تقاضای جهانی، افزایش تولید ایران در سال آینده را جذب کند. «از ورود هر کسی به بازار استقبال می شود.» اما وی پس از نشست هیچ اظهارنظری نکرد.

گری راس ناظر کهنه کار اوپک در این باره گفت: «فشارها بر اوپک و قیمت نفت افزایش می یابد. با این میزان تولید بیش از حد، ما با کمبود ظرفیت ذخیره سازی در خشکی در سه ماهه نخست روبرو خواهیم شد.

در ابتدا در روز جمعه، هیچ نشانه ای از تکرار نشست 2011 که النعیمی آن را «بدترین نشست» خواهند وجود نداشت.

 

به گفته منابع آگاه، وزرای نفت کشورها در چند ساعت نخست بحث ها با تغییر کامل سیاست های موجود اوپک در راستای واقعی کردن ارقام تولید موافقت کردند. از آن جمله که تولید نفت سازمان بدون در نظر گرفتن اندونزی به 31.5 میلیون بشکه در روز برسد اما بعدا تمامی تصمیم ها تغییر کرد و گروه بدون سیاست رسمی ماند. مشخص نیست که در پشت درهای بسته چه اتفاقی افتاده است.

کریستوفر ویتون تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اکنون که نشست اوپک به پایان رسیده است هیچ چیزی تغییر نکرده است، تولید نفت تغییر نکرده است؛ سهم تولید نفت از تولید واقعی نفت در جهان متفاوت است.»

 

خبرنگارانی که در محل نشست حضور داشتند در توئیت های خود از حضور پسر پادشاه عربستان در محل نشست خبر دادند که در میانه گفتگوها نشست را ترک کرد. همچنین در رسانه ها در ابتدا خبر افزایش سقف تولید منتشر شد اما در نهایت گفته شد که سقف تولید سازمان ثابت مانده است. به نظر می رسد که اتفاقاتی در این نشست افتاده که بر تصمیم گیری اعضا تاثیر گذاشته است.