به گزارش افکارخبر،تصمیم‌گیری‌ها در نشست امسال آنقدر غیرقابل دفاع بود که اعضای اوپک نیز درباره آن سکوت کرده‌اند. جالب اینکه یک روز پس از پایان نشست اوپک رکورد 6 ساله ارزانی نفت اوپک هم شکسته شد! نفت اوپک رکورد کمترین قیمت خود در چند سال اخیر را بار دیگر شکست و به 89/37 دلار در هر بشکه رسید. سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به روزرسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنجشنبه12  آذر ماه، با 57 سنت کاهش نسبت به روز پیش از آن، 89/37 دلار در هر بشکه فروخته شد. به این ترتیب رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک طی سال‌های اخیر، در 17 روز گذشته برای سومین بار شکسته شد. سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 46/38  فروخته شده بود. کمترین رقمی که در سال جاری برای نفت اوپک به ثبت رسیده به 27 آبان ماه بازمی‌گردد که قیمت این نوع نفت به 04/38 دلار در هر بشکه افت کرده بود. این قیمت رکورد جدیدی در کمترین قیمت این سبد نفتی طی سال‌های اخیر به شمار می‌رفت. پیش از این نیز در 25 آبان سبد نفتی اوپک قیمت 18/38 دلار را برای نخستین بار طی چند سال اخیر ثبت کرده بود.

سقوط نفت غیراوپک

به دنبال انتشار خبری مبنی بر تصمیم اوپک بر حفظ سقف تولید خود، قیمت نفت در بازار جهانی حدود یک دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر 43 دلار و 21 سنت معامله شد. به گزارش بلومبرگ، اوپک تولید روزانه 5/31 میلیون بشکه‌ای را به عنوان سقف تولید روزانه خود انتخاب کرد، سطحی که به برآورد اخیر اوپک از میزان تولید اعضای این سازمان نزدیک است. براساس برآوردهای رسمی اوپک، این سازمان در ماه اکتبر روزانه 4/31 میلیون بشکه نفت تولید کرد. پس از انتشار این خبر قیمت نفت در بازار نیویورک 6/3 درصد کاهش یافت. خبر تصمیم اوپک مبنی بر افزایش 5/1 میلیون بشکه‌ای سقف تولیدش، موجب شد قیمت نفت بشدت افت کند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت یک سال پیش نیز زمانی که تصمیم گرفت تولید خود را در سطح 30 میلیون بشکه حفظ کند و ادامه تزریق بالای نفت به بازار را همراه با فزونی عرضه تداوم بخشد، موجب افت قیمت نفت شد. عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک و معمار سیاست تولیدی این سازمان از آن موقع تاکنون با هرگونه کاهش تولید مخالف بوده، مگر اینکه تولیدکنندگان خارج از اوپک نیز در این کاهش تولید مشارکت کنند. اوپک در 18 ماه گذشته بالاتر از سقف تعیین شده 30 میلیون بشکه‌ای خود تولید داشته است. قیمت نفت سال گذشته حدود 38 درصد کاهش یافت و پس از رسیدن به رقم 42 دلار و 23 سنت در 24 آگوست که پایین‌ترین رقم در 6 سال گذشته بود، به سمت پایین‌ترین قیمت متوسط سالانه خود طی یک دهه گذشته حرکت کرد. براساس این گزارش، تا پیش از تصمیم اوپک برای افزایش سقف تولید خود قیمت نفت روندی صعودی داشت اما با اعلام تعیین سقف 5/31 میلیون بشکه‌ای برای تولید اوپک، قیمت نفت سبک آمریکا 98 سنت کاهش یافت و به 40 دلار و 10 سنت رسید. نفت برنت دریای شمال نیز با 63 سنت کاهش قیمت مواجه شد و به 43 دلار و 21 سنت رسید.

 

در این میان برخلاف نفت، قیمت طلا روندی صعودی را آغاز کرد و با افزایش 18 دلاری به 1079 دلار در هر اونس رسید. روز پنجشنبه کشورهای عضو اوپک پیش از نشست رسمی این سازمان در روز جمعه، نشست غیررسمی تشکیل دادند تا درباره سیاست تولید این سازمان تصمیم بگیرند اما نتوانستند بر اختلافات خود فائق آیند. این کشورها روز جمعه در نشست رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، سقف تولید این سازمان را حفظ و با عضویت اندونزی موافقت کردند. بازارهای جهانی بلافاصله پس از اعلام نتیجه نشست اوپک به تصمیم این سازمان واکنش نشان دادند و قیمت نفت 50/1 دلار سقوط کرد و در پایان معاملات دیروز، نفت برنت با قیمت 43 دلار و نفت خام آمریکا با قیمت 14/40 دلار در هر بشکه فروخته شد. براساس جدول اوپک، کمترین قیمتی که برای سبد نفتی اوپک در سال 2014 به ثبت رسید 52 دلار در هر بشکه بوده است. بیشترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی روز چهارشنبه 16 اردیبهشت‌ماه (6 مه) به قیمت 96/64 دلار رقم خورده است. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلاست.

 

 اوپک ماهیت ۵۵ ساله را از دست داد

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به بیانیه جلسه 168 اوپک گفت: این بیانیه با اساسنامه اوپک مغایرت دارد و در هیچ جای بیانیه صحبتی از سقف تولید اوپک مطرح نیست. محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه یکصد و شصت و هشتم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: موضوع مهمی که پس از برگزاری چند ساعته این نشست بسیار حائز اهمیت است، کلاه گشادی است که بر سر اعضا گذاشته شده است. نماینده سابق ایران در اوپک گفت: با توجه به بیانیه منتشر شده که در سایت اوپک به زبان انگلیسی موجود است و ترجمه آن نیز در سایت رسمی وابسته به وزارت نفت (شانا) منتشر شده، می‌توان گفت در هیچ کجای این بیانیه صحبتی از سقف 30 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت نیامده است و مشخص نیست وزیر محترم نفت ایران از کجا اعلام کرده‌اند که سقف 30 میلیون بشکه‌ای نفت اوپک تثبیت شد. وی با اشاره به متن این بیانیه گفت: به طور شفاف در این بیانیه آمده است «با تأکید بر پایبندی اوپک به تضمین وجود یک بازار نفت دارای ثبات و توازن بلندمدت برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کنفرانس توافق کرد کشورهای عضو باید در ماه‌های آینده، همچنان تحولات را با دقت زیر نظر داشته باشند». این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در جلسات قبلی اوپک و در بیانیه‌های منتشر شده گذشته همواره به کوتاه‌مدت و میان‌مدت اشاره می‌شد، گفت: در بیانیه‌های گذشته سقف تولید روزانه اوپک می‌آمد اما در این بیانیه چنین سقفی دیده نشده است. وی گفت: با این بیانیه به نظر می‌رسد ماهیت اوپک تغییر پیدا کرده است و اگر نمایندگان ایران متوجه این موضوع نبوده‌اند باید بلافاصله نسبت به این بیانیه واکنش نشان دهند و نگذارند رقبای ایران اجازه دهند هر کاری که می‌خواهند با اوپک انجام دهند. خطیبی اظهار کرد: اوپک در گذشته و تا همین جلسه اخیر به بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حساس بود و ماهیت تشکیل اوپک نیز همین تعهد به بررسی بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و اصل تشکیل جلسات اوپک هر 6 ماه یکبار و تعیین سقف همین موضوع بررسی بازار در کوتاه‌مدت است که با برداشته شدن لفظ کوتاه‌مدت در بیانیه اخیر و عدم وجود سقف مشخص می‌شود گفت اوپک دیگر ماهیت قبلی خود را از دست داده است. این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی بازار در بلند‌مدت از گذشته مورد تأکید عربستان سعودی قرار داشت، گفت: با این بیانیه مشخص می‌شود عربستان به هدف خود رسیده است.

 

وی ادامه داد: قبل از‌ آغاز جلسات آقای مهدی عسلی، مدیر امور اوپک اعلام کرده بود در این جلسه قرار است هم سهمیه‌های اعضا مشخص شود و هم سقف جدید برای اوپک تعیین شود اما با بیانیه منتشر شده مشخص شد نتوانستیم به این اهدافی که آقای عسلی به آن اشاره کرده است برسیم که در این‌باره باید مسؤولان حاضر در جلسه پاسخگو باشند. وی گفت: در دوره‌ای که سقف تولید اوپک به 30 میلیون بشکه رسید مسؤولان فعلی واکنش نشان دادند و گفتند مقصر کاهش قیمت نفت کسانی هستند که این سقف را پذیرفتند اما اکنون همین افراد باید جوابگوی کارهای خود در جلسه اخیر اوپک باشند و بگویند چرا سهمیه‌ها تعیین نشد و هیچ سقفی در بیانیه دیده نشده و تنها آقای زنگنه در یک مصاحبه اعلام می‌کند سقف تولید اوپک تثبیت شده و تغییر پیدا نکرده است. وی گفت: آیا مابقی اعضا نیز این صحبت آقای زنگنه را تایید می‌کنند؟ که اگر چنین است باید این سقف در بیانیه پایانی دیده می‌شد.