به گزارش افکارخبر، حذف یارانه‌ها، آمار بیکاری، برنامه‌های دولت و دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال و سهم بخش تعاون در اشتغال‌زایی از مهمترین محورهای اظهارات علی ربیعی در این برنامه تلویزیونی بود. گزیده اظهارات وی را در جدول زیر می‌بینید.

 

یارانه

یارانه 2 میلیون و 943 هزار نفر تا به امروز حذف شده است.

کمتر از 80 درصد حذف شده‌ها اعتراضی نکرده‌اند و ما یارانه 66 درصد معترضین را برگردانیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خلاف گفته هایشان ثابت شود به روشی که قانون معین می‌کند باید یارانه گرفته شده را پس بدهند ولی اگر اشتباه دولت باشد، جبران خواهد شد. در این بخش به دنبال کار حساب شده هستیم اما می گویند وقتی چیزی را می دهید، گرفتنش سخت است.

مزد و معیشت کارگران

در شرایط رکودی به سر می‌بریم و بین تورم و مزد سال‌ها شکاف افتاده و مزد پایین مانده و تورم بالا رفته است لذا در چنین شرایطی باید طوری برنامه ریزی کرد که هم به کارفرما فشار وارد نشود و هم زندگی کارگر بچرخد.

با همکاری اتحادیه امکان، تضمینی که کارفرمایان نسبت به برگشت حقوق کارگران می‌دهند و کارت‌های اعتباری خرید که برای کارگران صادر می‌کنیم امکان بهره‌مندی همه کارگران از وام خرید کالا فراهم خواهد شد.

از سال 1384 تا 1392 به طور متوسط دستمزد دو درصد از نرخ تورم پایین تر بوده است اما در سال اول وزارت خود دستمزدها را 25 درصد افزایش دادیم و سال قبل با وجود تورم 15 درصدی این رقم 17 درصد افزایش پیدا کرد.

در شورای عالی کار رقم دستمزد بر مبنای نرخ تورم و سبد هزینه خانوار تعیین می‌شود البته در سال‌های گذشته بیشتر تمرکز بر نرخ تورم بوده است ولی دولت در شورای عالی کار مداخله‌گر اصلی نیست بلکه بحث میان کارگر و کارفرماست.

ایجاد اشتغال

به اعتقاد ‌برخی کارشناسان و محاسبات سازمان برنامه و بودجه هر یک درصد رشد، 100 هزار شغل ایجاد می کند و برای ایجاد هر یک درصد رشد به 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

در جلسه شورای عالی اشتغال بسته سیاستی ویژه اشتغال برای دوره رکود و پس از آن تدوین شد که کاهش نرخ بیکاری به زیر 10 درصد تا پایان سال 1396 از مهمترین رهاوردهای آن به شمار می‌رود.

هدف ما این است که در کوتاه‌مدت روی بنگاه‌های خرد و کوچک متمرکز شویم و در درازمدت روی بنگاه‌های دانش بنیان سرمایه گذاری کنیم.

حقوق یک جوشکار ماهر بیش از سه میلیون تومان است در حالی که دانش آ‌موختگان به چنین رشته‌هایی تمایل نشان نمی‌دهند و در آینده نه چندان دور برای شغل‌هایی همچون گچکاری هم جایگزینی نخواهد بود و تنها مهاجرین و اتباع بیگانه را در این شغل‌ها شاهد خواهیم بود.

برای ایجاد اشتغال، از سال گذشته امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و سه جانبه با دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و سازمان گردشگری را آغاز کرده‌ایم و اخیرا با سازمان فنی و حرفه‌ای، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق روستاییان و عشایر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تفاهم نامه‌هایی را برای ایجاد شغل‌های قابل توجیه به امضا رساندیم.

اشتغال موضوعی ملی است و رفع بیکاری تنها مربوط به یک دستگاه، بخش و حوزه نیست.

امیدواریم که بتوانیم در شش ماه آینده سیستم جامع اطلاعات بازار کار را با استفاده از تجارب کارشناسان سازمان بین المللی کار راه اندازی کنیم و آمارهای مشخص‌تر و دقیق‌تری در حوزه اشتغال بدهیم.

بسته خروج از رکود

پرداخت تسهیلات در این طرح هم به نو شدن خودروها منجر می‌شود و هم به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. در حال حاضر تعدادی از بنگاهای کوچک از جمله قطعه سازان به شدت به خودروسازان وابسته و متصل هستند.بنابراین تحریک تقاضا ایجاد کردیم که از رکود و تعطیلی این بنگاهها و ریزش نیروهای کار جلوگیری شود.

ترسیم بازار کار

در حال حاضر جمعیت شاغل کشور 22 میلیون و 400 هزار نفر است که این رقم در سال 1400 باید به رقم 31 میلیون و 500 هزار نفر برسد و در این فاصله زمانی، شغل ایجاد کنیم. در 15 سال اخیر رشد اقتصادی با اشتغال همراه نبوده و همواره فاصله داشته است.

در حال حاضر 18 میلیون و 100 هزار شغل در بخش صنایع خرد و کوچک، سه میلیون و 400 هزار شغل در صنعت کارخانه‌ای و تعداد اندکی شغل در حوزه نوآوری و دانش بنیان وجود دارد.

اشتغال با کمک تعاونی‌ها

12 درصد اشتغال جهان در دست تعاونی‌ها است. امروز در بحث پرورش ماهیان و کشت گلخانه‌ای به تعاونی‌ها روی آورده‌ایم و اگر بتوانیم در روستاها نیز تعاونی‌ها را در مشاغل خرد تجمیع کنیم تاثیرگذار خواهد بود.