به گزارش افکارخبر، دو صدای مختلف از دو بخش کارشناسی معتقدند در رکود بی‌سابقه‌ای قرارداریم، این در حالی است که چندی پیش رئیس‌جمهور از عبور از رکود خبر داده بود.  بنابر این گزارش در یک سو نماینده بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: «بزرگ‌ترین رکود 35 سال اخیر را در سال جاری شاهد هستیم» ودر سوی دیگر محسن رضایی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم بر همین موضوع تأکید کرد و گفت: «با طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رکود مواجهیم!» با این حال همچنان اراده و برنامه‌ای در دولت وجود ندارد از این رکود خارج شویم و از این رو است که موافقان اقتصادی دیروز به همراه منتقدان منصف به برنامه‌های اقتصادی به صدایی واحد رسیده‌اند و معتقدند باید تولید را دریابیم.
  
برنامه هایی در حد یک اداره کل!
در واقع دولت در این 2/5 سال به فرصت سوزی پرداخته و بیشتر سعی داشته با دوسه پروژه به نفع چند بنگاه و در حد و قواره یک اداره کل از یک وزارتخانه مسائل اقتصاد کلان را رفع و رجوع کند و کمتربه تصمیمات جدی درحوزه اقتصادکلان پرداخته است. همچنین دلخوشی بیش ازحد به رفع تحریم‌ها و تردید بیش از حد و محتاطانه دولت دربدنه تصمیم‌سازی باعث شده اقتصاد به حال خود رها شده و کلاف رکود اقتصادی گره‌های کور بیشتری بخورد. حال آنکه بر اساس تصور ذهنی که دولت از بدنه کارشناسی خود و نتایج برجام ارائه کرده است، مردم انتظار دارند اقتصاد رونق بگیرد و دولت برای خروج از رکود برنامه‌ای جدی ارائه کند.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح وضعیت موجود معتقد است: رکود اقتصادی حاکم بر کشور به‌لحاظ عمق و مدت، در طول تاریخ اقتصادی ایران کم‌سابقه بوده است. همچنین بالا رفتن انتظارات ناشی از مذاکرات باعث شده تولیدکنندگان تولید را متوقف کنند. وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در بخش اقتصاد تمرکز بیش از حد بر مذاکرات و معطل نگه داشتن اقتصاد کشور را طی دو سال اخیر از جمله اشتباهات سیاستی دولت می‌داند. محسن رضایی معتقد است: دولت انسجام اقتصادی نداشته و از توان لازم برای خروج از رکود برخوردار نیست، لذا صنعتگر باید زندگی‌اش را بفروشد تا سود بانک را بدهد. وی با انتقاد از ورود غیر متخصصان به حوزه اقتصاد گفت: یکی از مشکلات اداره کشور ما این است که سیاسیون دولتی و مجلسی بیش از حد در مسائلی که در آن تخصص ندارند دخالت می‌کنند واین امر موجب شده به‌‌رغم اهداف دلسوزانه آنها اقتصاد را با مشکل مواجه ‌کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: در داستان برجام چون سیاستمداران ما در بحث اقتصادی تخصص لازم را نداشتند، نتوانستند سطح انتظارات مردم را در سطح مطلوب و درست کنترل کنند، به‌جای آن انتظارات مردم را غیرواقعی کردند و این غیرواقعی کردن انتظارات، درحالی که اقتصاد ایران دچار رکود بود، رکود را تشدید کرد.
وی افزود: برنامه‌ای که امسال دولت برای خروج از رکود ارائه کرده است، بهتر از برنامه سال گذشته است ولی از توان و زور لازم برای خروج کشور از رکود برخوردار نیست و باید تمهیدات جدی‌تری از سوی دولت در پیش گرفته شود.
محسن رضایی خاطر نشان کرد: به‌نظر من فوری‌ترین اقدام رساندن نقدینگی به دست تولید کنندگان آن هم با هزینه کم است.
  
دریغ از یک گزارش عملکرد در اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه تقریباً دو سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد، افزود: دولت عمدتاً تاکنون در تهیه مقدمات و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی و ساختارسازی حرکت کرده و در استانداری‌ها فعالیت‌های آموزشی انجام شده ولی هنوز موتورهای اقتصاد مقاومتی روشن نشده است.
وی با بیان اینکه حرف اصلی اقتصاد مقاومتی استفاده از همه توانایی‌های ملی و مردمی برای رشد اقتصاد است، گفت: اگر این اتفاق بیفتد رقابت شکل می‌گیرد و موجب کارایی و بهره‌وری اقتصادی می‌شود و صادرات نفت تبدیل به صادرات کالا و خدمات می‌شود، این یعنی حرکت و ریل‌گذاری صحیح برای اقتصاد کشور که تاکنون وجود نداشته است. رضایی ادامه داد: دررابطه با نظام پولی و بازار پولی کشور دولت باید یک تصمیم شجاعانه بگیرد؛ قیمت‌ها را شفاف سازد و یارانه‌ها را به‌سوی کاهش هزینه پول درجهت اشتغال و تولید جهت دهد. دولت و مجلس می‌ترسند به کارهای جراحی‌گونه در اقتصاد دست بزنند، البته چون تخصص و اطلاع دقیق هم ندارند به متخصصان کشور هم اعتماد نمی‌کنند. وی افزود: در حال حاضر علائمی که در دولت دیده می‌شود نشان دهنده یک انسجام اقتصادی نیست که دولت باید ضمن به دست آوردن این انسجام اعتماد را به اقتصاد برگرداند.
  
بزرگ‌ترین رکود در 35 سال اخیر
به گزارش «جوان» همچنین مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور گویی که فکر محسن رضایی را خوانده است سخنان او را تکرار کرد و گفت: بزرگ‌ترین رکود 35 سال اخیر بر اقتصاد حاکم شده است اما کماکان مالیات‌ها در این سال به دو برابر افزایش می‌یابد، این افزایش مالیات‌ها در این شرایط در واقع تأمین حقوق کارمندان دولت از طریق مالیات است که ما باید آن را بپردازیم. خوانساری تصریح کرد: اقتصاد ما باید تغییر نگرش‌هایی را از سمت مجلس ودولت داشته باشد زیرا شرایط امروز ما با شرایط گذشته که دولت‌ها تنها نفت می‌فروختند، تفاوت کرده است. وی گفت: وجود بازار 300 میلیون نفری اطراف ایران و فراوانی جوانان تحصیلکرده در کشور و شرایط مشابه آن موقعیت مناسبی برای رونق اقتصاد و توسعه صادرات ما فراهم کرده‌اند که تنها با تغییر نگرش عملیاتی می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در شرایط فعلی کشور نیاز به قانون جدیدی نداریم بلکه با مقررات‌زدایی و حذف بخشنامه‌های اضافی می‌توانیم اقتصاد را توسعه دهیم به طوری که در حال حاضر وزارت اقتصاد 2 هزار مجوز شناسایی کرده که سد راه تولید است.