وام مسکن مشکل رکود بازار را حل می کند؟

به گزارش افکارخبر، هنوز چند ماهی از سال جاری نگذشته بود که به دلایلی همچون عدم قدرت خرید مردم در بازار مسکن و رکود شدید حاکم بر این بازار، سقف وام خرید مسکن، برای خانه اولی‌ها تا 80 میلیون تومان، افزایش یافت.

همچنین سقف وام برای سایر افراد از 45 میلیون به 60 میلیون تومان افزایش یافت که البته بعد از اعلام این خبر، ضدونقیض‌های وام مسکن نیز آغاز شد تا جایی که متولیان آن ناچار به حذف برخی از ضوابط دشوار وام برای متقاضیان شدند.

به این‌گونه که بانک مسکن در بخشنامه‌ای برخی از شرایط ابلاغی برای اعطای وام 80 میلیون تومانی را تغییر داد تا فضای مناسب‌تری برای متقاضیان ایجاد شده و به دنبال آن استقبال بیشتری هم از این تسهیلات انجام شود که البته شواهد و اخبار، واقعیتی دیگر را نشان می‌دهند.

*ایجاد تحرکی اندک در بازار مسکن

همزمان با دوران رکود مسکن که از سال 91 شدت زیادی گرفت تمامی صنایع وابسته به آن‌ هم در رکود فرو رفتند؛ کسادی بازار مسکن در سال‌های اخیر، علاوه بر اینکه خریدوفروش و ساخت‌وساز مسکن را به‌شدت با کاهش مواجه کرد بسیاری از مشاغل دیگر را هم راکد کرد.

دلیلش آن بود که صنعت ساختمان با صدها شغل ارتباط مستقیم دارد و واضح است که رکودش بر بازارهای دیگر هم تأثیرگذار خواهد بود، به‌گونه‌ای که در این شرایط، بسیاری از مشاغل دیگر اقدام به تعطیلی یا تعدیل نیرو کردند.

ازاین‌روست که گفته می‌شود خروج از رکود اقتصاد کشور، وابسته به بخش مسکن است و بسیاری معتقدند که مسکن، موتور محرک اقتصاد کشور است و دولت برای خروج از رکود، باید در این بخش، تحرک ایجاد کند، بنابراین با توجه به این شرایط بود که دولت پای به میدان گذاشت و با تصویب وام 80 میلیونی تصمیم به خروج رکود از این بخش کلیدی اقتصاد کشور گرفت.

*طرح رونق مسکن و ابهامات موجود

اما سؤالی که وجود دارد آن است که آیا وام‌های این‌چنینی عاملی برای خروج رکود از بازار می‌شوند؟ آیا ارائه این راهکار می‌تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد؟ و تا چه میزان مردم از این وام‌ها استقبال می‌کنند؟ وضعیت موجود چنین نشان می‌دهد که رکود بازار مسکن به حدی عمیق است که حتی وام‌هایی با مبالغ بالاتر هم تأثیری در خانه‌دار شدن مردم ندارد.

در حال حاضر قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و از دریافت وامی هم که باید بازپرداخت آن را تا سال‌های زیادی متقبل شوند استقبال زیادی نمی‌کنند به باور بسیاری از کارشناسان، با استفاده از تسهیلات بانکی و افزایش سقف وام، تحرکی کم در بازار مسکن ایجاد می‌شود.

اما باید به این نکته توجه داشت که تأثیرات چنین تسهیلاتی مقطعی بوده به‌ویژه که در کلان‌شهرها با این‌گونه مبالغ، نمی‌توان اقدام به خرید مسکن کرد؛ بنابراین اوصاف، تسهیلات مسکن تنها یکی از راهکارهای رونق بازار است و دولت باید به راهکارهای دیگر هم توجه داشته باشد.

*بازپرداخت سنگین وام مسکن

به گفته عبدالرسول جان‌نثاری رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان، وام 80 میلیونی در کلان‌شهری چون اصفهان، بخش کوچکی از هزینه ساخت یا خرید یک مسکن را تأمین می‌کند. وی خاطرنشان می‌کند قطعاً این‌گونه وام‌ها تأثیرات آن‌چنانی بر بازار مسکن نخواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای دریافت وام 80 میلیونی نیاز به سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی هست می‌افزاید این شرط سپرده‌گذاری، خود معضل بزرگی برای دریافت‌کنندگان وام هست به‌علاوه اینکه بازپرداخت وام هم سنگین است و باید تقریباً 2 برابر مبلغ وام دریافتی بازپرداخت شود.

این مسئول تصریح می‌کند برای استقبال مردم از چنین طرح‌هایی باید وام‌هایی با اقساط بلندمدت و مبالغ کمتر ارائه شود که در حد توان مالی دریافت‌کنندگان باشد و تأکید می‌کند چنین وام‌هایی با این شرایط تأثیر مثبتی بر بازار مسکن نخواهد گذاشت.

*دولت همچنان سیاست مشخصی در مسکن ندارد

جان‌نثاری معتقد است پس از گذشت بیش از 2 سال از عمر دولت یازدهم، هنوز سیاست جامع و تأثیرگذاری برای گشودن گره بازار مسکن تدوین‌نشده است و ضرورت دارد که مسئولان با توجه به شرایط اقتصادی مردم، چاره‌ای اساسی برای وضعیت مسکن اندیشند.

*مسکن موتور رونق اقتصاد است

همچنین جهانگیری رییس اتحادیه املاک اصفهان در رابطه با تأثیر این وام بر وضعیت بازار مسکن، می‌گوید تاکنون اعداد و ارقام مختلفی برای وام مسکن اعلام‌شده است که فعلاً هیچ‌کدام نتیجه‌ای بر تغییر وضعیت این بخش، نداشته‌اند.

این مسئول بیان می‌کند محرک اقتصادی جامعه بازار مسکن است و امیدواریم که با تزریق تسهیلات به بخش‌های مختلف بدنه مسکن، رکود این بازار، پایان یابد.

*وام‌های بی تاثیر در کلانشهرها

وی بر این باور است که وام 80 میلیونی برای شهرستان‌ها و مناطق کوچک تا حدودی کارآمد است اما برای کلان‌شهرها وام‌های بالاتر از 100 میلیون نیاز است و البته باید شرایط بازپرداخت آن توجه شود چون وامی که با بازپرداخت‌های سنگین ارائه شود خودبه‌خود از حالت اجرایی خارج می‌شود.

به گفته این فعال، ساخت‌وساز و رونق بازار مسکن به این‌گونه وام‌ها وابسته نیست بلکه هرچند سال یک‌بار، مسکن وارد یک دوره رکود و سپس خارج می‌شود.

در ادامه جهانگیری می‌گوید پس از سیاست‌های اخیر دولت برای کنترل تورم این ذهنیت در میان مردم ایجاد شد که باید در انتظار اجرای سیاست‌هایی برای کمتر شدن نرخ مسکن باشند اما اتفاق خاصی نخواهد افتاد چراکه ساخت مسکن وابسته به واردات نبوده و تحریم‌ها تأثیر زیادی بر قیمت مسکن نداشت، بنابراین انتظار مردم برای تأثیر رفع تحریم‌ها بر این بازار بیهوده است.

*قیمت‌ها به کف خود رسیده

وی تأکید می‌کند مردم آگاه باشند که اکنون بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و خرید هست چراکه قیمت‌ها به کف خود رسیده است و خاطرنشان می‌کند با توجه به تقاضای بازار مسکن و ساختار جامعه زمان مناسبی برای خرید مسکن فرارسیده است و توصیه می‌کند متقاضیان از این شرایط استفاده کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند هرچه زودتر رونق به بخش مسکن بازگردد و جذابیت واقعی به این بازار وارد شود. این عضو شورای اسلامی شهر توضیح می‌دهد که رونق بازار مسکن به معنای گرانی نیست بلکه منظور از بین رفتن فاصله عرضه و تقاضا هست و می‌گوید بعید میدانم که تا 20 سال آینده این فاصله از میان برود مگر اینکه رشد ساخت‌وساز در کلان‌شهرها بیشتر شود.