کاهش قیمت نفت چه بلایی بر سر اعراب آورد؟

به گزارش افکارخبر، روزنامه آمریکایی "فایننشال تایمز" روز یکشنبه در گزارشی به نقل از موسسه آماری "eVestment" نوشت: موسسات مالی کشورهای حوزه خلیج فارس در چهار ماهه سوم سال جاری، برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت، مجبور به برداشت حدود 19 میلیارد دلار از ذخایرمالی استراتژیک خود شده اند.

براساس این گزارش، این اقدام بی سابقه در راستای تلاش های کشورهای حوزه خلیج فارس در واریز نقدینگی به اقتصاد خود به علت کاهش قیمت نفت صورت می گیرد.

به نوشته این روزنامه، کاهش 50 درصدی بهای نفت از اواسط سال گذشته، موسسات مالی اصلی در کشورهای حوزه خلیج فارس را که به طور عمده به درآمدهای نفت تکیه دارند، به برداشت از صندوق های سرمایه گذاری استراتژیک برای جبران کاهش درآمدهای نفتی واداشته است.

دراین گزارش آمده است که این اقدام کشورهای حوزه خلیج فارس، تاثیر منفی بر سودهای مدیران بخش سرمایه گذاری خواهد گذاشت.

رسانه ها درماه اکتبر گذشته اعلام کرده بود که دولت عربستان هم به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت جهان، در سال 2015 و برای مقابله با کسری بودجه، مبلغی ما بین 50 تا 70 میلیارد دلار را از صندوق های سرمایه گذاری خود در مناطق مختلف جهان برداشت کرده است.

عربستان سعودی که حملات تجاوزکارانه خود را به یمن از فروردین ماه گذشته آغاز کرده است، برای جبران هزینه های نظامی تجاوز به یمن ناگزیر از پناه بردن به روش هایی از این دست برای حمایت از اقتصاد خود است.

برخی منابع از صرف هزینه ای بالغ بر 55 میلیارد دلار از سوی حکام آل سعود برای تامین مخارج تجاوز 9 ماهه عربستان به یمن خبر می دهند.