توپ گرانی بلیت هواپیما در زمین چارترکننده‌ها

به گزارش افکارخبر،در حالی هشت روز از اعلام رسمی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌گذرد که قیمت مسیرهای پروازی مانند تهران ــ مشهد به مرز یک‌میلیون تومان نزدیک شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه هفته قبل از آزادسازی قیمت بلیت 170 مسیر پروازی داخلی خبر داد. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره با بیان این‌که نرخ بلیت مسیرهای تکلیفی آزادسازی نمی‌شود  گفته بود: روی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ماه‌ها کار کارشناسی انجام شد و مشورت‌های لازم با بخش‌های مختلف و کارشناسان سازمان هواپیمایی و همچنین انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شد.

خداکرمی ادامه داد: ماحصل این مشورت‌ها اجرایی شدن ماده قانونی برنامه پنجم توسعه درباره آزادسازی نرخ بلیت شبکه حمل و نقل هوایی کشور بوده است.

خداکرمی تصریح کرد: همچنان که نرخ یک پرواز بین‌المللی سیاحتی یا زیارتی قیمت‌های متنوعی دارد و شرکت‌های هواپیمایی برای یک مسیر بسته به شرایط مختلف نرخ‌های متنوعی را اعلام می‌کنند، ایرلاین‌های ایرانی نیز از این پس می‌توانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کم‌تقاضا بودن و پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.

 

وی با ابراز اینکه ایرلاین‌های داخلی می‌توانند در آزادسازی قیمت‌ها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمت‌ها تأکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و به‌طور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.

وی با اظهار "وضعیت مناسب بازار این اطمینان خاطر را به ما برای اجرای آزادسازی قیمت‌ها داد" گفت: با توجه به اینکه کار کارشناسی برای آزادسازی انجام شده و در موقعیت مناسبی هم این کار اجرایی شد ان‌شاءالله مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مردم با آزادسازی می‌توانند امیدوار باشند سطح خدمات پروازی افزایش یافته و تأخیرات به حداقل برسد، اظهار کرد: زمینه‌ساز توسعه صنعت هوایی آزادسازی قیمت‌هاست و با این کار تنوع ارائه خدمات را خواهیم داشت و پس از این مرحله با رقابتی شدن بهبود کیفیت را داریم.

پس از این اظهارات بود که علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران با تأکید بر این‌که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در بدترین زمان ممکن انجام شد به تسنیم گفت: با این کار مشکلی از حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور حل نشده و این قبیل تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه مناسب حال مردم نیست.

وی یادآور شد: با دوستان سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با وضعیت حمل و نقل هوایی صحبت کرده بودیم و قرار بود ابتدا شناورسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود و پس از آسیب‌شناسی در یک زمان مناسب آزادسازی قیمت‌ها اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه باید چالش‌های شناورسازی بلیت هواپیما مورد بررسی قرار می‌گرفت، تصریح کرد: در حالی که چالش‌های شناورسازی نرخ بلیت هواپیما همچنان پابرجاست سازمان هواپیمایی اقدام به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است. این مسئله مشکلی را از حمل و نقل هوایی کشور حل نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: البته با آزادسازی قیمت‌ها بلیت یک‌سری از مسیرهای پروازی بی‌رویه گران می‌شود.

خسروی با بیان اینکه یکی از مشکلات این بخش عدم فروش بلیت اینترنتی توسط ایرلاین‌های کشور است، گفت: به‌جز 3 ایرلاین بقیه شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند بلیت‌های خود را به‌صورت اینترنتی به فروش برسانند، این شرکت‌ها بلیت‌های خود را به‌صورت چارتر در اختیار یک‌سری شرکت‌های زیرپله‌ای قرار می‌دهند و آنها در زمان‌های خاص این بلیت‌های چارتری را گران‌تر می‌فروشند.

وی افزود: تا زمانی که سیستم جامع فروش اینترنتی بلیت را نداشته باشیم یا اینکه سازمان هواپیمایی کشوری یک نظارت قوی و شدید روی ایرلاین‌ها نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانیم مشکلات بخش حمل و نقل هوایی مسافری کشور از جمله تأخیرات پروازی و خدمات نازل پروازی را حل کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در بهترین زمان اجرا شد، گفت: آزادسازی در زمان مناسبی اجرایی نشد چرا که لازمه این کار یعنی تناسب عرضه و تقاضا در کشور هنوز فراهم نشده است.

خسروی تأکید کرد: حمل و نقل هوایی کشور با آزادسازی قیمت‌ها نظم نمی‌گیرد. حال که این کار را انجام داده‌اند باید از آنها پرسید: آیا شرکت‌های هواپیمایی خسارات تأخیرات ناشی از پروازها را پرداخت می‌کنند؟

وی اظهار کرد: بعید می‌دانم از این به بعد هم شرکت‌های هواپیمایی داخلی بخواهند تأخیرات پروازی را پرداخت کنند. اصولاً تصمیم‌گیری‌های یک‌طرفه مانند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مناسب حال مردم نیست.

به گزارش تسنیم هنوز چند ساعتی از اعلام سازمان هواپیمایی نگذشته بود که قیمت بلیت مسیر پرترددی مانند تهران ــ مشهد به 400هزار تومان افزایش یافت. در این بین یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری به اولین پس‌لرزه آزادسازی قیمت‌ها واکنش نشان داد و به تسنیم گفت:‌ این قیمت (400هزار تومان) پس‌لرزه آزادسازی بلیت هواپیما نیست و موارد این‌چنینی تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است.

جعفرزاده افزود: با وجود ابلاغ آزادسازی قیمت‌ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هنوز شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های پروازهای داخلی را روی سیستم‌های خود بارگذاری نکرده‌اند که کسی بخواهد مثلاً بلیت تهران ــ مشهد را با قیمت 400هزار تومان به فروش برساند.

وی بیان کرد: هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی فعال کشور نرخ 400هزار تومانی را برای هیچ مسیر پروازی داخلی اعلام نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آزادسازی نرخ هواپیما چه‌زمانی اجرا می‌شود، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری روند آزادسازی قیمت‌ها را تکلیف کرده است و شرکت‌های هواپیمایی باید بر اساس برند، زمان پرواز و نوع سرویس‌دهی نرخ‌ها را محاسبه و اعلام کنند.

این در حالی بود که نرخ بلیت پرواز تهران ــ مشهد در روزهای اخیر سیر صعودی خود را ادامه داد و به مرز نیم‌میلیون تومان رسیده است. هم‌اکنون قیمت بلیت پرواز تهران ــ مشهد ــ تهران با نرخ کمتر از 840هزار تومان در دسترس نیست.

نکته جالب توجه اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه است. محمدسعید شرفی با بیان این‌که اکثر شرکت‌های هواپیمایی تاکنون تغییر نرخی در راستای طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نداشته‌اند، گفت: بر اساس پایش کارشناسان سازمان، نرخ همه مسیرهای 170گانه آزادشده در حد قیمت‌های قبلی است.

وی افزود: در روزهای اخیر متعاقب ابلاغ دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پرتردد داخلی به شرکت‌های هواپیمایی، برخی اخبار منتشره در خصوص افزایش قیمت بلیت در مسیرهای داخلی متأثر از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صحت ندارد.

وی گفت: از آنجا که طبق معمول در طول سال بلیت‌های زمان اوج پروازها و زمان‌هایی که حجم متقاضیان سفر هوایی بالاست قبلاً به فروش می‌رسیده است نرخ‌های موضوع اخبار منتشره فعلی در خصوص مسیر تهران ــ مشهد در اربعین مشمول چنین شرایطی بوده و عمومیت نداشته است.

به‌گفته وی، بر اساس پایش کارشناسان سازمان، نرخ همه مسیرهای 170 گانه آزادشده در حد قیمت‌های قبلی بوده و دسترسی متقاضیان به بلیت شرکت‌های هواپیمایی مختلف از طریق سایت شرکت‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی طرف قرارداد آنها به‌سهولت فراهم است.

اما واقعیت بازار چیز دیگری را بازگو می‌کند، این‌گونه به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور عام و معاونت هوانوردی و امور بین‌الملل (دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌ها) بخش حمل‌ونقل هوایی را به حال خود رها کرده‌اند. شاید یکی از دلایل این امر نبود انگیزه خدمت به مردم به‌واسطه بازنشسته شدن برخی از مدیران این بخش باشد.