به گزارش افکارخبر،سازمان صداوسیما نیز همچون سایر دستگا‌ه‌ها و نهادها با اولویت قرار دادن این مهم در رئوس فعالیت‌ها و وظایفش در ابتدا با تشکیل ستاد مدیریت و راهبری و سپس تبدیل آن به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عزم خود را برای معرفی و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی به مخاطبان، بینندگان و شنوندگانش جزم کرد.

جهش بلند در پرداخت به اقتصاد مقاومتی

به باور رئیس شورای اقتصاد صدا و سیما و مدیر شبکه پنج این سازمان، مقایسه آمارهای شش ماهه نخست سال 94 در قیاس با یکساله 93 نشان می‌دهد که پردازش به مساله اقتصاد مقاومتی با برنامه‌ریزی منسجم و منظم‌تری انجام شده و جهش زیادی داشته است.

مجید زین‌العابدین با بیان این مطلب به جام‌جم گفت: در حال حاضر شبکه‌های پنج و بازار در معاونت سیما و شبکه رادیو اقتصاد در معاونت صدا به موضوعات اقتصادی کشور و در راس آن به اقتصاد مقاومتی می‌پردازند و در عین حال سیار شبکه‌ها نیز بنا به ماموریت‌ها و وظایفی که برایشان تعریف شده است این مهم را مورد توجه ویژه خود قرار می‌دهند. برای مثال، شبکه سه در سال گذشته 59 ساعت برنامه درباره اقتصاد مقاومتی تولید کرده بود که این مقدار در تنها شش ماهه نخست سال 94 به 589 ساعت رسیده و یک جهش ده برابری را نشان می‌دهد.

پرداخت به حوزه‌های مغفول اقتصاد مقاومتی

وی افزود: جدای از رشد کمی که شاخص‌های اندازه‌گیری را فراهم می‌آورد، از منظر کیفی هم برنامه‌ریزی مدون‌تر و منسجم‌تری برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی و معرفی الزامات و شاخص‌های رسانه‌‌ای آن در دستور کار رسانه ملی قرار گرفته است. سعی شده به نقش مردم در حوزه تولید بیشتر پرداخته شود و از کارآفرینان موفق و خلاق دعوت به عمل آید.

در عین حال تلاش کرده‌ایم به مزیت‌های نسبی اقلیم‌ها و استان‌های مختلف کشور بیشتر توجه شود. برای مثال، همین اواخر شبکه پنج به موضوع اقتصاد دریا به عنوان یکی از شاخصه‌های اقتصادی برای توسعه مناطق مرزی توجه ویژه‌ای نشان داده است. یک سوم مرزهای کشور ما آبی است و 90 درصد صادرات و واردات کشور از این مسیر انجام می‌شود، اما حوزه اقتصاد دریا مغفول مانده است. در همین بستر اقتصاد مقاومتی سعی شده به حوزه‌های مغفول پرداخته شود. موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه و نسبت آن با چرخه اقتصادی از دیگر مسائلی است که در حوزه اقتصاد مقاومتی مغفول مانده و سعی شده در شبکه‌های مختلف به آن پرداخته شود.

زین‌العابدین با اشاره به این‌که علاوه بر سه شبکه تخصصی اقتصاد، سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز به مقوله اقتصاد مقاومتی توجه ویژه دارند، خاطرنشان کرد: در شبکه مستند، مستندهای اقتصادی خوبی مانند «خسته نباشید» ساخته شده است.

شبکه چهارهم به ارتباطات صنعت و دانشگاه در برنامه «اسطرلاب» می‌‌‌پردازد. شبکه نسیم نیز در قالب بسته «نسیم دانش» شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد توجه قرار می‌دهد. در سیمای استان‌ها هم مستندات خوبی ساخته شده است و در بخش‌های خبری هم شاهد رشد در پرداخت به حوزه اقتصاد مقاومتی هستیم.

عزم دو چندان در پرداختن به اقتصاد مقاومتی

رئیس شورای اقتصاد صدا و سیما با تاکید بر ایجاد عزم دو چندان در رسانه ملی برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اخیرا با تبدیل ستاد مدیریت و راهبری به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که دکتر محمد سرافراز، رئیس سازمان هم عضو آن است، برنامه‌ریزی مضاعفی در این خصوص انجام شده است.

در واقع رسانه ملی به دنبال این است که با گفتمان و فرهنگ‌سازی، اقتصاد مقاومتی را از یک مقوله دولتی و تکلیفی به یک مساله عمومی و باورپذیر تبدیل کند.

مدیر شبکه پنج درباره برنامه‌های این شبکه حول محور اقتصاد مقاومتی هم توضیح داد: شبکه پنج به عنوان یک شبکه اقتصادمحور، برنامه‌ریزی منسجمی را در دستور کار خود قرار داده تا الگوها، مصادیق و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را معرفی کند. تولید و پخش برنامه‌های «روزآمد»، «ایران‌شهر»، «مثبت و منفی پنج»، «توقف ممنوع» و «اقتصاد مقاومتی» از جمله این اقدامات است.

نقش رسانه ملی در اصلاح الگوی مصرف

دکتر مهدی صادقی‌شاهدانی نیز معتقد است که رسانه ملی می‌تواند در تبیین و تشریح اصلاح الگوی مصرف به عنوان یکی از بندهای اصلی اقتصاد مقاومتی نقش بی‌‌بدیل و ممتازی ایفا کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: عملیاتی کردن اصلاح الگوی مصرف مستلزم این است که تاثیرات لازم روی رفتار مصرف‌کنندگان صورت بگیرد. زمانی هم که صحبت از الگوی مصرف می‌شود بیشترین تاکید روی خانواده‌هاست و از آن‌جا که بخش عمده‌ای از مخاطبان رسانه ملی را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند نقش این رسانه در فرهنگ‌سازی پررنگ و متمایز می‌شود. رسانه ملی در اصلاح و بازسازی اذهان و رفتارها در حوزه الگوی مصرف نقش ویژه‌ای دارد و می‌تواند یک الگوی مناسب را به مخاطبان خود ارائه و القا کند.

رسانه ملی و مردمی کردن اقتصاد

این اقتصاددان، مردمی کردن اقتصاد را از دیگر بندهای مهم اقتصاد مقاومتی ذکر کرد که رسانه ملی در عملیاتی کردن آن نقش عمده و به‌سزایی دارد و افزود: بخشی از امور اقتصاد در دست دولت و حاکمیت است، اما مجموعه تصدیگری‌ها باید به بخش خصوصی و مردم واگذار شود. این موضوع در اقتصاد مقاومتی به مردمی کردن اقتصاد تعبیر می‌شود. مردمی کردن اقتصاد هم باید با مدیریت مناسب و خوب اذهان عامه همراه باشد که در اینجا نقش رسانه ملی در مدیریت افکار، بارز و برجسته است.

دکتر صادقی شاهدانی تصریح کرد: رسانه ملی می‌تواند به مخاطبان خود این آموزه‌ها را ارائه کند که چگونه می‌توانند در فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری و توزیع نقش ایفا کنند.