صاحب‌خانه شدن با وام 60 میلیونی یا فروش اقساطی؟

به گزارش افکارخبر، این روزها اعطای وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن نقل محفل بسیاری از مردمی شد که خانه دار شدن به آرزوی بزرگ زندگی‌شان تبدیل شده است.

 

مراحل اجرایی شدن اعطای این وام درحالی همچنان درگیر و داد بوروکراسی‌های اداری است که مدتی پیش با بخش از بسته‌های پیشنهادی انبوه سازان به دولت در قالب طرح فروش اقساطی مسکن به خریداران موافقت شد.

 

**جزئیات فروش اقساطی مسکن

 

 سال 93 بود که انبوه سازان بسته‌ای پیشنهادی را به رئیس جمهور ارائه کردند تا ذیل آن بتوانند راهکار برون رفت از رکود حاکم دربخش مسکن را که سال‌هاست نفس مسکن سازان و متقاضیان آن رابه شمارش در آورده است عملیاتی کنند.

 

براساس این بسته پیشنهادی، انبوه سازان به موضوع همکاری نظام بانکی با انبوه سازان و مالکان واحدهای تکمیل شده برای فروش واحدها به صورت لیزینگ اشاره کردند که بعدها به دلیل کمبود منابع اعتباری برای اعطای وام این طرح به نام فروش اقساطی پیگیری شد.

 

درواقع این بسته می‌خواهد که شخص انبوه ساز دارای ساختمان مسکونی، اداری و یا تجاری تکمیل شده (مالک) توسط نظام بانکی تا 80 درصد قیمت واحد را بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده به صورت لیزینگ به خریدار واگذار کند؛ نرخ لیزینگ هم حداکثر معادل نرخ تورم رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی به علاوه 4 درصد کارمزد بانک‌ها پیشنهاد می‌شود.

 

 در رایزنی با بانک مسکن این موضوع تبدیل به فروش اقساطی بین خریدار و فروشنده شده است.

 

 موافقت با بخشی از طرح فروش اقساطی مسکن از سوی دولت در حالی صورت گرفته است که مدت‌هاست که یا تورم نگذاشته ساخت و سازها سرو سامان بگیرد و یا رکود نفس خرید و فروش راهمچنان تنگ کرده است.

 

 البته بماند که انبوه سازان به وضعیت نامتعادل و تقریباً در رکود بازار مسکن خیلی بیشتر هشدار داده بودند.

 

 اما گویا گوش شنوایی برای ساماندهی بخش مسکن که بسیاری از صنایع با آن مرتبط است همچنان وجود ندارد.

 

درست است که هم اکنون افزایش قیمت دراین آشفته بازار را شاهد نیستیم اما گویا فروشندگان هم علاقه‌ای به فروش ملک خود ندارد به همین دلیل است که در چند سال چند وقت اخیر رکود رد بازار مسکن را بیش از زمان‌های دیگر شاهد بودیم.

 

حال که زمزمه‌های فروش اقساطی ملک شنیده می‌شود انبوه سازان و سازندگان واقعی این بخش، این راهکار را از اعطای وام 60 میلیون تومانی دولت مؤثر تر می‌داند؛ چرا که معتقدند تسهیلات 60 میلیونی به طور حتم با محدودیت اعتبار مواجه خواهد شد امادر فروش اقساطی مسکن این انبوه ساز و خریدار است که باید برای پرداخت با یکدیگر به توافق برسند.

 

در این صورت هم متقاضی صاحب خانه می‌شود و هم ملک انبوه ساز به فروش می‌رسد.

 

**اقساطی کردن خرید مسکن محرک ساخت پروژه‌های نیمه تعطیل

 

ایرج رهبر عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ضمن ابراز خرسندی از موافقت دولت با این طرح پیشنهادی انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شرایط حاضر که بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله مسکن سایه رکود را بر سر خود دارد و از سویی دیگر تقاضای سالانه‌ای برای این بخش وجود دارد به طور حتم ساخت و سازهای کنونی که بیشترشان نیز نیمه تعطیل است نه تنها مشوقی برای بالارفتن انگیزه ساخت و ساز انبوه سازان خواهد بود بلکه در آینده ای نزدیک تقاضای مسکن با عرضه برابر خواهد شد.

 

این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با بیان اینکه وقتی خود انبوه سازان برای حل معضل رکود بخش مسکن پیش قدم شدند تصریح کرد: انتظار داریم بانک‌ها عامل با حمایت بیشتر و اعطای وام‌های هدفمند به انبوه سازان به حل مشکلات این بخش کمک کنند.

 

وی با انتقاد از اعطای وام‌های 60 میلیون تومانی که در دستور کار دولت قرار گرفته است گفت: ماقبلا هم گفته بودیم الان نیز دوباره میگوییم، اعطای این وام‌ها که بامحدودیت اعتبار نیز روبه رواست مردم و متقاضیان واقعی راخانه دار نمی‌کند چرا که دولت بیش از این نیز با اعطای وام‌های 35 تا 40 میلیون تومانی تجربه‌ای موفق را در این زمینه کسب نکرد اما دوباره آن را تکرار کرد.

 

به اعتقاد رهبر راهکار حل معضل مسکن و خارج شدن این بخش از رکود یک هماهنگی و همدلی میان بخش خصوصی و دولت را می‌طلبد.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مردم وافزایش هزینه‌های ساخت از جمله عوامل منفی در بخش مسکن است گفت: یکی از عوامل کاهش هزینه‌های ساخت و ساز کاهش قیمت زمین است چرا که 40 درصد از هزینه مسکن را زمین تعیین می‌کند بنابراین قسطی کردن ملک هم به افزایش قدرت خرید مردم کمک می‌کند و هم با تلاش انبوه سازان رونق بخش مسکن را به دنبال دارد.

 

*** صاحب خانه شدن مردم با قسطی کردن خرید مسکن حتمی است

 

وحید علیزاده کارشناس اقتصادی مسکن نیز پیرامون اقساطی کردن خرید ملک و نتایج آن این‌طور توضیح داد و گفت: این روش در بیشتر کشورهای پیشترفته نیز اعمال می‌شود و خیلی از مردم با این شیوه صاحب خانه شده‌اند.

 

وی افزود: در شرایطی که عرضه و تقاضا در بخش مسکن نابرابر است و گاهی نیاز تقاضا بیش از عرضه واقعی است.

 

علیزاده گفت: به طور حتم جدا از راه کارهای مقطعی، راه کارهای بلند مدت باید دراین بخش اجرایی شود تازمینه خارج شدن از رکود همین امسال کلید بخورد.

 

وی در پایان گفت: اقساطی کردن مسکن خیلی از معضلات کنونی در این بخش را مرتفع کردند.