به گزارش افکارخبر، یکی از اصلی‌ترین اهداف اعطای وام 25 میلیون تومانی، رونق دادن به بازار و صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران در اقتصاد ملی بوده است. اما اکنون که با اما و اگرها و بهانه‌گیری‌های فراوان، این وام اعطا شد و بیش از یکصد هزار دستگاه خودرو در قالب آن فروش رفت، فعالان صنفی و دست‌اندرکاران بازار باز هم از تداوم رکود و بی‌تحرکی در بازار خودرو-چه بازار خودروی نو و چه دست‌دوم-اظهار نگرانی می‌کنند. این درحالی است که پس از فروکش کردن ماجرای وام تقاضای خرید خودروی نو به صورت نقدی نیز از بازارخارج شده و خریداران بالقوه احتمالی منتظر اعلام تسهیلات جدید هستند.

لذا همان مقدار تقاضای محدودی که قبلا در بازار خودرو وجود داشت نیز تضعیف شده است.

به گفته فعالان بازار، اکنون با فروکش کردن هیاهوی ماجرا، آنچه نتیجه وام 25 میلیون تومانی شده، بهره بردن تام و تمام خودروسازان از بودجه این وام و خالی شدن انبارهایشان است؛ موضوعی که در صورت ارتقا نیافتن کیفیت و کاهش قیمت دوباره می‌تواند انبارها را پرکرده و بحران را بازگرداند.

همه به دنبال شرایط ویژه

گزارش میدانی خبرنگار جام‌جم از نمایندگی‌های مجاز برخی خودروسازهای داخلی حکایت از این دارد که اکنون تقاضای خرید خودروی صفر به صورت نقدی به حداقل خود رسیده و بیشتر مردم به دنبال استفاده از تسهیلات یا شرایطی خاص هستند چون توان و قدرت خرید مردم کاهش داشته است.

در این باره، محمدرضا وکیلی، نماینده فروش یکی از خودروسازان داخلی به خبرنگار جام‌جم گفت: در طول ثبت‌نام خودرو با وام، مردم با توجه به این‌که می‌توانستند بخشی از مبلغ خودروی خود را به صورت اقساط بپردازند وارد بازار شدند اما اکنون این امکان نیست و از آنجا که بیشتر خریداران می‌دانند در برخی اعیاد و مناسبت‌های خاص می‌توانند از شرایط و تسهیلات خوبی برخوردار شوند منتظر آن زمان هستند و اگر هم مراجعه می‌کنند به دنبال یافتن شرایطی مناسب برای خرید هستند.

این فعال صنفی افزود: البته این نکته را بگویم که مدتی است شرایط و تسهیلات ارائه شده از سوی برخی خودروسازان چینی نظر متقاضیان را به خود جلب کرده است چون قیمت‌ها در برخی موارد رقابتی شده و متقاضیان جذب آنها می‌شوند .

یکه‌تازی اقساطی‌ها

در همین حال با کمی دقت در بازار آزاد خودرو در می‌یابیم اگرچه بازار فروش نقدی خودروها ظاهرا در سکون قرار گفته و همه فروشندگان نگران آینده بازار هستند اما زیر این خاکستر رکود، آتش فروش اقساطی‌ها همچنان شعله دارد.

امیرپژمان طاهریان یکی دیگر از فعالان بازار فروش خودرو در میدان امام حسین‌(ع) به خبرنگارجام‌جم گفت: نکته قابل توجه این است که اکنون با توجه به این‌که قدرت خرید مردم کاهش یافته ارائه شرایط مناسب برای خرید خودرو هنوز هم می‌تواند جلب نظر کرده و خریداران را تشویق به خرید کند از این رو لیزینگ‌ها و فروشندگان اقساطی خودرو در این بازار می‌توانند خوب کاسبی کنند.

وی تصریح کرد: همه می‌دانیم سه ماهه پایانی سال یکی از بهترین زمان‌ها برای معاملات خودرو است و همواره خریداران و فروشندگان در این مدت به دنبال استفاده از موقعیت هستند درحالی که یکی دو سال است خبری از رونق همیشگی نیست پس این فروشندگان اقساطی هستند که توانسته‌اند از موقعیت استفاده کنند. وی درباره احتمال فروخته شدن خودروهای ثبت‌نام شده با وام به صورت اقساطی نیز گفت: واقعیت امر این است که دولت و بانک‌ها شرایطی را برای جلوگیری از این معاملات درنظر گرفته‌‌اند اما اگر کسی قصد فروش این خودروها را داشته باشد سعی در فروش قولنامه‌ای آن خواهد کرد همچنان که چند روزی است این روند رونق گرفته و می‌توان نتیجه گرفت برخی از خودروهای فروخته شده با وام 25 میلیون تومان به صورت قولنامه‌ای دست به‌دست می‌شود.

کمیابی و افزایش قیمت برخی خودروها

از سوی دیگر محمدفولادیان، یکی از فروشندگان خودرو با تاکید بر افزایش چند صد هزار تومانی برخی از خودروهای داخلی طی هفته گذشته به خبرنگار جام‌جم گفت: اگرچه رکود قابل توجهی در بازار خودرو وجود دارد و اکثر فعالان این صنف از آن گلایه دارند اما تقریبا یک یا دوهفته پس از اتمام مهلت ثبت‌نام خودروهای اقساطی، روند افزایشی قیمت برخی با چند ده هزار تومان شروع شده که امروز حتی تا نزدیک به 700 هزار تومان هم رسیده است. به عنوان مثال اکنون قیمت پژو 206 صندوق دار V8 37 میلیون و 500 هزار تومان است درحالی که همین خودرو یک هفته قبل با قیمت 37 میلیون تومان معامله می‌شد.

وی افزود: برخی فعالان بازار براین باورند چون اکنون خودروسازان مشغول انجام تعهدات خود به خریداران خودرو با وام 25میلیون تومانی هستند برخی از خودروهای پرمتقاضی کمتر به بازار آزاد وارد می‌شود و همین موضوع بازار را به افزایش قیمت سوق داده هرچند هنوز هم رکود حاکم است.

خبری از رونق نیست

در همین حال، غلامحسین قاسمیان‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل به خبرنگار جام‌جم گفت: درحالی شاهد تحویل اولین خودروهای فروخته شده با وام 25 میلیون تومانی هستیم که خبری از رونق بازار خودرو خارج از در کارخانه‌ها نیست و نمایشگاه‌داران و فعالان بازار خودرو همچنان از ادامه رکود در این صنف نگران هستند.

وی افزود: اگرچه ممکن است اعطای این تسهیلات به خودروسازان باعث رونق در صنعت تولید خودرو شده باشد اما در بازار هنوز هیچ نشانه‌ای از رونق حداقل تا مدت زمان باقیمانده از سال جاری نیست و نمی‌توان زیاد به آینده بازار خوشبین بود. چون نه تنها قدرت خرید مردم پایین آمده و نمی‌توانند برای خرید خودرو هزینه کنند بلکه انتظار کاهش قیمت عاملی شده برای رکود بیشتر در بازار خودرو؛ چون همه مردم براین باورند که اجرای برجام یا برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند به‌سرعت برتمام قیمت‌ها از جمله خودرو تاثیرگذار باشد، به همین دلیل آنهایی هم که از بازار خرید خودرو با وام 25 میلیون تومان جا مانده‌اند اکنون تمایلی به خرید ندارند.

وی افزود: با توجه به این که برخی از خریداران خودرو با وام 25 میلیون تومانی دولت تصمیم به نوسازی خودروی خود داشتند به امید این‌که خودروی قبلی خود را بفروشند تا از خودرویی نو استفاده کنند اما اکنون به دلیل این‌که خودرو به اندازه کافی در بازار موجود است و قدرت خرید مردم کم شده این موضوع نیز با چالش مواجه شده است یعنی بیشتر فروشنده هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: امروز بازارخودرو کشش افزایش قیمت را نه در تولیدات داخل و نه در وارداتی‌ها ندارد، بنابراین فعلا افزایش قیمت چندانی رادرخودروهای وارداتی نداشته‌ایم هرچند موضوع خودروهای لوکس امری متفاوت است و نباید با معیارهای عادی درباره آنها اظهار نظر کرد.