وزارت تسهیلات و شهرسازی!

به گزارش افکارخبر، هر روز خبرهایی از مسکن قسطی، افزایش تسهیلات مسکن و... منتشر می‌شود اما آن چیزی که عیان است موثر نبودن اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی است. خیلی‌ها امیدوار به وعده‌هایی چون «مسکن امید» و «مسکن اجتماعی» بودند اما تاکنون هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشده و فقط انواع و اقسام تسهیلات رونمایی شده است. وزارت راه را به جرأت می‌توان وزارت تسهیلات نامید که همواره خواهان افزایش سقف تسهیلات مسکن به جای تلاش برای اجرای برنامه‌های رونق مسکن است.  جالب اینکه بالا رفتن میزان تسهیلات فقط برای قشری مناسب است که توانایی مالی بسیاری برای پرداخت اقساط با مبالغ بالا دارند و اکثر افراد جامعه مشمول این تسهیلات نمی‌شوند.

 

به همین علت است که تسهیلات مسکن ناکارآمد است و موفق نشده جذابیتی در بازار ایجاد کند. این در حالی است که وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صنعت موفق شده‌اند بیش از 6 هزار میلیارد تومان برای خروج صنایع از رکود از بانک مرکزی اعتبار بگیرند و طرح‌های ضربتی برای خالی شدن انبار تولیدکنندگان اجرا کنند اما وزارت راه‌وشهرسازی به‌راحتی از این طرح‌های ضربتی کنار گذاشته شده تا انبارهای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همچنان پر بماند و مسکن از رکود خارج نشود.  روز گذشته باز هم جزئیاتی از یکی دیگر از طرح‌های رنگارنگ تسهیلات مسکن اعلام شد؛ شرایط دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن با اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس. بر اساس این اعلام، سقف فردی استفاده از تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شهر تهران 60 میلیون تومان و معادل 120 ورقه گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است. براساس اعلام بانک مسکن به فرابورس، استفاده از سقف‌های تسهیلاتی 60 میلیون تومانی از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای «تسه 9408» یا به عبارتی برای اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان‌ماه و نماد‌های بعدی امکانپذیر است. همچنین پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نماد‌های «تسه 9407» و ماقبل آن فقط تا سقف‌های تسهیلات قبلی 50 میلیون تومان برای زوجین و 35 میلیون تومان برای دیگر اقشار امکانپذیر است. این اعلام در صورتی است که ابوالقاسم رحیمی‌انارکی، عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه جزئیات واحدهای مسکونی مشمول وام۷۰ میلیونی مسکن مشخص شد و نرخ سود این تسهیلات از محل اوراق 5/1 درصد کاهش یافت در جمع خبرنگاران گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق، دی‌ماه اجرایی می‌شود.

 

وی در این‌باره افزود: واحدهایی شامل وام60 میلیون تومانی (در تهران) خواهند شد که حداکثر 20 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد. رحیمی انارکی با اشاره به اینکه سقف این وام 60 میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند10 میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند، ادامه داد: ساختمان‌هایی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد تنها می‌توانند از سقف وام 35 میلیون تومانی استفاده کنند. رحیمی‌انارکی ادامه داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن در تهران با احتساب10 میلیون تومان وام جعاله به 70 میلیون، سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر با احتساب 10میلیون جعاله به 60 میلیون تومان و سقف تسهیلات مسکن در سایر ‌شهرها با احتساب 10 میلیون جعاله به 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 

رحیمی‌انارکی افزود: روش تقسیط وام 60 میلیونی برای تهران به اضافه 10 میلیون جعاله به روش ساده، پلکانی و پلکانی دوره‌ای است که مدت بازپرداخت حداکثر 12 سال است. وی اضافه کرد: کاهش نرخ سپرده قانونی از 10 درصد به 2 درصد باعث شد نرخ سود اوراق حق تقدم 5/1 درصد کاهش یابد و به 5/18 درصد برسد، چراکه تسهیلات بدون سپرده برای دیگر بانک‌ها 21 درصد و برای بانک مسکن 20 درصد است حال با این مصوبه نرخ سود به 5/18 درصد کاهش می‌یابد. عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن افزود: با این مصوبه منابعی حدود یکهزار میلیارد تومان آزاد می‌شود و اولین نتیجه مثبت آن کاهش نرخ سود تسهیلات است که به 5/18 درصد رسیده و هم به منافع گیرندگان و هم به نفع بانک است.

 

به گفته وی ماهانه یک میلیون امتیاز به ارزش5 هزار میلیارد ریال تسهیلات منتشر خواهد شد. رحیمی انارکی به اقساط این وام اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه برای وام 40 میلیون تومانی به روش ساده حدود 693 هزار تومان و به صورت پلکانی ساده اقساط با 578 هزار تومان شروع می‌شود.

 

برای 50 میلیون تومان وام قسط ساده ماهانه 866 هزار تومان و به روش پلکانی دوره‌ای 5 سال اول 770 هزار تومان،5 سال دوم 932 هزار تومان و 2 سال آخر یک میلیون و 120 هزار تومان است. وی خاطرنشان کرد: برای وام 60 میلیون تومانی به روش ساده ماهانه یک میلیون و 40 هزار تومان، پلکانی دوره‌ای در 5 سال اول 932 هزار تومان، 5 سال دوم یک میلیون و 120 هزار تومان و 2 سال آخر یک میلیون و 340 هزار تومان و در پلکانی سالانه اقساط ماهانه از 867 هزار تومان شروع می‌شود. عضو هیأت‌مدیره بانک مسکن با بیان اینکه اوراق حق تقدم مهرماه 94 حداکثر تا سقف 35 میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، ادامه داد: متقاضیانی که نمادهای مربوط به قبل از آبان‌ماه 94 را خریداری کرده باشند تا 2 ماه حق فروش ندارند. وی با بیان اینکه اجرایی شدن وام 60 میلیونی از محل اوراق حق تقدم از اول دی‌ماه خواهد بود، گفت: ساختمان‌هایی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد می‌توانند در همه مناطق شهری از سقف 35 میلیون تومانی تسهیلات استفاده کنند البته این بدون احتساب تسهیلات 10 میلیون تومانی جعاله است.

 

 امید به رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۵

معاون مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی باعث عمیق‌تر شدن رکود مسکن شده است. بهروز ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا طولانی شدن رکود بخش مسکن باعث رشد و جهش قیمت مسکن در سال‌های آینده نخواهد شد، گفت: دوره‌های رونق و رکود مسکن اساساً در 3 دهه اخیر همواره در بخش مسکن بوده است اما این موضوع رکود مسکن یک مقدار از ناحیه رکود اقتصاد کلان عمیق شده است. وی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی در سال 91 حدود منفی 8/6 درصد بوده است، اینها اثرات خود را بر بازار مسکن تاحدودی گذاشته است و به تعمیق بیشتر رکود مسکن دامن زده است. وی امیدوار است از نیمه دوم سال آینده بازار مسکن با رونق روبه‌رو شود.