وقتی سود بانکی، طرح‌های مسکنی را زیر سوال می‌برد

گروه اقتصادی،منوچهر ملکیانی‌فرد در گفت‌وگو با «افکارخبر» درباره طرح مسکن قسطی اظهار داشت: در حال حاضر جزییات و قاعده‌های طرح معلوم نیست، ولی در صورتی که طرح مسکن قسطی طبق اصول مورد اجرا قرار گیرد، تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز خانه‌ها به شکل قسطی در اختیار مردم گذاشته می‌شود و در کشورهایی همچون آمریکا می‌بینیم که بانکها از جمله دست‌اندرکاران طرح به حساب می‌آیند و به عبارتی، فاینانس‌کننده می‌باشند.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان این‌که فروش قسطی مسکن باید با سود بانکی پایین انجام شود، متذکر شد: برای نمونه، در آمریکا سود بانکی برای این طرح 3 تا 6 درصد در نظر گرفته می‌شود.

ملکیانی‌فرد تصریح کرد: به طور معمول در ساختمان‌سازی بیشتر از امور دیگر شاهد خواب سرمایه هستیم و در صورتی که بانکها به این مساله نگاه بازاری داشته باشند، در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

وی تاکید کرد: در نظر گرفتن سود 28درصدی برای طرح، اجرای طرح را با غیرممکن خواهد کرد؛ زیرا پرداخت اقساط ماهانه آن سخت خواهد بود.

رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی یادآور شد: به طور قطع اجرایی شدن طرح مسکن قسطی با سود بانکی بالا امکان ندارد، زیرا قیمت ساختمان 6 برابر قیمت واقعی آن در خواهد آمد.