سیف:ورشکست می شویم

به گزارش افکارخبر،با این حال اکنون که مسوولان ادعای تورم تک‌رقمی دارند، آن هم در شرایطی که وضعیت معیشت خلاف این موضوع را ثابت می‌کند، به نظر می‌رسد بسیاری از اتفاقات خوب اقتصادی روی کاغذ می‌افتند و در بازار و جامعه، با این اوصاف احتمال منفی شدن تورم نیز دور از ذهن نیست.

گرچه موضوع دیگری که وزیر اقتصاد مطرح کرده بود، تک‌رقمی رشدن تورم نقطه به نقطه در عین رشد چهار درصدی اقتصاد ظرف یک ماه بود که تقریبا با تمامی اصول علم اقتصاد مغایرت دارد.

افزون بر این موضوع دیگری که رییس کل بانک مرکزی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری مطرح کرد، این بود که بزرگ‌ترین مشکل بانک‌های ما، فاصله زیاد نظام بانکداری تا سطح بانکداری بین‌المللی است.

در این حال، در شرایطی که چیزی تا لغو کامل تحریم‌ها باقی نمانده است، پس از آزاد شدن منابع و بیشتر شدن روابط اقتصادی با سایر کشور‌ها، موضوع همکاری بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی مطرح می‌شود و این همکاری، خواه نا خواه اتفاق خواهد افتاد.

بر این اساس اگر بانک‌ها و نظام بانکداری ما آمادگی لازم برای این همکاری را نداشته باشند، به‌خصوص با توجه به وضع منابع بانک‌ها، رانت‌خواری و سود بالایی که برای تسهیلات ارائه می‌شود، بانک‌های پیشرفته مانند هیولایی بانک‌های داخلی را خواهند بلعید و این شراکت نه‌تنها سودی برای اقتصاد ما به همراه نخواهد داشت بلکه می‌تواند ورشکستگی را نیز برای ما در پی داشته باشد.

در این میان، به گفته سیف اولین اولویت روی اصلاح نظام بانکداری قرار دارد. گرچه امید می‌رود این اولویت نیز به سرنوشت سایر اولویت‌های پیشین دچار نشود و پس از چند تصمیم، قوانین بدون بازخورد و سخنرانی به زباله دانی تاریخ نپیوندد.

تورم آذر تک‌رقمی می‌شود

براساس این گزارش رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در پنجمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه آبان‌ماه به 1/10 درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در آذرماه تک‌رقمی شود.

ولی‌الله سیف روز گذشته یکی از مشکلات نظام بانکی را مطالبات غیرجاری اعلام کرد و گفت: افزایش مطالبات غیرجاری باعث قفل شدن منابع جاری بانک‌ها و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی نظام بانکی می‌شود و در عین حال ترازنامه بانک‌ها را هم در معرض ریسک‌های بزرگ قرار می‌دهد.

وی با اشاره به بحث بنگاه‌داری بانک‌ها، مدیریت ریسک و... افزود: یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی فاصله نظام بانکی کشورمان با آخرین استانداردهای نظارتی در سطح بین‌المللی است.

سیف، اصلاح نظام بانکی را از اولویت‌های پژوهشی در بانک مرکزی اعلام و بیان کرد: تحقق تورم تک‌رقمی پایدار دست یافتنی شده است و با پیگیری‌های مداوم بانک مرکزی برای کاهش نرخ تورم و حفظ ثبات بازار ارز در نیمه دوم سال، تورم نقطه‌ای نزولی شد و به 1/10 درصد در آبان امسال رسید و پیش‌بینی می‌شود که در آذرماه تک‌رقمی شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: تداوم حفظ تورم در سطوح تک‌رقمی و پایدارسازی نرخ تورم تک‌رقمی از اهداف بانک مرکزی است و بر این اساس، یکی از الزامات بانک مرکزی محسوب می‌شود و لازم است که در اولویت‌های پژوهشی این بانک بگنجد.وی با بیان اینکه تامین مالی غیرتورمی تولید در حال حاضر مدنظر بانک مرکزی است، تصریح کرد: بخش تولید هم اکنون در تنگنای مالی سختی به سر می‌برد بنابراین هم سرمایه در گردش و هم تامین مالی میان‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار باشد اما ارتقای تامین مالی مشروط به این است که دستاورد تورم مخدوش نشود. بر این اساس، باید بررسی‌های پژوهشی در این زمینه صورت گیرد.

سیف با اشاره به اصلاح نظام ارزی و ثبات این بازار در دو سال اخیر پس از نوساناتی که پشت سر گذاشته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون مدیریت نظام ارزی با دو مساله یکسان‌سازی نرخ ارز و مدیریت نرخ ارز در راستای حفظ ثبات بازار ارز و جلوگیری از تلاطم در این بازار مواجه و نیازمند پژوهش است تا در حوزه ارزی به ثبات برسیم.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: ساز و کار تعیین نرخ سود بانکی هم‌اکنون از چالش‌های نظام بانکی است. بر این اساس اصلاح نظام تعیین نرخ سود مستلزم یک برنامه عملیاتی مناسب و همچنین ساز و کار و راهکار مناسب برای تعیین نرخ سود از دیگر نیازهای پژوهشی در این بانک است.سیف در پایان تدوین نقشه راه بانکداری اسلامی را از چالش‌ها و ضرورت‌ها که نیازمند بازنگری است، ذکر کرد و گفت: پس از تحریم‌ها هم تدوین نقشه راه برای جهت‌دهی نظام بانکی به ویژه در حوزه بانکداری اسلامی ضروری است.

تکریم مشتری راهکار اصلی حفظ بازار داخلی

در ادامه این همایش علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از برجام به عنوان پلی برای ارتباط با تکنولوژی‌های نوین بانکداری و پرداخت نام برده و گفت: یکی از محدودیت‌های آزاردهنده نظام بانکی قطع ارتباط الکترونیکی با دیگر بانک‌های دنیا بود.

وی اظهار داشت: «با رفع تحریم‌ها و برداشته شدن محدودیت‌های ارتباطی، نظام بانکی کشور باید برای تحولات بزرگی آماده باشد.»

وی در ادامه افزود: «با توجه به استقبال ویژه عموم مردم از فناوری‌های نوین بانکداری الکترونیکی طی سال‌های گذشته، دست اندرکاران این حوزه باید برای ورود به دوران جدید با نوآوری‌هایی در سیستم‌ها و روش‌های پرداخت در جهت حفظ بازار تلاش کنند.»

دبیر همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از عمده اشکالات سیستم‌های پرداخت کنونی در کشور به یکسان بودن آنها اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های فعال در این زمینه و بانک‌ها باید به تکریم مشتری و ایجاد فضای رقابتی توجه بیشتری داشته و در جهت رفع نیازهای مشتریان گام بردارند. طیف‌های مختلفی که از خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند، حتما باید در حد نیازهای خود از این امکانات و خدمات بهره‌مند شوند.»

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ادامه داد: «تراکنش‌های بیش از ۱۰۰ میلیون به صورت روزانه آمار خوبی در بین بسیاری از کشورهای دیگر محسوب می‌شود و این موضوع جذابیت بازار پرداخت و بانکداری الکترونیکی را برای شرکت‌های خارجی که در انتظار رفع تحریم‌ها هستند، بسیار بالا برده است ضمن اینکه این شرکت‌ها مدت‌هاست مطالعه روی جامعه مشتریان بانکداری الکترونیک را آغاز کرده و به خوبی از نیازهای استفاده‌کنندگان از این خدمات آگاه هستند.»وی افزود: «همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با ایجاد بستری برای هم‌افزایی و همفکری فعالان و بازیگران این حوزه می‌تواند بهترین فضا برای برنامه‌ریزی بهتر در راستای حفظ بازار داخلی، افزایش کارآمدی و عملکرد و نوآوری و به روزرسانی سیستم‌ها و خدمات باشد.»

گفتنی است پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امسال در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.