واردات خودروهای جدید به ایران

 محمدباقر نوبخت با حضور در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در خصوص چگونگی ساختار مدیریت شهری گفت: مدیریت شهری نسبت به دستگاه‌های فرادست رابطه عمودی و نسبت به دستگاه‌های هم‌سطح، تداخل وظایف دارد.

وی تصریح کرد: در این رابطه باید یک مدل مناسب برای مدیریت شهری داشته باشیم که البته مدیریت شهری برای هر شهر متناسب با شرایط اقلیمی آن شهر ترسیم شود.

نوبخت با بیان اینکه تهران پایتخت ایران و کلانشهر بزرگی است، گفت: با توجه به عرض و طولی که شهر تهران دارد و نهادهای بزرگ و تأثیرگذاری حکومتی در تهران مستقرند و شرایط اقلیمی این شهر نیز متفاوت با سایر شهرهاست قطعاً مشکلات مدیریتی شهری خاص بوده و انتظار داریم مدیریت شهری با استفاده از تصمیم‌گیری‌های شورای شهر به نحو مقتضی اقدامات لازم را برای رفع چالش‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری هم‌اکنون وضع و حال مناسبی ندارد، افزود: انتظار داریم شوراها برای بهینه‌کردن مدیریت شهری مؤثرتر عمل کنند.

نوبخت گفت: در خصوص مدیریت شهری دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که آخرین مطالعات در خصوص مدیریت شهری موفق باید از سه مؤلفه دولت، نهادهای عمومی و مردمی و بخش خصوصی برخوردار باشد.

وی با اشاره به واسپاری برخی از اختیارات دولت به مدیریت شهری افزود: در این زمینه نیز شوراها می‌توانند با توجه به درایت و برنامه‌ریزی که دارند چالش‌های روبه‌رو را مرتفع کنند.

نوبخت اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری با حمایت شوراها وضعیت بهتری را داشته باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به تمایل دولت یازدهم برای حمایت از جامعه شوراها گفت: ‌این فرصت مغتنمی برای مدیریت شهری محسوب می‌شود و باید آن را قدر دانست.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی و اعتباری در دولت یازدهم گفت: با وجود همه این شرایط اما دولت یازدهم بیش از دولت‌‌های گذشته در خصوص تقویت مالی و حمایتی برای ارتقای اثربخشی شوراها اقداماتی را انجام داده است.

آمادگی دولت یازدهم برای حمایت از شوراها

نوبخت از آمادگی دولت یازدهم برای حمایت از شوراها خبر داد و گفت:‌دولت می‌تواند از طریق تقدیم لایحه به مجلس اقدامات مؤثری را برای حمایت از شوراها بردارد.

وی گفت: دولت دارای یک ظرفیت مهم در حوزه‌های کارشناسی، مالی و تخصصی است و می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب برای ارتقای جایگاه شوراها استفاده کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین به نگاه دولت به مسئله مردم‌سالاری دینی و همچنین شوراها اشاره کرد و گفت: شوراها برخاسته از رأی مردم است و دولت نهایت کمک و مساعدت را به مجموعه‌شوراها داشته است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به ورود خودروهای جدید به شهرها و کلانشهرها گفت: این کار در راستای تقویت صنعت خودرو صورت گرفته است که البته در کنار این کار مهم در جهت نوسازی ناوگان شهری نیز اقداماتی سنجیده در دستور کار قرار دارد.

وی به طرح نوسازی ناوگان شهری اشاره کرد و گفت: ‌این طرح هم‌اکنون در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال بررسی است.

نوبخت در پایان با اشاره به تعامل دولت و شهرداری در خصوص تأمین 200 دستگاه اتوبوس در مشهد تصریح کرد: قطعاً توسعه حمل‌ونقل در اولویت دولت قرار دارد و به همین جهت طرح‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.