محسن پورسید آقایی امروز در همایش حمل و نقل که در محل ساختمان راه‌آهن برگزار شد، اظهارداشت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال نقش محوری و ساختاری برای راه‌آهن کشور است، می‌خواهیم در ساختار این نهاد توسعه‌ای شرکت‌های مجزا را ایجاد کنیم.

وی افزود: در همه دنیا شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن نظیر شرکت‌های فنی و زیرساخت، شرکت‌های اپراتوری، شرکت‌های امور ایستگاه‌ها و خدمات و شرکت‌های مشاور و تائید صلاحیت فنی وجود دارند و راه‌آهن ایران هم باید در این عرصه به نهاد توسعه‌گرا تبدیل شود.

پورسید آقایی به توجه دولت به توسعه ریلی اشاره کرد و گفت: طبق ماده 70 قانون الحاق ماده 2 در مورد حق دسترسی به شبکه ریلی لازم است عوارض سوخت گازوئیل به توسعه راه‌آهن اختصاص یابد که البته در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستیم و بودجه نویسی سنتی دولت در این باره مقاومت‌هایی دارد.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: البته معاون اول رئیس جمهور تاکید کرده است که در بودجه سال 95 باید موضوع ماده 70 دائمی شود.

پورسید آقایی گفت: از سوی دیگر در اقدامی مناسب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در وزارت اقتصاد و دارایی پذیرفته‌اند که از سال آینده در بودجه مصوب دولت یارانه راه‌آهن به شرکت‌های مسافری ریلی درج شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: ما هزینه‌ای از شرکت‌های ریلی دریافت نمی‌کنیم و این باید به صورت شفاف و مشخص باشد که در این راستا ردیفی به عنوان یارانه در بودجه شرکت راه‌آهن به صورت مشخص خواهیم داشت که جزء مصوبات مجمع راه‌آهن است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: راه‌آهن با کمک بخش‌های مختلف دولت به سمتی می‌رود که ابزارهای کافی و بودجه لازم برای توسعه را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی بدون رقابت بی‌معنا خواهد بود، گفت: باید کمک‌های راه‌آهن به بخش خصوصی ساماندهی شود و به مرور چتر حمایتی از شرکت‌ها به چتر عمومی تبدیل شود و در زیر این چتر حمایتی رقابت شکل گیرد تا به ارتقای بهره‌وری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید هزینه‌های خود را کاهش دهد، گفت: به سمتی می‌رویم که شرکت‌هایی که قدرت رقابت ندارند کوچک شده و شرکت‌های فعال بزرگتر شوند؛ باید به جایی برسیم که بخش ریلی و شرکت‌های خصوصی سودده شوند و دست از جیب دولت بیرون بیاورند.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید پروسه‌ای 10 ساله در اقتصاد کشور سود ده شود؛ امرو راه‌آهن کشور آلمان سالانه 2 میلیارد دلار سود و 500 میلیون دلار سود خالص دارد و ما باید به همین سمت حرکت کنیم و بر مبنای استقلال بخش خصوصی گام برداریم.

پورسیدآقایی افزود: البته در این راستا لازمه رشد صنعت ریلی آزادسازی نرخ‌های حمل، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و واقعی‌سازی نرخ انرژی است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که نه تنها نرخ تمام شده سوخت را دریافت کند بلکه تا 70 درصد مازاد بر نرخ سوخت مالیات بر ارزش افزوده اخذ کند و آن زمان است که صنعت ریلی موتور محرک اقتصاد کشور خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد: با ظهور امام زمان (عج) قطارهای مسافری به روز و ایمن داشته باشند تا ایشان نیز بتوانند برای جابجایی خود از این وسیله حمل و نقل ایمن استفاده کنند.