سنگ‌اندازی آمریکا در برابر توسعه تجارت ایران

در حالی که انتظار می رود ماه میلادی آینده تحریم های غرب علیه ایران برداشته شود روز گذشته طرح محدودیت های ویزایی در کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای اوباما به قانون تبدیل شد.

بر اساس این طرح که در متن بودجه سال آینده آمریکا گنجانده شده است شهروندان 38 کشور که از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا برخوردارند اگر در 5 سال گذشته به ایران و چند کشور دیگر سفر کرده باشند برای ورود به آمریکا مجبورند نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

به گفته تحلیلگران گنجاندن نام ایران در این طرح مصداق بارز ایجاد محدودیت در بازسازی روابط تجاری جهان با ایران است؛ چیزی که طرف غربی در متن برجام متعهد شده است در جهت آن اقدام نکند.

نگاهی به فهرست کشورهای برخوردار از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا نشان می دهد همه شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا به علاوه دو شریک مهم آسیایی ایران یعنی ژاپن و کره جنوبی در این فهرست قرار دارند. 

بر این اساس طرح مزبور می تواند به عنوان مانع مهمی در توسعه و ازسرگیری روابط تجاری ایران با این کشورها عمل کند ضمن آن که این طرح در آستانه لغو تحریم ها به لحاظ روانی نیز بر لغو عملی تحریم ها تاثیر منفی می گذارد و هشداری است به سرمایه گذاران و فعال اقتصادی کشورهای دیگر مبنی بر این که ایران به رغم لغو تحریم ها هنوز کشوری عادی برای تجارت نیست.

کشورهایی که از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا برخورداند و با قانون جدید برای توسعه روابط با ایران باید دو بار فکر کنند عبارتند از: 1- استرالیا، 2- اتریش، 3- بلژیک، 4- دانمارک،‌ 5- فنلاند، 6- فرانسه،7-  آلمان، 8- یونان،‌ 9- ایرلند، 10- ایتالیا، 11- ژاپن، 12- کره جنوبی، 13- لیختن اشتاین، 14- لوکزامبورگ، 15- مالت، 16- هلند، 17- نیوزیلند، 18- نروژ، 19- پرتغال، 20- اسپانیا، 21- انگلیس، 22- سوئد، 23- سوئیس، 24- تایوان، 25- موناکو، 26- سنگاپور، 27- اسلواکی، 28- آندورا، 29- برونئی، 30- شیلی، 31- جمهوری چک،32- استونی، 33- اسلونی، 34- مجارستان، 35- ایسلند، 36- لتونی، 37- لیتوانی، و 38- سن مارینو.