آزادسازی قیمت پودر شوینده طی سال‌های گذشته باعث شده تا اصول مشخصی در قیمت‌گذاری این کالا دیده نشود و در حال حاضر قیمت‌های متفاوت برای محصولاتی که از نظر ترکیبات تقریباً یکسان هستند، تعیین می‌شود.

بررسی قیمت انواع پودر شوینده ماشینی موجود در بازار نشان می دهد که برای بسته بندی 500 گرمی این محصول با ترکیبات ذکر شده استاندارد، قیمت‌های متفاوتی تعیین می‌شود.

به عنوان مثال در برندهای مختلف، پودر ماشین لباسشویی دارای آنزیم 2400 تومان، حاوی آنزیم 1950 تومان، بدون آنزیم 2650 تومان و دارای آنزیم 3300 تومان از طرف کارخانه‌ها به مصرف کننده عرضه می‌شوند.

همچنین پودر ماشین لباسشویی با 5 آنزیم 1885 تومان، با 10 آنزیم 3330 تومان، با 8 آنزیم 2300 تومان و یک برند دیگر با 8 آنزیم 2200 تومان قیمت‌گذاری شده‌ است.

این تنوع قیمتی در حالی وجود دارد که بر روی بسته‌بندی انواع پودر شوینده تفاوتی در ترکیبات اصلی تولید دیده نمی‌شود و تنها اختلاف موجود مربوط به آنزیم‌ها است. هرچند باز هم تعداد آنزیم‌ها تعیین کننده قیمت واقعی نیست و میزان آنزیم‌ها قابل مقایسه با قیمت نیست.

بختیار علم‌بیگی، دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری انواع پودر شوینده به خبرنگار فارس گفت: قیمت پودر شوینده بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت تعیین می‌شود که بر این مبنا، قیمت تمام‌شده محصول به اضافه 17 درصد سود تولید‌کننده برای تعیین قیمت کالا در نظر گرفته می‌شود.

وی در مورد اختلاف موجود بین قیمت انواع پودر شوینده نیز اظهار داشت: در تولید پودر شوینده، دو نوع محصول داریم که یکی از آنها همان پودر شوینده پایه است که تولید پودر از ابتدا بر مبنای آن صورت می‌‌گرفته و دارای کیفیت و استاندارد معقولی است،اما در کنار آن، تولید پودر شوینده با آنزیم‌های مختلف و مواد ارتقا یافته نیز در کشور صورت می‌‌گیرد که در نهایت، قیمت این دو محصول با هم متفاوت است.

* اثربخشی متفاوت پودرهای شوینده

اختلاف قیمت انواع پودر شوینده در حالی وجود دارد که محصولات متفاوت، پاک‌کنندگی متفاوت و اثرات مختلفی بر روی لباس دارند.

علم بیگی در این مورد گفت: بر این اساس، مصرف پودرهای شوینده خاص با فرمولاسیون جدید برای مصرف‌کننده ارزان‌تر از پودرهای پایه تمام خواهد شد، زیرا مقدار مصرف این پودرها کمتر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود و کیفیت بالاتری نسبت به پودرهای پایه دارند.

به گفته وی، استفاده از پودرهای خاص باعث می‌شود تا لباس وضعیت بهتری در شست‌وشو داشته باشد، چرک‌مُرد نشود و میزان چروک لباس نیز کاهش یابد که در این نوع پودرها، شفافیت لباس را نیز شاهد هستیم.

علم‌بیگی ادامه داد: آنزیم‌های مورد استفاده در تولید پودر شوینده وارداتی هستند و به دلیل قیمت بالا بر بهای تمام شده کالا تأثیرگذارند.

به گزارش فارس، قیمت‌های پودر شوینده ماشینی با تعداد آنزیم‌های متفاوت نیز با یکدیگر قابل مقایسه نیستند به طوریکه قیمت پودر شوینده ماشینی با 8 آنزیم 2300 تومان، با 10 آنزیم 3330 تومان و با 5 آنزیم 1885 تومان است که نمی‌توان ارتباط منطقی بین قیمت و تعداد آنزیم آنها پیدا کرد.

دبیر انجمن صنایع شوینده در این مورد به فارس گفت:‌ تنها آنزیم‌ها در قیمت تأثیرگذار نیستند، بلکه نوع بسته‌بندی و استفاده از مواد نانو نیز بر قیمت این محصول تأثیرگذار است.

* سردرگمی مصرف‌کنندگان

خبرنگار فارس پرسید مشخصات ذکر شده بر روی بسته‌بندی پودرهای شوینده یکسان است، مصرف‌کننده چطور می‌تواند تشخیص دهد چه پودری کیفیت بهتری دارد؟ علم‌بیگی پاسخ داد: شرکت‌های تولید‌کننده همیشه مشخصات پایه‌ای ترکیبات را بر روی بسته‌بندی قید می‌کنند اما ذکر نام آنزیم‌های خاص به دلیل اینکه فرمولاسیون شرکت‌ها محرمانه است، بر روی بسته‌بندی ذکر نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ مشتریان بعد از استفاده از این محصولات به این نتیجه می‌رسند که چه محصولی را برای استفاده انتخاب کنند.

خبرنگار فارس پرسید حدود 13 نوع پودر ماشین لباسشویی در کشور تولید می‌شود، چطور مصرف‌کننده بعد از استفاده از این تعداد محصول باید به نتیجه برسد؟ گفت: مصرف‌کنندگان می‌توانند بر اساس اعتمادی که به هر کدام از شرکت‌های تولیدی دارند، محصول آنها را انتخاب کنند.

* پودرها به خارج می‌روند

دبیر انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه این انجمن کنترل و آزمایش لازم را بر روی کیفیت پودر شوینده تولیدی در داخل انجام می‌دهد،‌ گفت:‌ این آزمایش‌ها توسط آزمایشگاه‌های مورد تأئید سازمان غذا و دارو و استاندارد انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، اخیراً‌ در نامه‌ای به شرکت‌های تولید‌کننده پودر شوینده اعلام کردیم که نمونه تولیداتشان را به آزمایشگاهی در خارج از کشور ارسال خواهیم کرد تا مشخص شود که ادعای مطرح شده از سوی این شرکت‌ها در مورد آنزیم‌های موجود در تولیداتشان چقدر با واقعیت مطابقت دارد.

وی ادامه داد:‌ نتایج این آزمون‌ها ماه آینده مشخص خواهد شد.

ابهام در نحوه تولید و قیمت‌گذاری پودر شوینده در حالی ادامه دارد که سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ناظر اصلی بر قیمت‌گذاری این محصولات است که ظاهراً نظارت درستی بر این بخش اعمال نمی‌شود و تولیدکنندگان با سوء استفاده از مقوله آزادسازی قیمت‌ها، به شیوه دلخواه خود در تولید و قیمت‌گذاری اقدام می کنند.