سیدحمید کلانتری گفت: در 8 ماهه امسال (منتهی به آبان) ۳۸ هزار و ۷۰۰ شغل در دو هزار و ۶۱۸ تعاونی ایجاد شد. از ۱۵ دی ماه روند برطرف شدن تحریم‌ها را مشاهده خواهیم کرد، اکنون هم اقتصاد کشور رشد پایینی دارد و با بهره وری ناکافی و بیکاری روبرو هستیم و انتظار می رود این شرایط تغییر کند.

معاون وزیر کار تاکید کرد: حل مسائل هسته ای در بین مردم ایجاد امید کرده و باید بتوان به این امید برای بهبود وضعیت اشتغال و رشد بالای اقتصادی پاسخ داد. دو راهکار پیش روی مسئولان و برنامه ریزان اجتماعی قرار دارد، نخست رفع تحریم ها سبب می شود که مبادلات اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در کشور صورت گیرد، بنابراین باید تلاش شود تا فضا برای حضور بخش های خصوصی و تعاونی در کشور افزایش یابد و در چنین فضایی باید از سرمایه گذاری خارجی بیشتر بهره مند شد.

وی، راهکار دوم را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانست که باید توجه بیشتری به امکانات و ظرفیت های داخلی صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که همگی در کنار یکدیگر بتوانیم موضوع تولید را پیش ببریم. تعاونی ها باید در شرایط یاد شده، نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال و افزایش تولید بر عهده داشته باشند.

این مقام مسئول در وزارت کار گفت: ایجاد اشتغال در بخش تعاون به ازای هر نفر به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری لازم دارد در حالی که در بخش های دیگر ۲۰۰ میلیون تومان و در صنایع بزرگ به ازای هر نفر یک میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

کلانتری از صادرات یک میلیارد و ۲۵ هزار دلاری تعاونی‌ها در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: پیشنهاد واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به دو تعاونی سهامی عام را با سازمان خصوصی‌سازی مطرح و طرح اولیه آن را آماده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقدامات قبلی درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسید، طی مذاکره‌ای که با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم، پیشنهاد واگذاری این دو باشگاه به دو تعاونی سهامی عام را مطرح کردیم که سازمان خصوصی‌سازی کلیات طرح را پذیرفت و مقرر شد تا طرح اولیه خود را که هم‌ اکنون آماده شده ارائه دهیم.

معاون وزیر کار همچنین از پیش‌بینی واگذاری محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به دو اتاق بازرگانی و تعاون به‌ طور مشترک در برنامه‌ ششم خبر داد و گفت: این اقدام در راستای حمایت از بخش خصوصی و تعاونی صورت گرفته و مزایای و عواید آن به این دو بخش واگذار خواهد شد.