رجزخوانی‌هایی که قیمت نفت را کاهش می‌دهد!

«ایران برای دوران پساتحریم در نظر دارد میزان صادرات نفت خام خود را در کوتاه مدت 500 هزار بشکه در روز و اندکی بعد یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد». این جمله‌ای است که از یکی دو سال قبل توسط مسئولان ارشد صنعت نفت بارها در نشست های خبری و گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی و خارجی تکرار شده است.

پرواضح است که شرکت ملی نفت ایران و مسئولان عالی‌رتبه صنعت نفت برای افزایش تولید نفت در دورانی که به آن پساتحریم می‌گویند برنامه‌ریزی کرده است.

این موضوع نیز کاملا روشن است که با بازگشت صادرات و تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها مشتریان سنتی نفت ایران که همان، ژاپن، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه هستند خریدشان را از ایران افزایش خواهند داد و ممکن است برخی از مشتریان اروپایی نفت ایران مانند اسپانیا، یونان و ایتالیا همانند گذشته نفت ایران را خریداری کنند.

براین اساس تکرار جمله «ایران برای دوران پساتحریم در نظر دارد میزان صادرات نفت خام خود را در کوتاه مدت 500 هزار بشکه در روز و اندکی بعد یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.» توسط مسئولان صنعت نفت به چه دلیلی صورت می گیرد؟

چند پاسخ برای این سوال به ذهن می رسد که درادامه به آن اشاره می شود.

1) مسئولان صنعت نفت با تکرار این جمله درواقع مطمئن نیستند که تولید نفت ایران افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد این پاسخ اشتباه است زیرا مدیران میانی صنعت نفت و مهندسانی که هر روز آمار تولید نفت ایران را بررسی می‌کنند و همچنین شرکت‌های تولید کننده نفت در ایران به طور قطع اعلام کرده‌اند ظرفیت تولید نفت ایران در شرایط فعلی حدود 4 میلیون بشکه در روز است و می توان به سرعت تولید نفت را به این ظرفیت رساند.

2)  تکرار این جمله به منزله اعلان به دیگر تولیدکنندگان نفت است که ایران می خواهد تولیدش را افزایش دهد.

اگر هدف مسئولان صنعت نفت واقعا اعلان افزایش تولید نفت ایران به دیگر تولیدکنندگان نفت است به نظر می رسد لزومی برای این کار نیست مگر مابقی تولیدکنندگان نفت هر وقت که تولیدنفت‌شان را افزایش و یا کاهش می دهند در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که قصد چه کاری را دارند.

به عنوان مثال کشوری مثل امارات متحده که عضو سازمان اوپک است در ماه های اخیر تولید نفتش را بین 400 تا 500 هزار بشکه افزایش داده است. این موضوع چند بار در رسانه ها مختلف از سوی مسئولان صنعت نفت امارات مطرح شده است؟

تکرار جمله «ایران برای دوران پساتحریم در نظر دارد میزان صادرات نفت خام خود را در کوتاه مدت 500 هزار بشکه در روز و اندکی بعد یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.» توسط مسئولان صنعت نفت تنها بر نوسانات بازار نفت تاثیر گذار بوده است.

بیژن زنگنه در نشست‌های اخیر خبری خود در پاسخ به منتقدانش بارها اعلام کرده است مگر ایران در بازار نفت چه قدر قدرت دارد که بتواند قیمت را کاهش و یا افزایش دهد؟

باید به وزیر محترم نفت یادآور شد که همه تولیدکنندگان نفت می دانند ظرفیت تولید نفت ایران آنچیزی نیست که هم اکنون تولید می شود و اگر تولید نفت ایران کاهش یافته است تنها به دلیل اعمال تحریم هایی است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

به قول یک کارشناس انرژی شیری که در قفس است باز شیر است و به محض آزادی در بازه زمانی میان مدت می تواند دوباره به رتبه دوم تولیدکنندگان نفت در اوپک بازگردد.

بنابراین تکرار مداوم جمله افزایش صادرات نفت ایران در رسانه های مختلف داخلی و جهانی اثر روانی بر بازار بین المللی نفت دارد و تنها منجر به کاهش قیمت نفت می شود، شاهد مثالش را می توان در اظهارات برخی از مسئولان صنعت نفت ایران دید که به محض گفتن این جمله هربار چند سنت قیمت نفت کاهش پیدا کرده است.

به همین دلیل بهتر آن است که مسئولان صنعت نفت، به حق اگر هم به دنبال بازگشت تولید نفت ایران هستند این موضوع را در سکوت رسانه ای دنبال کنند و مطمئن باشند حداقل خریداران سنتی به محض بازگشت تولید نفت ایران به ارقام پیشین،خریدشان را از ایران افزایش خواهند داد.