بنزین یورو چهاری که استاندارد یورو ۲ هم ندارد

مدارس شهر تهران برای سومین روز متوالی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت نفت از دو سال قبل، علت آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را عرضه بنزین پتروشیمی عنوان و اعلام کردند قرار است به جای بنزین تولید داخلی که با استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها در پالایشگاه‌ها به استاندارد یورو4 می‌رسید اقدام به واردات بنزین با استاندارد یورو4 کنند.

از این جهت تولید بنزین یورو4 در داخل کشور قطع و مقرر شد تا واردات بنزین یورو4 آغاز شود به طوری که در سال جاری واردات بنزین به میانگین روزانه 8.5 میلیون لیتر رسید که نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اخیرا اعلام کرده استانداردهای موجود در بنزین تولیدی در کشور از سوی اداره استاندارد، شهرداریها و سازمان کنترل کیفیت هوا چک و برای اطمینان بیشتر به صورت تصادفی از این محصول نمونه برداری و به آزمایشگاه‌های معتبر بین المللی در کشورهایی همچون آلمان فرستاده می شود.

سعید محجوبی اضافه می کند بنزین وارداتی به کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و با عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود، از سوی دیگر همه بنزین‌های وارداتی به کشور باید استانداردهای سازمان بین المللی SGS را داشته باشد.

این گزارش حاکی است با بررسی مصاحبه مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی که با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت (شانا) انجام شد، باید گفت این مقام مسئول در هیچ جای مصاحبه صحبت از استاندارد بنزین وارداتی نمی‌کند و تنها به همان جمله که عدد اکتان بنزین وارداتی 95 است اکتفا می کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گفته مسئولان مربوطه مبنی بر اینکه بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است تنها یک ادعا است که ارگان مسئول (سازمان استاندارد) این ادعا را تایید نمی کند.

یادآور می شود طبق مصوبه 93/2/19 شورای عالی استاندارد تکلیف نظارت بر بنزین وارداتی برعهده سازمان استاندارد است اما تا کنون سازمان استاندارد هیچ گونه اظهار نظری مبنی بر اینکه بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است نکرده است.

بنابراین اظهارات سعید محجوبی و یا هر فرد مسئول دیگر در شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص اینکه بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو4 است را نمی توان پذیرفت زیرا قانون وظیفه اظهار نظر در این مورد را به سازمان استاندارد واگذار کرده است.

از طرف دیگر مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی مدعی هستند که در 8 کلانشهر بنزین با استاندارد یورو4 عرضه می شود و حتی یکی از مسئولان شرکت ملی پخش به خبرنگار فارس گفت هم اکنون در تهران 12.5 میلیون لیتر بنزین یورو4 عرضه می شود.

این گزارش اضافه می‌کند پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی است 70 درصد از بنزین وارداتی در انبارهای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با نفتا مخلوط شده تا به استاندارد یورو2 برسد و بخشی دیگر از این بنزین نیز برای اکتان افزا به پالایشگاه ها تحویل داده می شود. که البته در مصاحبه سعید محجوبی با سایت شانا به ان اشاره شده است.

بنابراین به طور قطع می توان گفت بنزین وارداتی نه تنها دارای استاندارد یورو4 نیست بلکه از استاندارد یورو2 نیز بی بهره است و در داخل کشور به این استاندارد می رسد.

اگر این گفته خبرنگار فارس صحیح نیست باید از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش پرسید چرا بنزین وارداتی با نفتا ترکیب می‌شود و اکتان آن از 95 به 87 تقلیل می یابد؟

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد طبق آمارها و اطلاعات شرکت ملی پالایش و پخش علی رغم آنکه مسئولان این شرکت مدعی هستند عرضه بنزین یورو4 در 8 کلانشهر صورت می‌گیرد اما در هیچ کدام از این کلان شهرها بنزین یورو4 عرضه نمی شود بلکه بنزین عرضه شده در واقع بنزین اصلاح شده است.

در اینجا باید گفت مصرف بنزین در 8 کلانشهر حدود 40 میلیون لیتر است و همانطور که پیشتر گفته شد حدود 13 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می شود و در حال حاضر تنها پالایشگاه امام خمینی اراک قابلیت تولید بنزین با استاندارد یورو4 را دارد. طبق گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش بخش عمده‌ای از این بنزین تولید در تهران مصرف می شود بنابراین اگر قبول کنیم در تهران بنزین با استاندارد یورو4 عرضه می شود باید از مسئولان شرکت ملی پخش پرسید که در 7 کلان شهر دیگر چه نوعی بنزینی عرضه می شود؟ و آیا بنزین اصلاح شده را می توان به عنوان بنزین با استاندارد یورو4 معرفی کرد؟

بررسی شاخص های بنزین اصلاح شده نشان می دهد با استنادارد تکلیفی 4904 که شاخص های بنزین یورو4 را نشان می دهد مغایر است بنابراین نمی توان گفت در 8کلانشهر بنزین یورو4 عرضه می شود.