سلبعلی کریمی با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در میادین مناطق مرکزی ایران تولید می شود، گفت: تولید نفت خام در این منطقه در دو مرحله ابتدا به ۱۵۰ هزار بشکه و سپس به حدود ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام اینکه هدف گذاری افزایش تولید نفت در مناطق مرکزی ایران در قالب اجرای برنامه ششم توسعه حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز است، تصریح کرد: به منظور تحقق اهداف افزایش تولید نفت در دوران پساتحریم علاوه بر اجرای طرح های توسعه ای، اجرای پروژه افزایش ضریب بازیافت به روش EOR  و IOR هم در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون ذخیره نفت خام قابل برداشت در مناطق مرکزی کشور بیش از ۱۰ میلیارد بشکه برآورد می شود، اظهار داشت: علاوه بر این، در این حوزه بالغ بر ۷ تریلیون مترمکعب پیش بینی حجم ذخایر گاز طبیعی قابل برداشت وجود دارد.

وی با اشاره به نشانه های افزایش ذخایر گاز طبیعی در مناطق مرکزی ایران با کشف و شناسایی میادین و سازندهای جدید هیدروکربوری، اظهارداشت: هم اکنون به دلیل مدیریت منابع مالی و هزینه ها تعداد دکل‌های حفاری فعال از ۲۲ دستگاه به ۱۲ دستگاه دکل حفاری در سال جاری کاهش می یابد.

کریمی با بیان اینکه مهمترین اولویت سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز در مناطق مرکزی کشور با میادین مشترک نفت و گاز به ویژه در غرب ایران است، گفت: براساس برآوردهای انجام شده، هم اکنون حدود ۱۰ میلیارد یورو ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذاری در طرح‌های نفت و گاز مناطق مرکزی ایران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر افت سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، توضیح داد: قاعدتا زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد، باید هزینه خدمات و سرمایه گذاری هم کم شود ولی باید ببینیم با چه قیمت نفتی می خواهیم سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه اصولا در بحث انرژی موضوع توجیه مطرح نیست بلکه یک ضرورت است، ادامه داد: امکان حذف انرژی از زندگی روزمره وجود ندارد، بنابراین اینکه چه میزان ضرورت داشته باشد، برمی گردد به سیستم‌ها و ساختارها، اتفاقا موقعی که قیمت‌ها پایین است، بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران است.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه هم اکنون هزینه تولید نفت و گاز طبیعی در ایران در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی اوپک پایین ترین رقم است، خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران طرفدار کاهش قیمت نفت نبوده اما این کاهش قیمت منجر به جذب و مهاجرت سرمایه گذاران خارجی به صنایع نفت و گاز ایران خواهد شد، زیرا هزینه‌های تولید در ایران بسیار پایین است.