پس از انتشار گزارشی مبنی بر کاهش غیرمنتظره حجم ذخایر نفت خام آمریکا و احتمال افزایش صادرات نفت به بازار جهانی که همچنان از مازاد عرضه رنج می برد، قیمت نفت خام آمریکا امروز صبح برای مدتی کوتاه از قیمت نفت برنت فراتر رفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا امروز با 24 سنت افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبلی به 36 دلار و 38 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز امروز تا رقم 36 دلار و 28 سنت پایین آمد و موقتا پایین تر از نفت خام آمریکا شد که اولین بار از نوامبر 2014 تاکنون بود. قیمت نفت برنت بعدا به رقم 36 دلار و 44 سنت باز گشت. به استثنای نوامبر سال گذشته، قیمت نفت خام آمریکا از سال 2010 تاکنون همواره پایین تر از قیمت نفت برنت بوده است.

قبل از سال 2010، و در شرایطی که هنوز تولید نفت شیل در آمریکا آغاز نشده بود، قیمت نفت خام آمریکا معمولا بالاتر از نفت برنت بود و این موجب می شد بزرگترین مصرف کننده نفت جهان واردات نفت خام و سوخت بیشتری انجام دهد.

بر اساس آمارهای دولتی، واردات نفت آمریکا از بالاترین رقم خود یعنی حدود 14میلیون بشکه در روز به حدود 9 میلیون بشکه کاهش یافته است.

اما در حالی که تولید نفت شیل رو به کاهش است و دولت آمریکا ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور را لغو کرده است، بازار نفت آمریکا احتمالا شاهد کمتر شدن عرضه خواهد بود، در حالی که بازار جهانی همچنان با مازاد عرضه مواجه است.

دیگر عامل افزایش قیمت نفت خام آمریکا کاهش غیرمنتظره حجم ذخایر نفت آمریکا بر اساس گزارش انستیتوی نفت آمریکا بود.

بر اساس این گزارش، حجم ذخایر نفت خام آمریکا در این هفته با 3.6 میلیون بشکه کاهش به 486.7 میلیون بشکه رسید، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.1 میلیون بشکه ای را داشتند.