جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج درباره ماجرای توزیع برنج های آلوده بین مردم در برخی از شهرها توسط دولت گفت: مسئول اصلی تنظیم بازار در ایران وزارت کشاورزی بوده و وظیفه اصلی پاسخگویی در این موضوع بر عهده این وزارتخانه است. وی افزود: از اواخر سال گذشته نظم مناسبی در واردات برنج برقرار شده و برنجی که سال گذشته وارد کشور شده بود توانست کسری برنج مورد نیاز کشور را تامین کرد. امسال نیز وزارت کشاورزی مانند سال گذشته چهارچوب مشخصی برای واردات برنج تعیین کرده است.

 

علیزاده در توضیح این چهارچوب ها اظهار داشت: دولت با سامان دهی ثبت سفارش ها، عدم واردات برنج از اول تیر تا آخر آبان ماه، وضع تعرفه ۴۰ درصدی برای برنج در تمام طول سال و دریافت ۵۰۰ تومان سود بازرگانی برای هر کیلو برنج وارداتی توانست به وضعیت بازار برنج سر و سامانی بدهد. دبیر انجمن برنج با اشاره به کاهش قیمت جهانی برنج تصریح کرد: واردات برنج از سال ۹۳ تحت کنترل و به صورت مدیریت شده صورت گرفته است ضمن اینکه به دلیل کاهش قیمت جهانی این کالا، واردات برنج مانند گذشته سودآور نیست.

 

وی در باره منشا برنج های آلوده و زمان واردات این برنج ها به کشور خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۲ حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور کردیم که یک میلیون تن آن اضافه بوده و در سال ۹۳ نیز به دلیل واردات کافی از آن یک میلیون تن برنج باقی مانده در انبارها استفاده نکردیم. علیزاده در ادامه با بیان این احتمال که این برنج ها ممکن است همان برنج های وارداتی سال ۹۲ باشند افزود: من بارها از طریق رسانه ها از وزارت کشاورزی این سوال را مطرح کردم که سرانجام این یک میلیون تن برنج چه شد؟ به هرحال این برنج ها یا باید در جایی مصرف شده باشند یا ما آن را از طریق ترانزیت به سایر کشورها صادر کرده ایم.

 

وی با اذعان به این موضوع که نمی توان با قاطعیت برنج های توزیع شده آلوده و تاریخ مصرف گذشته را همان برنج های مازاد در سال ۹۲ دانست گفت: به هرحال از سرنوشت این یک میلیون تن برنج اطلاعی در دست نیست و بهتر است وزارت کشاورزی مردم را از سرنوشت این برنج ها آگاه کند.

 

علیزاده درباره آسیب پذیر بودن برنج در مقابل آفات و بیماری های انباری تصریح کرد: توصیه شخصی من به همه مردم این است که هیچ وقت بیش از نیاز یکسال خود برنج را ذخیره و انبار نکنند چرا که برنج به سرعت قابل فساد است.