شرکت‌های آمریکایی آماده ورود به بازار ایران

شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله شرکت تولید تجهیزات رایانه‌ای «اچ‌پی» و «ژنرال الکتریک»، فعالانه در حال بررسی ورود به بازار ایران، در آستانه رفع تحریم‌ها علیه این کشور هستند.

شرکت‌های آمریکایی، غیر از شرکت‌های غذایی، قطعات یدکی هواپیما و تجهیزات پزشکی، هنوز از انجام مبادلات مستقیم مالی با ایران منع شده‌اند. 

 یک مقام دولت آمریکا به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز «اجرای برجام» با صدور مجوزی به بخش‌های امور خارجی شرکت‌های آمریکا اجازه ورود به فعالیت‌های اقتصادی با ایران را خواهد داد. 

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برخی شرکت‌های آمریکایی هراسان از واگذار کردن عرصه به شرکت‌های رقیب اروپایی و آسیایی در کوران رقابت خود را آماده ورود به بازار ایران به محض رفع تحریم‌ها علیه این کشور کرده‌اند. 

با این وجود، وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید می‌کند تحریم‌ها علیه ایران هنوز لازم‌الاجرا هستند. 

به گفته یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های آمریکایی در حال رایزنی با وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه این کشور هستند تا مطمئن شوند که رایزنی‌های شرکت‌های تابعه غیرآمریکایی آنها با طرف‌های ایرانی، نقض قوانین تحریمی آمریکا نمی‌شود. 

این مقام امریکایی می‌گوید شرکت‌های آمریکایی اکنون شرکت‌‌های تابعه غیرآمریکایی خود را مأمور ارزیابی شرایط کرده‌اند.

منابع آگاه می‌گویند در یکی از جدیدترین موارد یکی از شرکت‌های تابعه شرکت اچ پی در سوئیس، ماه گذشته اقدام به پخش نسخه‌های پیش‌نویس قرارداد با توزیع‌کنندگان ایرانی جهت فروش محصولاتش در تهران کرد.