هشدار درباره واگذاری سهام آژانس های مسافرتی به اتباع بیگانه +سند

پس از توافق هسته ای و شکست پروژه ایران هراسی، ورود توریست های خارجی به کشورمان رشد فزاینده ای داشته و صنعت گردشگری ایران وارد مرحله تازه ای شده است. دیگر از فضای هراس گذشته خبری نیست و آن احساس ناامنی نیز از بین رفته است.

 

گردشگران خارجی اکنون فضا را برای سفر به ایران بیش از گذشته مهیا و آماده می بینند. میزان تقاضای سفر به ایران افزایش یافته است و اکنون ایران، مجددا به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری جهان تبدیل شده است. برخی از آژانس های مسافرتی کشورهای خارجی می گویند ظرفیت آنان برای مسافرت به ایران پر شده و بلیت هواییما نیز از قبل رزرو شده است.

 

اگرچه قانون جدید آمریکا درباره سخت گیری به اتباع خارجی که به ایران سفر کرده اند، نقش مخربی در این رشد دارد اما در عین حال، زیر ساخت های کشور در بخش گردشگری هنوز برای جذب گردشگران آماده نیست. جاده های کشور با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و راه های فرعی که برای دسترسی به مراکز عمده آثار باستانی و تاریخی احداث شده مناسب و امن نیست. صنعت حمل و نقل کشور فرسوده و عمر برخی از خودروها به 40 سال می رسد که این خودروها توان جابجایی گردشگران را ندارد.

 

از سوی دیگر، هتل ها و محل های اقامت کافی و استاندارد نبوده و همچنین پاسخگوی شمار زیاد گردشگران خارجی نیست و کمبود هتل ها از ستاره یک تا 5 در سراسر کشور دیده می شود. به همین دلیل، برخی مسئولان به فکر جذب سرمایه گذاران و شرکای خارجی برای حضور در ایران افتاده اند.

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از افزایش تقاضای سرمایه گذاری خارجی در بخش گردشگری ایران خبر داده و گفته است که گروه های زیاد خارجی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری اعلام آمادگی کرده اند که عمده این تقاضاها در زمینه هتل سازی است.

اما این ورود و استقبال نیز به علت نبود برخی شرایط قانونی و رعایت نشدن برخی ضوابط مهم، با تذکر نهادهای مسئول همراه شده است چراکه بر اساس بخشنامه جدید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران به همه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تاکید شده است که "واگذاری سهام شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری به اتباع غیر ایرانی، مستلزم اخذ تاییدیه از مراجع ذی صلاح است"

در این بخشنامه همچنین هشدار داده شده است که «دفاتر مربوطه باید قبل از انعقاد هرگونه قرارداد و واگذاری سهام به این اشخاص، مراتب را جهت استعلام و انجام مراحل اداری به این اداره کل اعلام و پس از اعلام نظر مراجع ذی صلاح، نسبت به تنظیم صورت جلسه اقدام کنند»