چه شرکت‌هایی از لغو تحریم‌های ایران سود می‌برند؟

وبسایت "بنزیگا" در گزارشی نوشت: با وجود جدال های گوناگون در خصوص اینکه آیا توافق هسته ای ایران می تواند این کشور را از ساخت سلاح های هسته ای دور کند، خبر لغو تحریم ها در سال نو میلادی همه جا منتشر شده است. بسیاری از شرکت های خارجی در انتظار لغو تحریم های طاقت فرسای ایران هستند و امیدوارند این تحریم ها اوایل ژانویه سال آینده میلادی لغو شود. 

 

به نوشته "بنزیگا،" در دهه های گذشته بیشتر شرکت های آمریکایی از تجارت با ایران منع شده بودند؛ اما با توافق هسته ای، این شرکت ها می توانند وارد بازار ایران شوند. در زیر، به صنایع و شرکت هایی که بیش از همه از لغو تحریم های ایران سود می برند، اشاره می شود.

 

1.    شرکت های فن آوری: پس از لغو تحریم ها، شرکت های فن آوری بیشترین سود را از معامله با ایران می برند. بر اساس تحقیق "بی ام آی،" انتظار می رود تا 4 سال آینده، جمعیت 77 میلیون نفری ایران به ارزش 13 میلیارد دلار لوازم فن آوری -- از جمله رایانه، دستگاه های بازی و گوشی های تلفن همراه -- تقاضا کنند. این مسئله برای شرکت های معتبری از جمله "اپل" و "اچ پی" سودآور خواهد بود. این دو شرکت پیشتر برای ورود به بازار ایران زمینه سازی کرده اند. 

 

2.    شرکت های مالی: صنعت مالی بخش دیگری است که از لغو تحریم های ایران سود زیادی خواهد برد. بانکهای بین المللی از تجارت با ایران منع شده بودند. در گذشته، شرکت هایی از جمله "دویچه بانک" آلمان به دلیل ادامه معاملات با ایران، جریمه های سنگینی پرداخت کرده اند.

 

3.    شرکت های خودروسازی: با لغو تحریم های ایران، وسایل نقلیه غربی دوباره به ایران راه می یابد. شرکت هایی از جمله فولکس واگن آلمان و پژو فرانسه، که خودروهای محبوب ایرانیان را تولید می کردند، به زودی وارد بازار ایران می شوند.