در اجرای اقتصاد مقاومتی بیش از عمل، شعار دادیم

کیومرث کرمانشاهی افزود :برای رسیدن به توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی باید ارتباط بین دانشگاه و بخش صنعت ، معدن ، کشاورزی و خدمات تقویت شود و از طرف دیگر برای رشد تولید و صادرات باید صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار گیرد .

وی به مقایسه ارزآوری محصولی از صنایع بزرگ وصنایع کوچک کشور پرداخت و گفت : سال گذشته صادرات صنعت خودرو سازی کشور که از همه رانت های دولتی نیز استفاده کرده 107 میلیون دلار بود، در صورتیکه صادرات یکی از صنایع کوچک بخش کشاورزی یعنی رب گوجه فرنگی رقمی در حدود 370 میلیون دلاررا نشان می دهد، یعنی این صنعت کوچک 3 برابر صنعت خودرو برای کشور ارز آوری داشته است .

اختراعات تجاری سازی شود

کرمانشاهی با اشاره به اینکه اگرایده های دانشمندان و مخترعین بیشتر مورد توجه قرار گیرد می توان ازظرفیت های بسیاری که وجود دارد بهره برد، افزود : اگرمخترعین ما توانایی ندارند که اختراعات خود را به مرحله تجاری سازی برسانند ،این معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که بنا به مسئولیتی که دارد باید از آنها حمایت کند . اعتقادم بر این است که این ظرفیت ها و امکانات نباید به عده خاصی تعلق گیرد و ما باید بتوانیم به صورت فراگیر و ملی از تمامی مخترعین و دانشمندان کشور در سراسر کشور حمایت کنیم، بخصوص در حوزه تجاری سازی تا ایده های آنها به مرحله تولید و نهایتا مرحله صادرات برسد.

سهم واحدهای تولیدی از تسهیلات بانکی داده شود

رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران با تاکید براینکه از سرجمع تسهیلات بانکی کشور باید سهم مناسبی به واحد های کوچک و متوسط اختصاص یابد اظهار کرد: در خصوص آخرین آماری که از ظرفیت وام دهی بانکها وجود دارد رقمی در حدود 170 هزار میلیاردتومان پیش بینی شده است و ما اعتقاد داریم باید سهمی درحدود حداقل10 تا 15درصد برای توانمند سازی واحد های تولیدی در همه بخش ها از جمله صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و خدمات تعلق گیرد که آنها بتوانند برای صادرات برنامه ریزی کنند. اقتصاد مقاومتی یعنی آنکه درآمد حاصل از نفت را برای طرحهای زیر بنایی استفاده کنیم، نه آنکه صرفا برای هزینه های جاری کشورصرف شود.

به گفته کرمانشاهی ، در اقتصاد مقاومتی هزینه های جاری می بایست از طریق درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی تامین شود، چرا که درآمد نفت یعنی درآمد نعمت خدا دادی و صادرات غیرنفتی در حقیقت به همت غیور مردان خط جبهه مقدم اقتصادی کشور اطلاق می شود، لذا صادرات غیر نفتی حتما باید از طریق توجه به مقوله برنامه ریزی بر واردات پیشی گیرد.

سلیقه ای عمل نکنیم

کرمانشاهی داشتن برنامه در تمامی سطوح را یک ضرورت دانست و گفت : بدون برنامه نمی شود کاری کرد و با روی کار آمدن هر دولت جدید نباید برنامه ها به فراموشی سپرده شود ، چرا که سلیقه ای عمل کردن به توسعه کشور آسیب می زند.

وی بخش کشاورزی را یکی از بخش های مهم دراقتصاد مقاومتی ذکر کرد و اظهار داشت : در بخش کشاورزی حتما باید به اوضاع اقلیمی توجه شود. با وجودیکه کشور ما در منطقه خشکی از جهان قرار دارد اما 11 اقلیم از 13 اقلیم را داراست و این هم از نعمت های خدادادی است ، لذا باید به تمام این داشته ها توجه کرد ، اگر در بخش کشاورزی ودر تمام مراحل کاشت ، داشت و برداشت برنامه داشته باشیم و تکلیف کشاورز و کشاورزی را مشخص کنیم، می توانیم به رشد قابل توجهی برسیم .

به گفته این کارشناس ، استفاده از تجهیزات جدید و مکانیزاسیون کشاورزی، سیستم های نوین آبیاری برای افزایش راندمان آب وهمچنین طرح نکاشت از مباحث مهم است . وی براین باور است اگر تولید محصولی اقتصادی نیست باید به میزان نیاز کشور وارد شود و نباید به منابع آبی فشار آوریم . لذا بحث توجیه اقتصادی در تمام بخش ها ی اقتصادی و همچنین آموزش کشاورزان باید مورد توجه قرار گیرد. کشاورز باید تکلیفش را بداند که چه کالایی تولید کند تا متناسب با نیاز بازار باشد . بخش بهره وری هم در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد یعنی بهره برداری از هر هکتار زمین باید به حداکثر خودش برسد.

فرهنگ سازی و آموزش از ارکان اصلی توسعه

کرمانشاهی بسترسازی ، فرهنگ سازی و آموزش را از ارکان اصلی درجهت توسعه دانست و گفت : دولت باید سیاست گذار صرف باشد و تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کند ، ضمن آنکه توان بخش خصوصی را هم باید ارتقا دهد.

وی درادامه افزود: اتاق بازرگانی وظیفه دارد تشکلها را ساماندهی و فراگیر کرده و به نحوی اداره کند که آنها بیش از منافع فردی به منافع ملی کشور توجه داشته باشند.

وی با تاکید براینکه دولت باید درعمل به بخش خصوصی اعتقاد داشته باشد نه فقط در حرف گفت : این روزها مباحثی مطرح شده که دولت منابعی را دربانک ها دارد که این منابع قابلیت نقد شوندگی ندارد به هرحال باید برای این منابع تعیین ، تکلیف شود و دولت بدهی اش را با طلبکارنی که در بخش خصوصی هستند تسویه کند. جبران ضعف مالی دولت باید از طریق واگذاری شرکت ها ی بزرگ البته نه به صورت واگذاری به بخش خصولتی بلکه باید با واگذاری به بخش خصوصی واقعی جبران شود.

رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران ادامه داد :شرکت هایی در صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی وجود دارد که اگر زیانده هستند باید تعیین تکلیف شود و اعتقادم بر این است اگر شرکت های بزرگ به بخش خصوصی واگذار شود به طور یقین بخش خصوصی می تواند آنها را بهتر اداره کند. البته تصمیم گیری برای بالا بردن بهره وری و استفاده از ظرفیت موجود در بنگاههای کشور باید به نحوی باشد که به نفع منافع همسایگان و آنطرف آب نباشد .

ارز تک نرخی شود

این کارشناس با تاکید بر لزوم اجرای سیاست تک نرخی ارز گفت : برای اختلاف نرخ ارز و رانتی که برای عده ای خاص وجود دارد باید قطعا تعیین و تکلیف شود و باید ارزرا با یک نرخ ارائه کنیم ،اینکه مطرح می شود بالا رفتن نرخ ارز به نفع صادرات و پایین رفتن آن به نفع واردات است بایدکارشناسان بانک مرکزی ، شورای پول و اعتبار و متخصصین حوزه اقتصاد کشور به نحو عملیاتی این موضوع را تعیین تکلیف کنند ، بر این باورم که بیش از این نباید زمان را ازدست داد .

وی افزود :با توجه به اینکه پشتوانه صادرات تولید است و این روزها بحث برجام و برداشته شدن تحریم ها مطرح است براین باورم که نباید منتظر بمانیم سرمایه گذاران خارجی فقط برای سرمایه گذاری در صنایع بزرگ ما مثل خودرو سازی و پتروشیمی ، نفت و گاز یا فولاد ورود پیدا کنند .باید به نحوی عملیاتی عمل کنیم که این سرمایه گذاران با سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی کشور شریک شوند تا تولید در جهت صادراتی و راهیابی به بازارهای جهانی سوق پیدا کند .

کرمانشاهی با تاکید بر اینکه نباید فقط به رفع تحریم ها اکتفا کرد گفت : باید از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم ، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه همه بخش ها از جمله مردم هم وظایفی دارند و باید به آن عمل کنند. مردم هم باید با صرفه جویی در حوزه های مختلف از جمله انرژی ، آب با توجه به ضعف ها و مشکلاتی که داریم ،همچنین رعایت مسائل زیست محیطی و رعایت وظایف شهروندی دولت را در این راه کمک کنند .