تداوم پس‌لرزه‌های آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

دیروز محمد خداکرمی معاون امور هوانوردی سازمان هوانوردی کشوری با بیان این‌که برای آزادسازی نرخ‌ها کار کارشناسی زیادی انجام شد به تسنیم گفت:  در حال حاضر شرکت‌های معروف‌تر قیمت‌های بالاتری دارند و می‌توانند به توسعه ناوگان خود اقدام کنند شرکت‌هایی هم که مقبولیت کمتری دارند نرخ بلیط کمتری داشته و می‌توانند به طریق دیگر افزایش کیفیت دهند.

وی افزود: قبول ندارم در زمینه بلیت هواپیما بعد از آزادسازی افزایش قیمت‌ داشته‌ایم همین الان به سایت شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌ها مراجعه کنید قیمت‌های متنوعی را می‌بینید مثلا پرواز مشهد در روز چهارشنبه نسبت به روزهای دیگر تقاضای بیشتری دارد و به نسبت آن قیمت بالاتر است اما در مسیر برگشت قیمت این پرواز خیلی پایین است.

وی با بیان این‌که در آینده روش‌های شاهد روش‌های متنوع فروش خواهیم بود گفت: با آزادسازی قیمت‌ها (شرکت‌های هواپیمایی) تا حد زیادی از فشار چارتر‌کنندگان بیرون می‌آیند چون خودشان بلیت‌ها را می‌فروشند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌ایم بر فروش از سوی آژانس‌ها نظارت کنند افزود: سازمان هواپیمایی برای طراحی نرم‌افزاری که دسترسی بیشتری به مردم برای خرید بلیط بدهد در حال برنامه‌ریزی است. با آژانس‌هایی که در بحث فروش بلیط هواپیما گرانفروشی کنند برخورد خواهیم کرد.

این در حالی است که در آستانه میلاد حضرت محمد (ص) نرخ بلیت هواپیما همچنان در غفلت نظارت متولی این بخش در حال افزایش است.

به عنوان نمونه قیمت بلیت مسیر پروازی کیش-تهران به 550 هزار تومان افزایش یافته است، نرخ بلیت پوراز کیش-تهران نیز فعلا 540 هزار تومان است. در مجموع قیمت بلیت رفت و برگشت این مسیر پروازی یعنی تهران-کیش-تهران 990 هزار تومان است.

همچنین نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد 350 هزار تومان و نرخ بلیت برگشت این مسیر پروازی 380 هزار تومان است، در واقع نرخ پرواز رفت و برگشت این مسیر 730 هزار تومان است.

همانگونه مشاهده می‌شود بر خلاف ادعای معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیت پروازهای داخلی همچنان متاثر از زلزله 9 آذرماه (اعلام آزادسازی نرخ‌ها) روند صعودی خود را ادامه می‌دهد.

در این میان نبود یک برنامه و استراتژی برای ساماندهی بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشوری به‌عنوان اساسی‌ترین ضعف این حوزه به خوبی احساس می‌شود. کارشناسان حمل‌ونقل مهم‌ترین ایراد آزادسازی نرخ‌ها را نبود زیرساخت‌های لازم و شتابزدگی در اجرا اعلام می‌کنند، مسئله‌ای که البته مدیران سازمان هواپیمایی هیچ اعتقادی به آن ندارند.