امید به خارجی در پساتحریم یعنی باخت

علی فاضلی در شبکه افق در مورد برنامه ششم توسعه و اولویت‌های اقتصادی، با طرح این سؤال که چه میزان از اهداف برنامه‌های توسعه گذشته محقق و لباس اجرایی به تن کرد؟ اظهار داشت: متأسفانه اهداف هیچ‌کدام از برنامه‌های توسعه بخصوص برنامه چهارم و پنجم اجرایی نشد.

وی افزود: بخش اعظمی از اهداف برنامه‌های توسعه بر زمین‌مانده است و باید از دولت سؤال کرد که برای تحقق اهداف برنامه چه اقدامی انجام داده است، البته باید به خاطر کوچک شدن دولت و واگذاری بخش‌هایی از خدمات و سیستم‌های نظارتی به تشکل‌های مردمی تقدیر کرد، اما در برخی موارد نقد داریم.

رئیس اتاق اصناف کشور درباره پیشنهاد تغییر ساختار برخی وزارتخانه‌ها در برنامه ششم تصریح کرد: دولت یک وحدت رویه در رابطه با وظایف برخی از وزارتخانه‌ها را نباید اعمال کند و این اقدام که در دولت گذشته اجرایی شد چه نتیجه‌ای داشت؛ فقط موفق شدیم سر و یا کَله دو وزارتخانه را به هم وصل کنیم و عملاً اقدام مثبتی انجام‌نشده و حتی ساختمانی از آن‌ها کاهش نیافت.

به گفته فاضلی، اگر بخواهیم در همین مدار سیر کنیم، یقین کنید که برنامه ششم توسعه هم به سرنوشت برنامه چهارم و پنجم دچار خواهد شد و هر وقت که بیش از 60 درصد اهداف برنامه اجرایی شد، کار خوبی انجام‌ شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای که تا امروز تدوین شدند، کمتر از 40 درصد اجرا و اهداف آن محقق شد. دولت باور کند که مردم شریک او هستند و بخشی از وظایف را واگذار کند؛ تجارت، نظارت و کنترل در دست دولت است و ثمره آن را امروز می‌بینیم که فضای کسب‌وکار رشد پیدا نکرده است.

رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه اصناف و مردم شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنند، تأکید کرد: مردم آماده همکاری با دولت هستند و دولت هم باید محیط کسب‌وکار را تسهیل کند و نباید با تصویب آیین‌نامه‌ها پای خود را در کفش بخش خصوصی کند. دولت باید بخش خصوصی را باور داشته باشد و در تصویب آیین‌نامه‌ها مراقب بخش خصوصی کشور باشد.

فاضلی با اشاره به پسا تحریم اقتصاد ایران، گفت: اگر چشم ما به دست خارجی‌ها باشد در اقتصاد کشور یک بازنده هستیم؛ ابتدا باید شرایط موجود را حفظ کنیم و بعد شرایطی ایجاد شود تا ایرانی‌هایی که به خارج از کشور رفتند و سرمایه‌گذاری کردند، برگردند.

وی اضافه کرد: انجام سرمایه‌گذاری توسط خارجی‌ها، بدون اینکه کالای مصرفی وارد بازار ایران شود، نگاه و اقدام مثبتی است و نباید ایران را به یک بازار کالای مصرفی تبدیل کنیم که این روش با توصیه‌ها و دستورالعمل مقام معظم رهبری ناسازگار است.

رئیس اتاق اصناف بیان کرد: باید در پسا برجام فناوری وارد کشور شود و بر داشته‌ها و سرمایه داخلی تکیه داشته باشیم و شعار سه سال گذشته مبنی بر حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی را مدنظر قرار دهیم.