محمد نهاوندیان امروز پس از سخنان خود در جمع خبرنگاران از مسائل اقتصادی، رکود عمیق اقتصادی کشور، برنامه‌های دولت برای مقابله با آلودگی هوای شهرهای بزرگ و توجه ویژه به صنعت دفاعی سخن گفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور در این نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره احتمال تغییر بودجه دفاعی کشور در سال 95 به سبب نامه اخیر رئیس جمهور برای افزایش توان موشکی کشور، از اهتمام ویژه دولت به تقویت بنیه دفاعی کشور در 2 سال اخیر سخن گفت و افزود: دولت فعالیت‌های زیادی در عرصه حمایت از صنایع دفاعی داشته است که بسیاری از آنها قابل بیان نیست اما باید گفت که در دو سال اخیر اهتمام دولت به پیشرفت صنایع دفاعی کشور به ویژه در صنعت مورد اشاره شما (صنعت موشکی) به اذغان دست اندرکاران دفاع، بسیار بالاتر از سطوح گذشته بوده است.

نهاوندیان تصریح کرد: این اهتمام دولت درشرایطی بوده است که امکانات بودجه‌ای بسیار محدود بود، اما شخص رئیس جمهور با سابقه طولانی‌ای که در عهده‌داری امنیت ملی در کشور در سالهای سخت گذشته داشته‌ است، به خوبی بر این نکته واقف هستند که امنیت دفاعی، ضامن پیشرفت اقتصادی و سیاسی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام دولت تنها در حوزه بودجه‌ای نبوده است و در دیپلماسی فعال ما نیز این مسئله نمود داشته است و همه طرف‌های مذاکره با قطعیت و صراحت از مذاکره کنندگان ما شنیده اند که امور دفاع و امنیت ملی به هیج وجه قابل مذاکره نیست و این مطلب هم در مقام عمل و هم در مقام سخن به ایشان رسیده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: عزت و عظمتی که کشور در مناسبات منطقه‌ای دارد، هر روز بیشتر از روز قبل است و هماهنگی خوبی میان دستگاه‌ها و نهادهای دفاعی و امنیتی برقرار است که این هماهنگی برای اتاق‌های برنامه‌ریزی است و اثر بیرونی آن این است که با وجود محدودیتهای بودجه‌ای، نیروهای امنیتی در صحنه عمل دست بالا را داشته‌ و دارند.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: رویکرد حکیمانه و جامع‌نگر در نظام بین المللی باید حاکم باشد و تمامی نظام نه تنها دولت، شکسته شدن تحریمهای ظالمانه را هدفگذاری کردند اما مذاکره هسته‌ای به هیچ وجه سبب نمی شود که طرف مقابل ما در امور داخلی و سیاست دفاعی ما اظهار نظر کند. یکی از توفیقات ما در مذاکرات هسته ای، خارج کردن صنعت موشکی ما از مذاکرات هسته ای بود و یکی از دستاوردهای برجام، به تاریخ پیوستن قطعنامه 1929 بود و ارتباط بحث هسته ای با موشکی قطع می‌شود.

دولت در برنامه ششم توسعه برای آلودگی هوا چاره اندیشی کرده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آلودگی هوا اظهار داشت: برای آلودگی هوا باید یک نگاه بلند مدت صورت گیرد زیرا بسیاری از دلایل این آلودگی، دراز مدت است. به عنوان مثال موتورسیکلت آلوده کننده است اما از طرف دیگر وسیله امرار معاش مردم نیز هست و باید از سال های قبل به فکر برقی کردن آنها می بودیم.

وی افزود: باید تصمیمات بلند مدت گرفته شود نه اینکه به خاطر مسائل دراز مدت، اکنون دولت سرزنش شود. البته تصمیمات کوتاه مدت نیز در این زمینه گرفته شده است و تصمیم مهم دو سال قبل در حذف برخی از آلودگی های مهم مانند بنزن از تصمیمات میان مدت این دولت بوده است و اکنون با معضل وارونگی هوا مواجه هستیم.

نهاوندیان به برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوا در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: درباره پرداخت حقوق کارکنان دولت همت بر این است که متناسب با تورم، جبران قدرت خرید کارکنان دولت صورت گیرد و در برنامه ششم، توجه ویژه‌ای به بازنشستگان به ویژه آن دسته که از درآمد کمتری برخوردار هستند، شده است که در ارقام بودجه به زودی اعلام می‌شود.

پرهیز از تکانه‌های شدید اقتصادی و کاهش تورم، نسخه دولت برای افزایش اعتماد ملی

خبرنگاری با اشاره به مسئله اعتماد ملی پرسید و از رئیس دفتر رئیس جمهور پرسید که دولت قول حل مشکلات اقتصادی را داده بود اما پس از مذاکرات، ناگهان گفته شد که مردم پس از لغو تحریمها، منتظر کاهش قیمتها که ناگهان بالا رفته است، نباشند و این مسئله سبب از بین رفتن اعتماد ملی شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: اعتماد ملی، مهمترین سرمایه کشور است و امید به آینده نیز در دو سال اخیر، در حال افزایش است. در گذشته به جای اینکه ریشه اصلی مشکلات اقتصادی، یعنی تورم، کنترل شود، نرخ ارز به طور مصنوعی نگه داشته می شد و نزدیک به 22 میلیارد دلار در بازار ارز بدون اینکه مشخص شود، مصرف شد اما رویکرد دولت فعلی، حل مبنایی و کاهش تورم است.

وی افزود: تحریمها هنوز لغو نشده است و پس از لغو تحریمها، برخی از هزینه‌ها از جمله ارسال حواله نزدیک 15 درصد، هزینه حمل مجدد و بیمه کم خواهد شد و در هزینه تمام شده اثرگذار است.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از سال 1390 تاکنون حقوق کارگر و کارمند نیز افزایش یافته است و اگر بخواهیم نظام قیمتها را به آن دوران برگردانیم، باید پرداختها نیز تا نصف، کم شود که این کار عاقلانه نیست بلکه راه صحیح این است که از تکانه‌های شدید در اقتصاد پرهیز شود و مجال برای فعالیت به فعالان اقتصادی داده شود.

وزارت کشور به دنبال انتخاباتی سالم، قانونی، پرشور و باشکوه است

رئیس دفتر رئییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفت: محدودیت در سلایق سیاسی، سبب رشد جامعه نمی شود و هر کدام از مردم، سلیقه خودتان را دارند، از این رو مردم را نباید به 2 اردوگاه سیاسی محدود کرد بلکه باید به همه سلایق سیاسی توجه شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کرده اند که رای مردم حق الناس است و باید حفظ شود از این رو از استانداران خود خواسته ایم که بستر لازم برای تحقق سلایق و اراده سیاسی مردم در یک انتخابات سالم، قانونی، پر شور و باشکوه فراهم شود که در این صورت به نتیجه دلخواه رسیده ایم.

وی افزود: امکانات بیت المال به مردم تعلق دارد و اجازه مصرف آن در مقاصد سیاسی و شخصی را هیچ کسی ندارد. در بحث هیئتهای اجرایی نیز دولت بی طرف است. قاعده فعالیت براساس تقوا این است که افراد نظر شخصی و جناحی خود را در اعمال وظیفه خود داخل نکنند و وزارت کشور در سراسر کشور نهایت تلاش را کرده است تا همگرایی لازم رعایت شود و شخصیتهایی در هیئتها داخل شوند که توانمندی لازم را داشته باشند و امیدواریم از این به بعد نیز بر همین اساس پیش رود.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی 5 درصد را برای سال 95 ایران پیش‌بینی کرده است

نهاوندیان در پاسخ به سوالی درباره رکود اقتصادی و اینکه آیا دولت این حالت را برای اقتصادی ایران قبول دارد یا نه، گفت: این یک واژه علمی است و اگر 2 دوره اقتصادی، رشد اقتصادی منفی باشد، به وجود می‌آید و با توجه به آمار رشد منفی در سال 91 که رشد منفی بیش از 6 درصد بود، یکی از عمیق ترین رکودها برای اقتصاد ایران وجود داشته است و تلاشها در سال 92 نیز به نتیجه نرسید که این شامل همه بخشها نبود.

وی تصریح کرد: در سال 93 ما از رشد مثبت برخوردار شدیم که این هم شامل همه بخشها نبود. البته رکود و رونق شامل نوساناتی نیز هست و روند مثبت اقتصادی از ابتدای سال 92 حاصل شد اما تا رسیدن به یک رشد پایدار، هنوز زمان باقی است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: با رفع تحریمها، مؤلفه‌های رشد پایدار حاصل می‌شود و در سال 93 رشد مثبت آغاز شد. برخی از بخشها در سال 94 رشد منفی را تجربه کردند که خودروسازی، سیمان و فولاد از آن جمله بود و امیدواریم پس از لغو تحریمها و در سال 95، رشد اقتصادی بیشتری صورت گیرد و رونق به بخشهایی که رشد منفی دارند نیز سرایت کند.

نهاوندیان تصریح کرد: از گذشته باید عبرت بگیریم و به آینده نگاه کنیم و رونق را در چهار فصل آینده باور کنیم.

قیمتها کاهش نیافته بلکه شتاب افزایش قیمت گرفته شده است

وی درباره شاخص کلی قیمتها خاطرنشان کرد: ما شاخص کلی قیمتها را لمس نمی کنیم بلکه بخشی از این اقلام در سبد ما قرار دارد که برخی بالا رفته و برخی پایین آمده است. بانک مرکزی قیمتها را در سراسر کشور اندازه می‌گیرد و وضع عمومی را اطلاع می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: پایین آمدن تورم و کاهش قیمتها نیز مسئله دیگری است و باید به افزایش 40 درصدی نیز توجه شود. کسی ادعا نمی کند که قیمتها پایین آمده است بلکه شتاب افزایش قیمتها گرفته شده است و زمانی این مسئله به طور کامل لمس می‌شود که غول بیکاری مهار شود و شغل ایجاد شود.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت در اقتصاد کلان این است که با ریشه مشکلات اقتصادی مقابله کند و تشخیص دولت، تورم پرالتهاب بود که با آن مبارزه کرد و البته ریشه این تورم، در سیاست های پولی نادرست بود و اکنون همگان اذعان می کنند که آرامش به بازارها برگشته است.