وزیر نیرو:ساخت ۴ سد متوقف شد

حمید چیت‌چیان امروز در جریان بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از وزارت نیرو گفت: آب و برق 2 خدمتی هستند که 100 درصد مردم به صورت لحظه‌ای و 24 ساعته بدون انعطاف نیازمند ارائه این خدمات هستند.

 

وزیر نیرو ادامه داد: هیچ کدام از وزارتخانه‌ها به اندازه وزارت نیرو 24 ساعته نیازمند ارائه خدمات نیستند و علیرغم اینکه 15 سال خشکسالی داشتیم و بدهی‌های زیاد در حوزه برق نیز وزارت نیرو را تحت فشار قرار داده است این خدمات بدون وقفه و بدون مشکل به مردم ارائه شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر کاهش سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق به حد مخاطره آمیز رسیده و ریسک را بالا برده است.

وی افزود: در قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود که قیمت آب و برق در سال 94 به قیمت واقعی خود برسد اما اینطور نشد.

 

چیت چیان با اشاره به اینکه کاهش اعتبارات و محدودیت بازار سرمایه باعث شده تا بخش آب و برق با مشکل مواجه شوند، گفت: بخش خصوصی هم‌اکنون آمادگی دارد در این دولت سرمایه‌گذاری کند و حتی می‌تواند 25 درصد سرمایه را با خود به این دو بخش بیاورد، اما چون باقی سرمایه باید از طریق تسهیلات بانکی به این 2 بخش ارائه شود، جرأت ورود به سرمایه‌گذاری را ندارد.

وزیر نیرو گفت: در بخش آب و برق در دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام شده است و که رکورد جدیدی به حساب می‌آید، به طوری که در 12 سال گذشته شورای عالی آب تنها 7 جلسه تشکیل شد اما در این دولت شورای عالی آب 15 جلسه تشکیل داد که این موضوع نقش مهمی در بالا بردن سهم ملی برای مسئله آب داشته است.

به گفته وی، تا پایان سال جاری 14 حوضه آب دارای شورای هماهنگی خواهند بود که با تشکیل این 14 حوضه جمع شورای هماهنگی حوضه آب به 18 شورا خواهد رسید.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون در بخش آبفا بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است گفت: این آمار و این عدد نشان می‌دهد که بیشتر از اعتباراتی که از دولت اخذ شده است، بخش خصوصی در بخش آبفا سرمایه‌گذاری کرده است.

وی به تغییر جهت وزارت نیرو و دولت برای ساخت سد اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در این تغییر جهت کار ساخت 4 سد را در کشور متوقف کرد و تعداد زیادی از سدهایی که در حال مطالعه برای ساخت بود، را مورد بازنگری قرار داده است و احتمال اینکه در این بازنگری باز هم کار ساخت سدی متوقف شود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش برق نیز تلفات انرژی را از 15 درصد به 11 درصد رسانده‌ایم، گفت: اجرای طرح هوشمندسازی شبکه در حال حاضر در برخی استان‌ها آغاز شده است و در 2 سال آینده سراسر کشور از این طرح بهره‌مند خواهند شد.