شرکت‌های آمریکایی محروم از فرصت‌های تجاری ایران

ادامه تحریم‌های آمریکا مانع از سرمایه گذاری شرکت‌های این کشور در اقتصاد ایران می شود و این مساله موجب محروم ماندن شرکت‌های بزرگ آمریکایی از سود بردن از فرصت‌های کسب و کار و تجارت در بازار ایران می شود.

شرکت‌های اروپایی و آسیایی هم اکنون به بازار ایران چشم دوخته‌اند و بسیاری از آنها گام‌های اولیه را برای همکاری با تهران برداشته‌اند. شرکت‌های تجاری آمریکا احتمالا نخستین شانس را برای همکاری با تهران از دست خواهند داد چرا که تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار است در سال 2017 میلادی لغو شود.

بر اساس مفاد توافقنامه هسته‌ای، تنها تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران لغو خواهد شد و بسیاری از تحریم‌های وضع شده علیه بخش های مختلف اقتصادی ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

شعبه های خارجی شرکت‌های آمریکایی اجازه همکاری با ایران را دارند. البته این شرکت‌ها نیز با چالش‌های قانونی، حقوقی روبرو هستند ولی بسیاری از آنها حاضرند تا در این قمار شرکت کنند.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در بخش مالی منتظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند تا در خصوص سرمایه گذاری در ایران تصمیم گیری کنند.

پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی ایران امسال 5.5 درصد افزایش یابد. نخستین نشانه‌ها از امیدواری بین‌المللی برای همکاری تجاری با ایران از سوی جورج آزبورن وزیر خزانه داری انگلیس نمایان شد. وی اعلام کرده است که انتظار می رود در سال 2017 میلادی گروهی از تجار و بازرگانان انگلیسی به تهران سفر کنند.

گرچه ایران ذخایر غنی نفت و گاز در اختیار دارد ولی به نظر می‌رسد شرکت‌های انرژی آمریکایی همچنان با احتیاط در قبال همکاری با ایران رفتار می‌کنند. به نظر نمی‌رسد شرکت‌های بزرگ آمریکایی در سال 2016 میلادی برای مشارکت در پروژه‌های انرژی ایران، اقدام کنند.