سال گذشته میلادی بهای نفت ٦٠‌درصد کاسته شد و به کمترین میزان از ٢٠٠٩ میلادی تاکنون رسید. ازسوی دیگر مدیرعامل شرکت نفتی بریتیش پترولیوم نیز معتقد است روند نزولی بهای نفت در نیمه نخست ٢٠١٦ به اوج خود خواهد رسید. او دراین‌باره گفت: بازگشت توازن طبیعی میان عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت از سه‌ماه سوم و چهارم ‌سال‌جاری میلادی به وجود خواهد آمد و به دنبال از میان رفتن ذخایر نفت مازاد بر نیاز بازار، شاهد بهبود نسبی قیمت نفت خواهیم بود.

این پیش‌بینی درحالی منتشر می‌شود که درهفته آخر ٢٠١٥ بهای نفت برنت، WTI و اوپک کاهشی بود.

 

نفت سنگین ایرانی بشکه‌ای ٢٨,٤٠ دلار

در ادامه شیب نزولی نفت در آخر هفته گذشته، بهای نفت ایران نیز به حدود ٢٩دلار رسید. اکنون در ادامه تندترشدن شیب سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، شاخص نفت سبک و سنگین صادراتی ایران به ٢٨دلار به ازای هر بشکه رسید. به این ترتیب نفت سنگین ایران به یکی از ارزان‌ترین برندهای نفت‌خام موجود در بازار تبدیل شد. درهمین راستا درمعاملات منتهی به ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی قیمت هر بشکه نفت سنگین صادراتی ایران با کاهشی ۶۴ سنتی به کمتر از ۲۸دلار و ۴۰سنت رسید. همچنین بهای هر بشکه سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود ۶۷سنتی به ۳۱دلار و ۷سنت رسید. از آغاز‌ سال‌جاری شمسی تاکنون متوسط قیمت نفت سنگین صادراتی ایران ٤٨,٢٨ و متوسط قیمت نفت سبک صادراتی ٣٤.٥٠دلار بوده است.

از این‌رو درحالی قیمت هر بشکه نفت سبک و سنگین صادراتی ایران به پایین‌ترین سطح در ‌سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده، قیمت این دو شاخص نفت ایران در مقایسه با قیمت سبد نفتی اوپک، برنت دریای شمال، نفت وست تگزاس آمریکا، دوبی و عمان در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. در معاملات منتهی به ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی بهای سبد نفتی اوپک با کاهشی ۷۸سنتی به ۳۱دلار و ۳۲سنت، بهای نفت سبک و شیرین آمریکا با کاهشی ۴۴سنتی به ۳۶دلار و ۱۵سنت در بازار رسید. قیمت شاخص نفت دوبی و عمان با ثبت کاهش ۷۵سنتی در بازار بشکه‌ای ۳۱دلار و ۹۹سنت در بازار معامله شد، ضمن آن‌که قیمت نفت برنت دریای شمال هم با کاهش ۹۱سنتی بشکه‌ای ۳۶دلار و ۲۳سنت به مشتریان عرضه شده است.

 

بنزین چند نرخی نمی‌شود

این درحالی است که تا چند ماه دیگر تحریم‌های ایران لغو می‌شود و ایران می‌تواند نفت بیشتری صادر کند. به عقیده برخی کارشناسان این امر به اشباع بیشتر بازار منجر خواهد شد. این درحالی است که به گفته وزیر نفت افزایش صادرات نفت‌خام ایران پس از تحریم‌ها وابسته به سطح آتی تقاضا دارد. ورود ذخایر نباید طوری انجام شود که به کاهش بیشتر قیمت نفت منجر شود. بیژن زنگنه افزود: ما به دنبال خراب‌کردن بازار نیستیم اما سهم خود را در بازار پس می‌گیریم. این اظهارنظر زنگنه درحاشیه امضای ١٢ موافقتنامه همکاری وزارت نفت با وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور برای طرح‌های اولویت‌دار حوزه پایین‌دست صنعت نفت ابراز شد. درهمین مراسم وزیرنفت درباره چند نرخی‌شدن قیمت بنزین گفت: این امر صحت ندارد بلکه به واسطه ایده مطرح شده و در صورت عملیاتی‌شدن آن، جایگاه‌هایی که خدمات بیشتری ارایه کنند، می‌توانند رقم کمی که حداکثر چند ١٠تومان است، به ازای این خدمات دریافت کنند. درواقع با اجرای طرح عرضه کلاس‌بندی بنزین درجایگاه‌ها مشتریان حق انتخاب خواهند داشت. هدف اصلی این طرح بهبود کیفیت عرضه بنزین است.

 

او با اشاره به این‌که اجرای طرح منوط به تأیید دولت است، افزود: مباحث و فرآیندهای کاری این طرح زمانبر خواهد بود. این طرح بدون‌شک تا پایان نیمه نخست‌ سال ٩٥ اجرایی نخواهد شد.  درحاشیه همین مراسم عباس کاظمی معاون وزیر نفت با تأکید بر این‌که درصورت اجرای طرح برندسازی هزینه سوخت‌گیری بسیار اندک افزایش خواهد یافت، گفت: پیشنهاد «شرکت ملی پالایش و پخش این است که هزینه سوخت‌گیری در جایگاه‌‌های درجه یک، پنج‌‌درصد قیمت بنزین مصوب افزایش یابد. البته این تنها یک پیشنهاد است و تاکنون رقمی در این زمینه تصویب نشده است. او درباره کیفیت بنزین نیز افزود: کیفیت فرآورده‌ها نیز براساس استانداردهای مصوب کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش در سه سطح معمولی با اکتان ٨٧، بنزین یورو٤ با اکتان ٩١ و بنزین سوپر با اکتان ٩٥ تضمین می‌شود. او با بیان این‌که جایگا‌هداران همیشه از وضع کارمزدهای پرداختی و سوددهی خود ناراضی هستند، گفت: هم‌اکنون چهارهزار جایگاه‌ تک‌مالکیتی درکشور وجود دارد که فعالیت آنها تحت نام یک برند منجر به بهبود کیفیت خدمات جایگاه‌ها خواهد شد، این‌گونه درصورتی که مشتریان نسبت به خدمات و کمیت و کیفیت سوخت عرضه شده، اعتراض داشته باشند، شرکت ملی پخش به‌راحتی می‌تواند با صاحب برند برخورد کند.پالایشگاه‌سازی در ایران تعطیل نمی‌شود

همچنین کاظمی با اشاره به سقوط قیمت نفت تأکید کرد که روند پالایشگاه‌سازی ایران تعطیل نخواهد شد. معاون وزیر نفت با اعلام این‌که به‌زودی قیمت نفت‌خام در بازار جهانی واقعی خواهد شد، افزود: درشرایط فعلی جایگزینی زغال‌سنگ با فرآورده‌های نفتی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت جهانی نفت‌خام به شمار می‌رود. این درحالی است که افزایش مصرف زغال‌سنگ از نظر زیست‌محیطی مناسب نیست و قطعا درکشورهای مصرف‌کننده غربی این شرایط پس زده می‌شود، بنابراین نفت به قیمت واقعی خواهد رسید. وی یادآور شد این‌که ایران به دنبال ساخت پالایشگاه‌های اقتصادی بوده و ساخت پالایشگاه‌های جدید متوقف نخواهد شد .

 

ورود موج جدید سرما به کشور گاز را درست مصرف کنیم

یکی دیگر از حاضران در مراسم امضای ١٢ موافقتنامه همکاری وزارت علوم با وزارت نفت برای انجام طرح‌های اولویت‌دار حوزه پایین‌دست صنعت نفت، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود. او درباره امضای موافقتنامه همکاری گفت: کار مطالعه طرح‌های اولویت‌دار حوزه پایین‌دست صنعت نفت باید با تدبیر و درایت انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسد. ایجاد رقابت در این بخش می‌تواند به پیشبرد هدف‌ها کمک کند و بدون رقابت، این کار به نتیجه نمی‌رسد.

عراقی همچنین با اشاره به پیش‌بینی آلودگی هوا و سرمای شدید درهفته آتی گفت: باید تلاش شود درجه حرارت مناسب در ساختمان‌ها حفظ شود. امیدواریم با رعایت صرفه‌جویی افزون بر استفاده از هوای سالم، مصرف را نیز کاهش دهیم. بر پایه موافقنامه‌هایی که دیروز به امضا رسید، دانشگاه‌های تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه علم و صنعت و شرکت (او.تی.سی OTC) اجرای سه طرح شرکت ملی گاز ایران درباره تدوین دانش فنی فرآیند مینی ال.ان.جی و تجهیزات کلیدی آن، تدوین دانش فنی فرآیندهای شیرین‌سازی و ساخت کاتالیست‌ها و تدوین و توسعه دانش فنی ساخت تجهیزاتی مانند توربین و کمپرسور رابرعهده گرفتند.