به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاهش بی سابقه و ناگهانی 7 درصدی ازرش سهام درچین موجب شد تادولت به عنوان یک راه کارایجاد 'موج شکن' در برابر موج بحران اقتصادی، دست به چنین اقدامی بزند.
 
بنابر این گزارش، افزایش موج نگرانی های برای ادامه این بحران درچین و تحت تاثیر قرار گرفتن دیگر بازارهای اقتصادی منطقه ای و حتی بین المللی، دولت این کشور چاره ای ندید تا با دخالت گسترده در این روند جلوی خسارت های تریلیونی را با این اقدام سد کند.
 
این گزارش اقدام چین برای بستن این دو بورس عمده آسیایی را کارساز توصیف کرد و افزود: این اقدام در مرحله نخست توانست جلوی میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد دوم جهان را بگیرد، چرا که بورس شانگهای در پایان سال میلادی گذشته ( پنج شنبه 11 دیماه) با 9،4 درصد کاهش ارزش و بورس شن ژن با 63 درصد کاهش ارزش روبرو شده بود.
 
با این وجود، آسیب پذیری اقتصاد چین همچنان برجاست زیرا بورس شانگهای از نوامبر (آبان -آذر) گذشته روزانه 5 درصد سقوط ارزش را تجربه کرده است.
 
این گزارش حاکی است که بطورمثال کاهش 5 درصدی در ارزش شاخص شرکت عظیم CSI300 که در هر دو بورس شانگهای و شن ژن حصور دارد، موجب شد تا بطور خودکار یک وقفه 15 دقیقه های در تجارت این کشور ایجاد کند و با رسیدن این رقم به 7 درصد دولت چین مجبور شود این دو بازار بورس را کاملا تعطیل کند.
 
شاخص های سهام بازارهای بورس چین از اواسط ماه ژوئن ٢٠١٥ (خرداد گذشته) به شدت سقوط کرده و روند نزولی را در پیش گرفته اند.
 
چین دو بازار سهام مهم و بزرگ به نام های شانگهای و شن ژن دارد که به ترتیب سومین و پنجمین بازار بزرگ سهام جهان هستند.
 
بطور مثال ظرف دو ماه ١٢ ژوئن تا ١٠ اوت شاخص بورس شانگهای ٢٤ درصد و بورس شنژن ٢٨ درصد کاهش را تجربه کرده بودند.