این روزها صحبت از قاچاق بحث جدیدی نیست و سال‌ها است که این پدیده جزئی از اقتصاد کشور شده و هنوز راه حل جدیدی برای برخورد با این پدیده اجرا نشده است.

آمارها حاکی از آن است که 25 درصد اقتصاد کشور را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت قاچاق به یک پایه اقتصاد تبدیل شده است.این سهم  چشمگیر قاچاق از بازار در حالی است که ورشکستگی تولید کنندگان داخلی، بیکاری، تضعیف تجارت، تهدید سلامت جامعه و کاهش درآمدها نیز ازجمله تبعات این امر در کشورمان محسوب می شود مضاعف بر اینکه با ورود کالا از مبادی غیر رسمی شاهد تهاجم فرهنگی و تهدید امنیتی و نیز اختلال در انضباط اقتصادی هستیم.

 

هرچند که قاچاق دلایل مختلفی دارد اما از مهم‌ترین دلایل اقتصادی آن می‌توان به سود آوری بالا و پایین بودن ریسک اشاره کرد به طوریکه بسیاری از فعالان اقتصادی بالا بودن تعرفه واردات را عامل گسترش پدیده قاچاق عنوان می‌کنند.البته در کنار این عوامل ضعف در پیشگیری، توسعه نیافتگی مناطق مرزی،کاهش قبح فعل قاچاق و ضعف کشورهای همجوار در کنترل این پدیده از دیگر عوامل ظهور این پدیده است.

*** قاچاق به یک اصل تبدیل شده است

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: قاچاق کالا ضربه سنگینی به دولت و تولید کنندگان داخل میزند.

مجید صوفی استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص قاچاق کالا و ضربه آن به اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر قاچاق کالا در کشور 20 تا 23 میلیارد دلار است.

وی افزود: کشور ما برای ورود کالا و حمایت از تولید داخل تعرفه‌هایی را تعیین می‌کند و از سویی تعرفه‌ها همانند مالیات برای هر کشوری کسب در آمدمی کند و اگر کالا قاچاق از طریق مبادی رسمی وارد کشور می شد ارز آوری بالایی برای کشور به همراه داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قاچاق کالا ضربه بزرگی به تولید داخل میزند، وقتی که انبوهی از کالا به طور قاچاق در بازار عرضه می‌گردد مکانیسم عرضه و تقاضای بازار به هم می‌خورد و منجربه ورشکستگی تولیدات داخل و از بین رفتن کارخانجات تولیدی و مهم‌تر از آن بیکاری در جامعه می‌گردد.

وی افزود: درتمامی کشورهای قاچاق کالا وجود دارد اما در ایران این امر به عنوان یک اصل درآمده است.

 

 لازم به ذکر است که شاید روی دیگر رونق قاچاق را بتوان تقاضا برای مصرف عنوان کرد چرا که قیمت آن بسته به واردات رسمی پایین‌تر است و همین امر موجب افزایش تقاضا می‌شود در کنار این موضوع تبلیغات ماهواره‌ای و کمبود تبلیغات آگاهی دهنده به رونق بازار این محصولات دامن زده است.

 

البته نباید فراموش کنیم که مقابله با پدیده قاچاق تنها نباید به برخوردهای اقتصادی و انتظامی محدود شود بلکه باید در این خصوص در بحث مسایل فرهنگی نیز ورود کرد و از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی و اجتماعی جامعه نیز استفاده شود علاوه بر این سهم فعالیت‌های پژوهشی مراکزتحقیقاتی در برخورد با این پدیده نیز افزایش یابد و دراین راستا بانک آمار و اطلاعات قاچاق کالا و ارز نیز ایجاد شود.

 

اگر چه دولت اولویت خود را در مبارزه با این پدیده قرار داده است اما باید در برخورد با آن به همه ابعاد آن توجه کرده و جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرد چرا که امروز ریشه دواندن این پدیده در اقتصاد موجب زمین‌گیر شدن تولید و از حرکت ایستاندن چرخ صنعت شده است.