سال هاست که ایران و عربستان به رغم مشترکات فرهنگی و مذهبی و حتی ژئوپلیتیک، در حوزه تجارت کالایی، به رغم حجم نسبتا پایین سطح مبادلات، تجارت در حوزه های مختلفی دارند، تجارتی که شیب تراز آن به سمت کشورمان مثبت است.

براساس آمار گمرک ایران؛ میزان واردات ایران از عربستان در سال 91 معادل 70.4 میلیون دلار و در مقابل صادرات ما به این کشور پرقدرت منطقه معادل 115.1 میلیون دلار است. به این ترتیب تراز تجاری ایران با عربستان در سال 91 حدود 44.7 میلیون دلار مثبت بوده است.

اما در سال 92 سطح مبادلات کالایی میان دو کشور کاهش می یابد و میزان واردات ایران از عربستان به حدود 44.2 میلیون دلار می رسد. به همین میزان صادرات به عربستان هم کاهش یافته و به حدود 91.4 میلیون دلار رسید. با این حال میزان تراز تجاری ایران در سال 92 مقداری بیش از سال 91 به نفع ایران مثبت بود. براین اساس تراز تجاری ایران در این سال حدود 47.2 میلیون دلار به نفع ایران مثبت شد.

اما برآوردهای آماری گمرک نشان میدهد که میزان صادرات ایران به عربستان در 10 ماهه نخست سال قبل، میزان صادرات ایران به عربستان مقداری بهبود یافت و به 110.4 میلیون دلار رسید و در مقابل عربستان تنها حدود 39.5 میلیون دلار کالا به ایران وارد کرد. بر مبنای این گزارش تراز مثبت تجاری ایران با عربستان به مراتب افزایش یافت و به بیش از 70 میلیون دلار رسید.

 

نگاهی به عمده کالاهای مبادله شده میان دو کشور، نشان میدهد که عربستانی ها بیش از هر چیز به واردات کالاهایی از جمله؛ گوگرد، سنگ، میوه های خوراکی، آهن آلات و فولاد، فرش، محصولات لبنی و نباتی و ... از ایران علاقه مند هستند. کالاهایی که عمدتا مصرفی و برخی هم واسطه ای هستند. در مقابل این کشور بیشترین کالاهای سرمایه ای خود را از کشورهای غربی تامین می کند؛ از انواع هواپیما گرفته تا ماشین آلات و فلزات مختلف. 

سطح روابط تجاری ایران و عربستان و میزان تجارت این دو کشور در حوزه کالایی، نشان میدهد که در حال حاضر این دو کشور شرکای تجاری اثرگذاری برای یکدیگر نیستند.

 

صادرات نفت خام تقریبا 90 تا 95 درصد درآمدهای صادراتی و 70 تا 80 درصد درآمدهای دولت عربستان را تشکیل میدهد. این میزان درآمد حدودا 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود.

هیأت وزیران، امروز در جلسه فوری خود، ورود کالاهای تولید عربستان و یا از مبدأ این کشور را از کلیه مبادی ورود کالا به کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام و مصوب کرد که سفر عمره نیز کما فی السابق تا اطلاع ثانوی متوقف می‌ماند.