هند، یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران

 رویترز به نقل از آمار اولیه تردد نفتکش ها نوشت: واردات نفت هند از ایران در سال 2015 حدود یک چهارم کاهش یافت.

به دنبال تشدید تحریم ها که صادرات نفت ایران را به یک تا 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داد، خریداران نفت ایران میزان نفت وارداتی از این کشور را کاهش دادند به عنوان مثال هند متوسط خرید نفت از ایران در سال را به 220 هزار بشکه در روز کاهش داد.

به گزارش رویترز، این کاهش سالانه در حالی است که صادرات نفت ایران به هند در ماه دسامبر نزدیک به 70 درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافت و به 233 هزار و 100 بشکه در روز رسید اما هنوز یک سوم از سال پیش از آن کمتر بود.

واردات نفت هند از ایران در ماه دسامبر، بیشترین میزان در 6 ماه پیش از آن به شمار می رود.

واردات نفت آسیا از ایران کاهش یافت چراکه بیشتر خریداران بزرگ نفت ایران، افزایش خرید از این کشور را که پس از توافق هسته ای ماه جولای صورت گرفته بود، متوقف کردند.

این کشورها با پیش بینی لغو تحریم های ایران در اوایل سال 2016 و اینکه دیگر منعی برای خرید نفت از تهران نخواهند داشت، پس از توافق هسته ای در ماه جولای خرید نفت از ایران را افزایش دادند اما با فرا رسیدن سال نوی میلادی و عدم لغو تحریم های ایران مجبورند تا خرید نفت از تهران را به منظور مطابقت با میزان تعیین شده بر اساس تحریم ها کاهش دهند.

بر اساس آمارهای رویترز، هند بزرگ ترین خریدار نفت ایران پس از چین، در سال 2015 میلادی روزانه 208 هزار و 300 بشکه نفت و میعانات گازی از ایران خریده است. این رقم در سال 2014 برابر با 276 هزار و 800 بشکه در روز تخمین زده شده است.

انتظار می رود واردات نفت دهلی نو از ایران در سال مالی بعدی که از آوریل آغاز می شود (فروردین ماه) پس از لغو تحریم ها افزایش یابد.

تهران هفتمین تامین کننده نفت هند در سال مالی 15-2014 بود درحالی که پیش از تشدید تحریم ها در جایگاه دوم قرار داشت.