انتقاد زاکانی از قراردادهای جدید نفتی

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره پرونده کرسنت و قراردادهای جدید نفتی، اظهار داشت: یکی از مهمترین اشتباهات قرارداد کرسنت کتمان‌کاری و اهمال‌کاری بود که رقم خورد و مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی تا مدت‌ها به‌هیچ‌وجه از محتوای آن خبری نداشتند، اما پلیس ضدفساد انگلیس زمانی که به دفتر عباس یزدان‌پناه یزدی در انگلیس رفت، تمام اسناد وزارت نفت در زمان وزارت آقای زنگنه را در کامپیوتر وی یافت، لذا این سؤال مطرح است که اگر نمایندگان مجلس نامحرم هستند، چرا افراد دیگری مانند مهدی هاشمی و دیگران محرم می‌شوند؟

وی با اشاره به ایجاد باشگاه نفت و گاز ایرانیان گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند تحت عنوان باشگاه نفت و گاز ایرانیان انحصار جدیدی را در کشور ایجاد کنند و شرایطی را فراهم کنند که با تغییر دولت‌ها و مسئولان انحصار نفت و گاز در دست افراد خاصی قرار گیرد که ریشه آن در دوران وزارت آقای زنگنه رقم خورده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رونمایی از باشگاه نفت و گاز ایرانیان منشأ فسادی را ایجاد می‌کند که از این قراردادها ده‌ها کرسنت دیگر خارج می‌شود و کشور را دائماً به نفت و گاز وابسته کرده و شرایط را به‌گونه‌ای پیش می‌برد که سوءاستفاده کنندگان از آن بتوانند به اهداف خود برسند.

زاکانی خاطرنشان کرد: در قرارداد کرسنت بالغ بر 50 میلیارد دلار خسارت جرایم و عدم‌النفع داشتیم و اگر کسی حساب سرانگشتی کند، متوجه می‌شود که این میزان چند ده هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی با بیان "حق اشتباهی را که در گذشته مرتکب شدیم تا آقای زنگنه و دوستان‌شان در زمینه قراردادهای نفتی و گازی به کشور آسیب جدی بزنند، نداریم" اظهار داشت: دانستن حق مردم است و نباید اجازه دهیم مجدداً آقای زنگنه و دوستان‌شان در بحث قراردادهای نفتی اشتباهات گذشته را مرتکب شوند.

وی با انتقاد از عدم‌توجه وزیر نفت به نقدهای صورت گرفته اظهار داشت:‌ به‌عنوان نماینده مردم اعلام کردیم که قراردادهای جدید نفتی چه‌تبعاتی برای کشور خواهد داشت، اما آقای زنگنه و دوستان‌شان به این نقدها بی‌توجه هستند.