سازمان توسعه تجارت روز گذشته مجوز واردات دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره جنوبی را در حجم موتورهای 1400 تا 1800 در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک صادر کرد.

هرچند قرار است تولیدات شورولت از مبدأ کره جنوبی صورت گیرد ولی نباید فراموش کرد که شورولت یک شرکت آمریکایی است و در هر کشوری تولید شود، سودش نصیب آمریکایی خواهد شد.

سازمان توسعه تجارت در اعلامیه‌ای آورده است: با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درخصوص خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی 29 آذرماه 98 اقدام شود.

این در حالی است که وزیر صنعت اخیراً در پی تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم ممانعت از واردات و عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور دارند، در نامه‌ای به معاونین و رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا را رسماً ابلاغ کرد.

در بخشنامه نعمت‌زاده آمده بود: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حضرت حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری کرده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.

به این ترتیب دولت با صدور مجوز واردات شورولت، بخشنامه خود را نقض کرده و برای واردات کالای مصرفی آمریکایی مجوز صادر کرده است.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: شرکت سهام پژوهان مهر 6 ماه پیش به عنوان نماینده رسمی شورولت فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و گواهی فعالیت آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکان ثبت سفارش برای واردات شورولت فراهم است و حتی چند نفر نیز متقاضی واردات این محصولات به صورت آزاد هستند.

احتشام زاد در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، مجوز واردات شورولت چطور صادر شده است؟ گفت: خودرو کالای مصرفی نیست، بلکه سرمایه‌ای است و جزو گروه 10 کالایی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجوز سازمان توسعه تجارت، مبدأ واردات شورولت، کرده جنوبی عنوان شده و قرار نیست این خودروها از آمریکا وارد شوند.

به گزارش فارس، این در حالی است که حتی اگر مبدأ واردات این خودروها کره جنوبی باشد، باز هم محصول آمریکایی است و سود آن نصیب شرکت اصلی که متعلق به آمریکا است، خواهد شد. ضمن اینکه گروه 10اولویت کالایی واردات را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهند.

به این ترتیب مشخص نیست مجوز واردات خودروهای گران قیمت آمریکایی با چه هدفی صادر شده و چرا دولت بخشنامه قبلی خود را نقض کرده است؟