آخرین آمار وزیر اقتصاد از بدهی دولت به نظام بانکی

علی طیب‌نیا امروز در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیان اینکه باید تلاش جدی برای رسیدن به استانداردهای مطلوب بانکی در عرصه بین‌الملل انجام شود، گفت: امروز در شرایط حساس و ویژه‌ای قرار داریم و با توجه به تلاش‌هایی که در طول اقتصادی و دیپلماسی انجام شد تحریم‌ها به زودی رفع می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای اولین بار کشوری بدون تحمل هزینه‌های سنگین از تحریم خارج می‌شود، تصریح کرد: نظام بانکی و نفت دو نقطه اصلی تحریم بود و خوشبختانه نظام بانکی کارنامه موفقی در شرایط تحریم داشت.

طیب‌نیا تصریح کرد: باید از فضای گشایش‌هایی که حاصل می‌شود استفاده کنیم و اگر می‌خواهیم به جایگاه ممتازی دست پیدا کنیم و فقر و بیکاری از بین برود چاره‌ای جز دستیابی به رشد اقتصادی مستقیم و پایدار نداریم.

وی با اشاره به هدفگذاری رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه، گفت: برای دستیابی به رشد 8 درصد نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه 700 هزار میلیارد تومانی هستیم که به طور طبیعی بخشی از این اعتبار باید توسط نظام بانکی تأمین شود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: به دلیل شرایط ساختاری نظام بانکی طی سالهای گذشته و سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم‌ها چالش‌های متعددی برای سیستم بانکی به وجود آمده است. بزرگترین چالش اقتصاد ایران هم اکنون تنگنای مالی است.

طیب‌نیا با اشاره به محاسبه بدهی‌های دولت در وزارت اقتصاد اظهار داشت: محاسبات هنوز نهایی نشده اما برآورد اولیه نشان می‌دهد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی 380 هزار میلیارد تومان است که 196 هزار میلیارد تومان آن بدهی دولت و 186 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌های دولتی است و اگر بدهی 55 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت را اضافه کنیم به عدد واقعی بدهی دولت نزدیک‌تر می‌شویم.

وی افزود: در بهترین شرایط بودجه عمرانی کشور 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است و اگر دولت بخواهد از طریق بودجه بدهی را بپردازد باید 20 سال بودجه عمرانی را صرف پرداخت بدهی کند.

طیب‌نیا با بیان اینکه وقتی دولت بدهی خود را به نظام بانکی تسویه نمی‌کند تأمین مالی با مشکل مواجه می‌شود، گفت: مطالبات نظام بانکی از دولت بیش از صد هزار میلیارد تومان است و مجموع بدهی دولت و شرکت‌های دولتی با احتساب بدهی شرکت نفت به 260 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر اقتصاد گفت: بنابراین با پدیده انجماد منابع نظام بانکی مواجه هستیم و به همین دلیل توان اعطای تسهیلات بانکی پایین آمده و نرخ سود به میزان قابل توجهی از نرخ تورم بالاتر است.

وی گفت: بدون توجه به مشکلات نظام بانکی در توان پایین اعطای تسهیلات نمی‌توان مشکل نرخ سود را حل کرد. نرخ سود باید متناسب با تورم کاهش یابد اما بدون حل این مسائل کاهش نرخ سود امکانپذیر نیست.

طیب‌نیا تأکید کرد: از میان نان شب واجب‌تر برای اقتصاد ایران رفع تنگنای نظام بانکی است زیرا بدون حل این مسئله دستیابی به رشد 8 درصد غیرممکن است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر چه رقم بدهی دولت زیاد است اما در مقایسه با اغلب کشورها و نسبت آن به تولدی ناخالص داخلی رقم بالایی نیست، افزود: ایجاد بازار بدهی‌ها و تبدیل اوراق به دارایی نقدشونده یکی از رویکردهای جدی دولت در برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی بازار بدهی‌ها امکان عملیات بازار باز برای بانک مرکزی به وجود می‌آید.