سوئیفت ۲ هفته پس از اجرای برجام برقرار می‌شود

حسن یعقوبی صبح امروز در نشست مدیران عامل 9 بانک کشور با هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: تمامی خدمات مرتبط با سیستم‌های بانکی و پولی و حتی آنهایی که به صراحت در دوره برجام ذکری از آنها نشده اجرایشان برای ایران مجاز خواهد بود.

مدیر ارتباطات اداره بین‌الملل بانک مرکزی افزود: خط‌مشی بانک مرکزی تعامل نزدیک با جامعه بین‌الملل است که بر این اساس فرآیندسازی کرده‌ایم و ایجاد روابط کارگزاری بانکی و مالی مرتبط با سیستم جاری و بین‌المللی در دستور کار قرار می‌‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از سوالات این است که ایران چقدر در استاندارسازی و رعایت مقررات بین‌المللی پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: استاندارسازی  و شبکه بانکی فراتر از بانک مرکزی است اما باید بدانیم که مدیریت انتظارات در دوره برجام بسیار مهم است چرا که در زمان لغو تحریم بسیاری از بانک‌ها با ایران ارتباط نداشته‌اند و فعالان اقتصادی نباید انتظار داشته باشند که پس از برجام با همه بانک‌های دنیا ارتباط داشته باشیم که این مسئله منطقی نیست.

یعقوبی به این نکته اشاره کرد: که بانک‌های بین‌المللی بر اساس سیاست های داخلی و موضع سهامدارانشان با ایران همکاری می‌کنند و در این مقطع بانک‌های زیادی برای همکاری با ایران ابراز علاقمندی کرده‌اند.

وی به همکاری با یکی از بزرگترین بانک‌های جهان با نام ICBC اشاره کرد و گفت: این بانک شبکه گسترده‌ای دارد که مذاکره جدی با ایران انجام داده و قرار است در حوزه فاینانس و عملیات  خزانه‌داری با آنها وارد عمل شویم البته با بانک‌های کوچک هم مذاکراتی انجام داده‌ایم و در برخی از آنها حساب باز کرده‌ایم.

وی به اعلام آمادگی بانک مسقط (پایتخت عمان) برای گشایش اعتبار اسنادی اشاره کرد و گفت: 200 تا 250 میلیون دلار برای گشایش اعتبار اسنادی از این بانک برای ایران در نظر گرفته شده است. البته ما در مرکز مبادلات ارزی نیز یک کد برای مسقط باز کردیم و زمینه برای بانک‌های ایرانی فراهم است.

وی در توضیح بیشتر در مورد برقراری سوئیفت هم گفت: بر اساس اجرای برجام از همه خدمات بانکی و مالی استفاده می‌کنیم که سوئیفت را هم شامل می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم اما بانک مرکزی براساس تحریم از عضویت در سوئیفت محروم شد و الان باید به عنوان عضو جدید به سوئیفت ملحق شود .

وی در مورد زمان ورود به سوئیفت گفت: ما نمی‌گوییم امروز که برجام اجرا شد فردا سوئیفت برقرار می‌شود بلکه بانک مرکزی از روز اجرایی شدن برجام اقدام کرده و ظرف دو هفته موضوع به نتیجه خواهد رسید.