نرخ ارز با با اجرایی شدن برجام شکسته خواهد شد

 عبدالرسول دری اصفهانی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که پس از جلسه با مدیران بانکی و فعالان اقتصادی با حضور معاون وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد در مورد نوسانات روزهای اخیر نرخ ارز گفت: این نوسانات به هیچ وجه پایدار نیست چرا که عرضه و تقاضای ارز و دسترسی به ذخایر ارزی در دوران تحریم تقریباً ناچیز بوده و از روز اجرایی شدن برجام تمام ذخایر ارزی بانک مرکزی آزاد می‌شود و عرضه بالا می‌رود.

وی خطاب به آنهایی که این روزها هیجانات زیادی را برای خرید نرخ ارز دارند، گفت: اینکه به دلیل اتفاقات اخیر قیمت ارز بالا می‌رود چیزی نیست که به دلیل آن گول بخورید و ارز بخرید. اینکه قیمت ارز 3730 تومان ثبت می‌شود، مهم نیست بلکه مهم این است که چقدر دلار با این قیمت ردوبدل می‌شود یک دلار یا یک هزار میلیارد دلار.

وی پیش‌بینی کرد که قاعدتاً با آزاد شدن ذخایر ارزی ایران بعد از اجرایی شدن برجام دسترسی بالا می‌رود و مسلماً نرخ ارز شکسته می‌شود.

دری اصفهانی همچنین به فعالیت‌های بانک مرکزی برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی 3 ماه است که در حال تلاش برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی است، در این زمینه به موفقیت‌هایی هم رسیده‌ایم و برخی بانک‌های بین‌المللی موضوع را برای برقراری ارتباط با ایران پذیرفته‌اند.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی به این نکته اشاره کرد که در کنار این موضوع باید به برقراری روابط با بیمه‌های اعتبار صادراتی توجه ویژه کرد چرا که برجام اجازه گشایش اقتصادی به ایران را می‌دهد و بنابراین بانک‌ها نیز باید برای تداوم فعالیت‌های بانکی و تأمین مالی پشتیبانی شوند.

وی به اهمیت جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ورود بیمه‌های اعتباری دنیا اشاره کرد و افزود: حتی اگر یک سرمایه‌گذار خارجی منابع ارزی خود را به ایران بیاورد باید فاینانس را از طریق مؤسسات مالی بین‌المللی صورت دهد اما این مؤسسه پوشش بیمه‌ای صندوق‌های ضمانت خود را نیاز دارد تا ریسک آنها را هیچ کند.

دری اصفهانی از مذاکره با بیمه‌های اعتباری بین‌المللی از جمله هرمس، کوفست و ساچه خبر داد و گفت: اما نخستین شرط آنها برای برقراری روابط بیمه‌ای این است که معوقات ایران به این سیستم‌های بیمه‌ای پرداخت شود که البته ایجاد معوقات به دلیل نبود منابع مالی در ایران در سایه تحریم‌ها و عدم امکان نقل و انتقالات پولی بوده است.

وی تأکید کرد: قبل از سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه باید مسائل مربوط به بیمه‌های اعتباری حل و فصل شود.