از «پدرسوخته» خواندن «ب.ز»ها تا سر بریدن مرغ تخم‌طلا

 پیش از ظهر امروز همایشی با عنوان پیگیری مطالبات کارگران توسط شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، برگزار شد که نکات جالبی به همراه داشت.

در حین برگزاری این همایش، حاضران در جلسه که اکثراً کارگران و بازنشسته‌گان بودند، با پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به پایین بودن دستمزد اعلام کردند.

* این کارگران در حین سخنرانی حاضران سرپا ایستاده و با صدای بلند از سیاست‌های دولت انتقاد کردند و گفتند که آقای روحانی با کلید کارگران و فرهنگیان رئیس‌جمهور شده است، اما هیچ توجهی به این قشر ندارد.

* کارگران در این پلاکاردها از تبصره 24 قانون برنامه ششم توسعه که به موضوع کاهش 25 درصدی مزد کارگران تازه‌کار زیر 29 سال اشاره کرده بود، انتقاد کردند.

* ربیعی: کارگرزاده‌ام و مشکلات کارگران را لمس می‌کنم.

* ربیعی به زبان ترکی خطاب به کارگران: ارخعین اولوز ... گوزوموز سیزدادی / مطمئن باشید، هواسمون به شما هست!

علی ربیعی هم طی سخنانی از آگاهی خود نسبت به مشکلات کارگران تعریف کرد و وزارت کار را خانه کارگران دانست و جملات زیر را بیان کرد:

* اگر پول نفت فروخته‌شده در 8 سال دولت‌های قبلی درست برنامه‌ریزی می‌شد، اکنون شرایط فرق می‌کرد.

* کارفرمایان و کارآفرینان دلسوز کشور خانه‌نشین شدند و عده‌ای پدرسوخته لُمپن و امثال «ب.ز»ها سرمایه‌گذار کشور شدند.

* عملکرد ما معطوف به اقدامات پوپولیستی و رضایت‌بخشی کوتاه‌مدت نیست و صادقانه با مردم سخن می‌گوییم.

* خود را وزیر بیکاران هم می‌دانم و مسئولیت دارم.

* 12 هزار و 500 میلیارد تومان از اموال سازمان تأمین اجتماعی را فروختند و ببینید با این میزان چقدر ساندویچ می‌توان خرید؟! قطعاً کل ایران را پر می‌کند.

* قطعاً با این پول می‌شد صدها مسکن 50 میلیون تومانی و 100 میلیون تومانی تهیه کرد.

* ربیعی در پاسخ به انتقاد کارگران که پلاکاردهای مربوط به حذف قانون کاهش 25 درصدی حداقل مزد کارجویان زیر 29 سال علم کرده بودند، گفت: این بند از برنامه ششم با حمایت روحانی از من حذف شد؛ قرار شد بندهای دیگری که به نظامات تشویقی اشاره دارد، جایگزین شود.

* سپس یکی از حاضران اعلام کرد که دولت روحانی می‌خواهد سال 96 هم رأی بیاورد که ربیعی با کلمه «باشه قربانت» پاسخ داد.

* وزیر کار افزایش یکباره دستمزد را همانند مرغ تخم‌طلا توصیف کرد و گفت: اگر یکباره دستمزدها افزایش یابند، کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و همانند سر بریدن مرغ تخم‌طلا خواهد بود.

* با دستمزد فعلی یخچال کارگران پر نمی‌شود و هم‌چنان خجالت‌زده هستیم، اما سعی می‌کنیم در آینده فاصله دستمزد با تورم را کم کنیم؛ ربیعی در پایان سخنرانی با تشویق حاضران روبه‌رو شد.